اخبارنفت و پتروشیمی

قابلیت تامین 50 درصد برق کشور درنیروگاه‌های بادی

به‌گزارش “صنعت کار”، رضا اردکانیان روز دوشنبه در مراسم افتتاح نیروگاه 62 مگاواتی سیاهپوش در منطقه طارم سفلی قزوین افزود: امروز نیروگاه‌های تجدیدپذیر و به خصوص بادی در کشور به خوبی جایگاه خود را شناخته و به توسعه مطلوبی نیز دست یافته‌اند.
وزیر نیرو ادامه داد: هم‌اکنون 640 مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور است که 45 درصد آنها را نیروگاه بادی تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه امسال نیز احداث 450 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دستور کار قرار دارد، افزود: بر اساس وعده‌های داده شده تا پایان امسال این میزان تولید به یک هزار مگاوات و در سال آینده نیز تا دو برابرافزایش می‌یابد و تا پایان برنامه پنجم به پنج هزار مگاوات می‌رسد.
اردکانیان خاطر نشان ساخت: هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر چهار سنت یورو است و حدود 10 میلیون دلار صرفه‌جویی سالانه در مصرف سوخت به همراه دارد.
وی گفت: امروز ما راه صحیحی را در حوزه تولید انرژی در پیش گرفته‌ایم و نیروگاه‌های خورشیدی را در مناطق کم‌آب و بادی را در مناطق اقلیمی خاص مورد شناسایی و اجرا قرار می‌دهیم.
اردکانیان یادآور شد: با اتکا به ظرفیت‌های قانونی مجلس شورای اسلامی از هر کیلووات برق عرضه شده به مردم در سال گذشته 50 ریال و امسال 60 ریال دریافت و از همین محل آورده مردم برق نیروگاه‌ها خریداری شد.
وی اضافه کرد: امسال 10 هزار میلیارد ریال از محل فروش برق جمع‌آوری شده است و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه نیز به وظیفه خود که همان تامین منابع مالی وزارت نیرو است به نحو مطلوب انجام وظیفه کند.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح‌های قابل افتتاح در هفته دولت افزود: در چهارمین روز از هفته دولت 11 پروژه وزارت نیرو مورد بهره‌برداری قرار می گیرد که بزرگترین آن نیروگاه سیاه پوش است.
وی ادامه داد: پنج نیروگاه خورشیدی در فارس، 2 نیروگاه خورشیدی در تهران و تعدادی دیگر نیز در استان‌های قم و یزد به بهره‌برداری می‌رسد که در کل 155 مگاوات به مجموعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور اضافه می‌شود.
به گفته اردکانیان این تعداد پروژه‌ها با چهار هزار و 550 میلیارد ریال به علاوه 18 میلیون یورو به مرحله بهره برداری رسیده‌اند.
اردکانیان یادآور شد: وزارت نیرو از محدود دستگاه‌هایی اجرایی است که به عنوان یک دستگاه دولتی خود مولد بخش‌های خصوصی در زمینه تولید و تامین برق است.
وزیر نیرو در پایان با اشاره به ویژگی های نیروگاه سیاهپوش افزود: یکی از ویژگی های این نیروگاه تولید80 درصد برق خود در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور یعنی زمان اوج مصرف پیک است که از نظر مدیریت انرژی در زمان‌های مورد نیاز ارزش بسیار زیادی دارد.
نیروگاه بادی منطقه سیاهپوش بخش طارم سفلی به ظرفیت 61.4 مگاوات و 86 میلیون یورو سرمایه گذاری بخش خصوصی در 120 کیلومتری شهر قزوین قرار دارد.
منبع:پاون
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا