اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

6666طرح برقی و آبی فعال می شوند

به گزارش “صنعت کار”بهره برداری از پروژه واحد های یک و دو بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند در راستای افزایش تولید برق و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش راندمان نیروگاه های گازی با تبدیل آن به شیوه سیکل ترکیبی آغاز شد.
بر اساس این گزارش دومین واحد بخش بخار نیروگاه پرند به ظرفیت ١٦٠ مگاوات بیست و هفتم تیرماه امسال به بهره برداری رسید و امروز سوم شهریور ماه با حضور وزیر نیرو بهره برداری تجاری از آن آغاز شد.
نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مشتمل بر 2 بخش گازی و بخاری است؛ بخش گازی با ظرفیت اسمی ٩٥٤ مگاوات ١٢ سال پیش وارد مدار شد و بعد از اینکه بابت تهاتر بدهی های وزارت نیرو، به مپنا واگذار شد، ساخت بخش بخار این نیروگاه نیز در دستور کار قرار گرفت.
بخش بخار این نیروگاه مشتمل بر سه واحد بخار 160 مگاواتی در مجموع به ظرفیت 480 مگاوات است که پیش از این، واحد نخست وارد مدار شده بود.
در ساخت دومین واحد از بخش بخار نیروگاه پرند، ٦ واحد بویلر بازیاب حرارتی، سیستم خنک کننده ، پست 400 کیلوولت و 3.5 کیلومتر خط انتقال 400 کیلوولت بکار گرفته شد که کل تجهیزات اصلی نیروگاه توسط گروه مپنا و بیش از 90 درصد سایر تجهیزات نیز توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است.
بر پایه اطلاعات منتشره، واحد اول بخار نیروگاه پرند در آبان ماه به شبکه سراسری متصل شد و واحد سوم نیز تا پایان امسال وارد مدار می شود.
هزینه ساخت این سه واحد ٤٢٠ میلیون یورو و مدت زمان اجرای پروژه ٤٩ ماه (٣٧ ماه ساخت و ١٢ ماه دوره تضمین) اعلام شده است.
صرفه جویی 1.1میلیارد متر مکعبی مصرف گاز
با بهره برداری از واحد سوم نیروگاه، حجمی معادل یک میلیارد و ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز یا معادل یک میلیارد و ١٠٠ میلیون لیتر گازوئیل در سال صرفه جویی می شود و بدون مصرف این مقدار سوخت، ٤٨٠ مگاوات برق به شبکه سراسری کشور اضافه می شود.
طبق برنامه های تدوین شده با آغاز به کار طرح بخار این نیروگاه،تولید برق از آن در زمان اوج مصرف سال آینده بقه مجموعه شبکه برقی کشور یاری رسانی خواهد کرد.
همچنین گفته شده است که در حال حاضر 160 واحد گازی مقیاس بزرگ به ظرفیت 160 مگاوات و با بازدهی 30 درصدی هم اکنون شبکه سارسری را پشتیبانی میکند که چنانچه به بخش بخار مبدل شودبازدهی ها به میزان 50 درصد خواهد رسید.
از مزیت های دیگر این تبدیل صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت های فسیلی صورت خواهد گرفت و به همان نسبت درصد آلاینده های هوا کاهش یافته و حفظ سلامت محیط زیست جنبه اجرایی خواهد گرفت.
افتتاح و فعال شدن 6666پروژه در هفته دولت
بر اساس این گزارش رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم آغاز به کار واحدهای بخاری نیروگاه سیکل ترکیبی پرند گفت:به مناسبت هفته دولت، 6 هزار و 666 پروژه صنعت آب و برق به بهره برداری می رسد یا عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
اردکانیان افزود: این پروژه ها با اعتباری معادل هفت هزار و 200 میلیارد تومان،720 میلیون یورو و 100 میلیون دلار در دستور کار قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: سه نیروگاه به ظرفیت 552 مگاوات در هفته دولت به بهره برداری می رسد و عملیات اجرایی بخش بخار سیکل ترکیبی علی آباد در گلستان نیز با ظرفیت 160 مگاوات آغاز خواهد شد.

این عضوکابینه دولت دوازدهم با تاکید بر این که در این هفته 11 پروژه انرژی تچدیدپذیر به ظرفیت 154 مگاوات در 6 استان کشور آغاز می شود گفت:در بخش آب، علاوه بر بهره گیری از سد ازگله، از پنج پروژه آبرسانی برای 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشور آغاز می شود.
بر پایه اظهارات وزیر نیرو طی هفته دولت، در 12 استان و 18 شهر کشور، سیستم استفاده از آب شرب به بهره برداری می رسد و در پنج شهر دیگر آغاز می شود.
وی از افتتاح 15 طرح فاضلاب و شبکه جمع آوری خبر داد و افزود: 6 پروژه فاضلاب شهری نیز در 5 استان در هفته دولت آغاز می شود.
وزیر نیرو گفت: در زمینه تامین آب شرب با کیفیت برای روستاها نیز از مجتمع های آبرسانی برای 796 روستا بهره برداری می شود.
وی با اشاره به اینکه از دو هفته پیش در کشور خاموشی ها به صفر رسیده است،گفت: تا زمان اوج مصرف سال آینده، چهار تا پنج هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی به مدار خواهد آمد.
عضو کابینه دولت دوازدهم در عین حال با اشاره به تحمیل تحریم های ناجوانمردانه آمریکا،اظهار داشت:توسعه در کشور همچنان ادامه دارد و بر شتاب آن نیز افزوده خواهد شد.
وی گفت: در سال پیش رو، مردم ما نه فقط مصرف کننده که تولیدکننده هم خواهند بود و برای تابستان سال آینده سه تا چهار هزار مگاوات با کمک مردم صرفه جویی خواهیم داشت.
اردکانیان اظهار داشت: برنامه های مفصل برای مدیریت مصرف آب و برق تدارک دیده شده و نتیجه آن، این خواهد بود که جامعه ما به جامعه ای خوش مصرف تر تبدیل شود.
همه نیروگاه های مپنا به سیکل ترکیبی تبدیل خواهند شد
شایان ذکر است در این مراسم همچنین مدیرعامل گروه مپنا نیز اظهار کرد: تبدیل نیروگاه های سیکل باز به سیکل ترکیبی و راه اندازی بخش بخار نیروگاه ها 500 میلیون لیتر مصرف گازوئیل یا 500 میلیون مترمکعب مصرف گاز را کاهش می دهد.
علی آبادی افزود: پروژه های بخار نیروگاه ها از هر جهت ممتازند و مهمترین امتیاز آن صرفه جویی در مصرف سوخت است.
وی افزود: تعداد زیادی از نیروگاه های سیکل باز، فعالیت خود را برای تبدیل به سیکل ترکیبی آغاز کرده اند.
مدیر عامل مپنا، پایین بودن میزان استفاده آب را دیگر مزیت این نیروگاه ها دانست و گفت: مصرف سوخت در این نیروگاه ها سه لیتر در هر ثانیه است که نسبت به مصرف آب در سایر نیروگاه ها ناچیز است.
وی در پایان تاکید کرد:چنانچه از چنین طرح هایی حمایت لازم صورت بگیرد تمام نیروگاه های سیکل ساده مپنا به سیکل ترکیبی تبدیل خواهند شد.

فرزین سوادکوهی:خبرنگارسرویس نفت وانرژی “صنعت کار”
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا