اخبارنفت و پتروشیمی

اجرای 6500 میلیارد تومان پروژه آب و برق در استان گیلان

به‌گزارش”صنعت کار”، “رضا اردکانیان” در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه برق‌آبی سد آیت الله بهجت (شهر بیجار) استان گیلان با تاکید بر اینکه این وزارتخانه 355 پروژه را برای این استان در دست اجرا دارد، عنوان کرد: از این تعداد 209 پروژه در بخش آب و فاضلاب، 26 پروژه در بخش تامین آب (سد و شبکه) و 20 پروژه نیز در بخش برق و انرژی است که برای اجرای پروژه‌های یاد شده بالغ بر 6 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و یا در حال هزینه شدن است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سفر امروز خود به استان گیلان حدود 10 پروژه صنعت آب و برق در مناطق مختلف استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ادامه داد: از این تعداد نیز 6 پروژه مربوط به بخش برق و مابقی مربوط به حوزه آب است که از جمله این طرح‌ها نیروگاه‌ برق‌آبی 6.3 مگاواتی سد آیت‌الله بهجت در شهر بیجار است که حدود 23 گیگاوات ساعت انرژی تولید خواهد کرد.
اردکانیان با بیان اینکه این نیروگاه توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده و نقش موثری در تقویت پایداری شبکه برق این منطقه خواهد داشت، تصریح کرد: همچنین به طور همزمان در همین محل عملیات اجرایی خط انتقال آب از خروجی سد به تصفیه‌خانه آب گیلان آغاز شده است که برای این طرح دو خط لوله پیش‌ساخته بتنی به طول 6.5 کیلومتر پیش‌بینی شده است و نقش مهمی در کاهش آلودگی‌های احتمالی آب شرب در مسیر خواهد داشت.
وی افزود: اعتباری که امسال برای این طرح پیش‌بینی شده حدود 20 میلیارد تومان است و حدود 30 میلیارد تومان دیگر نیز برای تکمیل این پروژه نیاز خواهیم داشت که امیدواریم هر چه زودتر با تخصیص منابع لازم بتوانیم در مراسم آغاز به بهره‌برداری این طرح مهم شرکت کنیم.
اردکانیان در پاسخ به این سوال که این وزارتخانه چه برنامه‌ای برای مهار آب‌های شیرین حاصل از بارندگی و ممانعت از ورود آن‌‌ها به دریا خواهد داشت، گفت: وزارت نیرو برای این بخش طر‌ح‌های متعددی همچون احداث آب‌بندان، سدهای لاستیکی و سدهای مخزنی را در دستور کار قرار داده است.
وزیر نیرو تصریح کرد: مطالعات این طرح‎‌ها انجام شده، دارای توجیه اقتصادی هستند و ملاحضات زیست محیطی این طرح‌ها نیز رعایت شده است و با ظرفیت مناسبی که در بخش مهندسی کشور وجود دارد درصددیم تا با رفع مشکلات منابع مالی بتوانیم چه سریعتر بخش سرشاری از آب‌های شیرین را در جهت رفاه و آسایش مردم مهار کنیم.
اردکانیان با تاکید بر اینکه هم اکنون بیش از یکصد سد در کشور در دست اجراست، بیان کرد: با توجه به کاهش منابع مالی و اعتبارات که اثر کاهنده‌ای بر روی تعداد قابل ملاحظه‌ای از این پروژه‌ها داشته است، درصددیم تا راه‌های دیگری از جمله فاینانس داخلی را برای سرعت دادن به این طرح‌ها در دستور کار قرار بدهیم.
منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا