اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

عراق به دنبال کاهش همکاری های خودرویی با ایران است

به گزارش صنعت کار، نزدیک به یک دهه از صادرات خودروهای ایرانی از جمله پراید و سمند به کشور عراق می گذرد و انگار عمر صادرات خودرو برای صنعت خودروسازی ایران تا همین اندازه کم بود. اما صادرات خودروهای تولید ایران  همان زمانی آغاز شد که روند تولید خودرو در ایران سرعت گرفته بود و در مقابل تحریم های امریکا روز به روز بیشتر می شد، اما ایران بازهم کم نیاورد و رقابت میان خودروسازان داخلی ار برای صادرات خودرو بیش از پیش کرد.
البته  گرچه صادرات خودرو به عراق، سوریه، آذربایجان و سایر کشورها موافقان و مخالفان زیادی داشت؛ اما ایران به همکاری تجاری خود با این کشورها ادامه داد تا جایی که روز به روز به تعداد صادرات خودروهای ایرانی به عراق افزوده شد.
اما آنچه اکنون مورد توجه است، تغییر رفتار اقتصادی عراق مبنی برادامه همکاری  با ایران است. به گونه ای که طی هفته های اخیر و  پس از آغاز دور جدید تحریم های امریکا علیه ایران، عراق نیز مجبور به قطع همکاری های خود با ایران شده است. این درحالی است که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از میزان صادرات غیر نفتی ایران، سهم صادرات خودرو به عراق، معادل 2.5 میلیون دلار (341) دستگاه خودرو بوده است. همچنین در فهرست بزرگترین مقاصد صادراتی قطعات خودرو ایران، عراق با صادرات حدود 18 میلیون دلار در صدر جدول قرار دارد و پس از آن افغانستان، ایتالیا و فرانسه در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.
عراق مجبور به قطع واردات خودرو از ایران شد
حال به تازگی یکی از مقامات بلند‌پایه شرکت عراقی واردات خودرو از ایران به خبرگزاری فرانسه گفته است که به دلیل تحریم‌های آمریکا، واردات خودرو را از ایران متوقف کرده‌ایم. همچنین دولت عراق از آمریکا تقاضای معافیت (از اجرای تحریم ها) برای واردات بعضی قطعات لازم در تولید خودرو کرده است. در این میان، تمام خطوط تولید خودرو در عراق متوقف شده اند.
حال این پرسش مطرح است که با ادامه روند تولید خودرو در ایران که کاهش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد، چگونه ایران می تواند پاسخگوی نیاز صادراتی باشد و اصلا ایران می تواند توقع بازار صادراتی سالانه خودرو را با وضعیت واردات مواد اولیه ومشکلات پیش روی خودروسازان برآورده کند؟ پرسش دیگر اینکه در صورت قطع همکاری های عراق با ایران مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای ایران به عراق، چه بلای بر سر بازار صادراتی ایران در صنعت خودروسازی می آید و چگونه جای خالی ورود ارز به این بخش در صنعت خودروسازی پر خواهد شد؟
عبدالله بابایی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه می گوید: « باتوجه به شرایط موجود و با توجه به وضعیت تولیدات داخلی خودرو در کشور، دیگر صادرات خودرو بعید به نظرمی رسد».
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بازار صادرات خودرو در ایران تحت تاثیر قطع همکاری ایران و عراق چگونه پیش بینی می شود؛ اظهار می کند: « قطعا بازار خودرو از شرایط فعلی بحرانی تر خواهد شد».
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مشکلات بازار خودرو در داخل کشور تاکید می کند: « بارها اعلام کرده ام اگر اکنون خودرویی با قیمت کارخانه و ارز 3800 تومانی حدود 20 تا 30 میلیون تومان برآورد شده باشد، پس با افزایش 120 درصدی ارز و خرید مواد و قطعات با ارز آزاد حتما افزایش قیمت تا 60 میلیون تومانی را تجربه خواهد کرد».
 بابایی می افزاید: « اگر بازار خودرو به سمت آزادسازی قیمت رود و قیمت گذاری به دست خودروساز باشد، دیگر قیمت خودرو در شبکه دلالی درگیر نمی شود و پس از مشکل قیمت گذاری خودرو، مشکلاتی همچون انتقال ارز برای خودروسازان و قطعه سازان تسهیل می شود».
او با بیان اینکه موافق آزادسازی قیمت خودرو برای خودروسازان است، تصریح می کند: « صد در صد باید قیمت خودرو آزاد شود، چرا که راه نجات خودروسازان همین روش است تا پس از تسهیل شرایط انتقال ارز آن ها، موضوع دور زدن تحریم ها نیز آغاز شود. البته در ابتدا باید تحریم های داخلی برای خودروسازان کاهش یابد تا تبعات تحریم های خارجی نیز کمتر شود».

بنا به این گزارش، چندی پیش حیدر عبادی-  نخست ‌وزیر عراق- در حاشیه کنفرانسی خبری اعلام کرد که کشور عراق علی‌رغم مخالفت کلی با استراتژی وضع تحریم‌ها، از تحریم‌ها علیه ایران پیروی می کند. البته او گفته است که ما آن‌ها (تحریم‌ها علیه ایران) را یک خطای راهبردی و غیرصحیح می‌دانیم اما آن‌ها را اجرا خواهیم کرد تا از منافع مردم‌مان دفاع کنیم. ما با این تحریم‌ها رابطه‌ای نداریم و از آن‌ها حمایت نمی‌کنیم اما به آن‌ها ملتزم خواهیم ماند. حال این صحبت ها در حالی منتشر می شود که عراق سال گذشته معادل 6.6 میلیارد دلار از ایران واردات داشته که خودرو نیز از جمله مهمترین اقلام وارداتی بوده است.

نگار میرکریمی:خبرنگار حوزه خودرو “صنعت کار”
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا