صنعت و معدننفت و پتروشیمی

تولید گازوئیل یورو 5 پالایشگاه تبریز به 6 میلیون لیتر افزایش می یابد

به گزارش صنعت کار، راه اندازی پایلوت بخش گوگردزدایی نفت‎گاز در شرکت پالایش نفت تبریز آغاز شد و بدین ترتیب ظرفیت تولید این فرآورده بالارفت.

غلامرضا باقری، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز صبح امروز (یکشنبه، 4 شهریورماه) در یک نشست خبری که در محل پالایشگاه نفت تبریز برگزار شد، با ارائه گزارشی از عملکرد مجتمع پالایشی تبریز، از راه اندازی واحد گوگردزدایی نفت‎گاز در این پالایشگاه خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت پایین و تکنولوژی قدیمی واحد گوگردزدایی نفت گاز، مقرر شد واحد جدیدتر با ظرفیت بالاتر و تکنولوژی جدیدتر احداث شود به نحوی که امکان تولید گازوئیل منطبق بر استاندارد روز جهان مقدور شود.

وی افزود: این واحد با سرمایه گذاری 42 میلیون یورو و 787 میلیارد ریال احداث شده؛ تحت لیسانس شرکت فرانسو ی آکسنز است و توسط پیمانکار داخلی برای مهندسی تفصیلی، خرید و نصب تحت نظارت کارشناسان داخلی شرکت اجرا شده است.

باقری درباره تولید آزمایشی پروژه تولید روغن پایه گروه 2 در این مجتمع نیز گفت: این طرح به منظور استحصال روغن از محصول جانبی آیزوافتست که قبلا به صورت نفت کوره عرضه می‎شد، تعریف شد که پس از مطالعات کارشناسان شرکت و با همکاری یک شرکت دانش‎بنیان و پژوهشگاه صنعت نفت، به صورت پایلوت اجرا و سرانجام با استفاده از یک کاتالیست خارجی و با استفاده از امکانات راکتور و تجهزیات واحد قبلی گوگردزدایی نفت گاز، این پروژه د ر مقیاس صنعتی اجرا شد.

وی گفت: این طرح با ظرفیت اسمی 270 هزار تن در سال به بهره برداری می‎رسد و در حال حاضر ظرفیت عملیات تولید آن حدود 90 هز ارتن در سال است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز ادامه داد: این پالایشگاه سالانه ۵/۵ میلیون تن محصول تولید می کند که ٩٠ درصد آن به سوخت تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه تولید ال پی جی ٣ درصد از کل محصولات شرکت را در بر می‎گیرد، افزود: روزانه ٣٠٠ هزار لیتر ال پی جی تولید می شود.

باقری دیزج میزان تولید بنزین را 3.5 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: نیمی از این بنزین یورو ۴ و نیمی دیگر نیز بنزین پاک است؛ این درحالی است که تا پایان امسال تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ افزایش خواهد یافت. یک میلیون لیتر نفت سفید و ۴ میلیون لیتر نفت کوره نیز از دیگر تولیدات این شرکت محسوب می شود.

به گفته وی، شرکت پالایش نفت تبریز اولین شرکت در زمینه برندینگ پالایشگاه است که در این زمینه فعالیت خود را شروع کرده است.

وی با بیان این که بیش از 38 در صد از سهام شرکت پتروشیمی تبریز متعلق به شرکت پالایش نفت تبریز است، افزود: این شرکت تا کنون بیش از 500 میلیون یورو در زمینه طرح های زیست محیطی مانند طرح گرانول سازی گوگرد و نیز بنزین با کیفیت بالا و نیز طرح واحد قیرسازی سرمایه گذاری کرده و 5 میلیون یورو هم در پروژه طرح جمع آوری گازهای مشعل سرمایه گذاری کرده که در نوع خود بینظیر است.

باقری به طرحی 1.5 میلیارد یورویی برای ارتقای کیفیت محصولات شرکت پالایش نفت تبریز به استاندارد یورو5 اشاره کرد که با همکاری شرکت های چینی، روسی و فاینانسورهای اروپایی در دست اقدام است و ادامه داد: حدود 60 درصد از تجهیزات استفاده شده در واحد بنزین سازی از تولیدات داخلی تامین شده است. تمام کاتالیست مورد نیاز پالایشگاه نیز از شرکت های داخلی تأمین خواهد شد.

وی در مورد تحریم ها عنوان کرد: ما به تحریم به عنوان فرصتی برای جهش و بهبود نگاه می کنیم. البته طبیعی است که کمی فرایندها کند خواهد شد، اما یاد می‎گیریم که روش های جدید را امتحان کنیم. تمام روش های ممکن به منظور تأمین تجهیزات با وجود تحریم ها در نظر گرفته شده و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهد بود.

باقری با بیان این که از ابتدای سال 98 گازوئیل بدون کیفیت در هیچ پالایشگاهی نباید تولید شود، یادآور شد: در حال حاضر مشوق هایی برای تولید کنندگان محصولات کیفی درنظر گرفته شده است.

گزارشگر؛ فرزین سوادکوهی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا