اخبارنفت و پتروشیمی

مراحل پایانی گازرسانی شهری و روستایی نزدیک می‌شود

به گزارش “صنعت کار”، شرکت ملی گاز از ابتدای دولت یازدهم و در یک سال نخست دولت دوازدهم با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت طرح‌های توسعه گازرسانی، تلاش کرده است در کوتاه‌ترین زمان، نعمت پاک، ارزان و طبیعی گاز را در اختیار بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در سراسر کشور بگذارد. این تلاش در مقاطعی از سال مانند هفته دولت رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد تا جمعیت بیشتری بتوانند آرامش بهره‌مندی از گاز طبیعی را تجربه کنند.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۵ پروژه گازرسانی در استان یزد

در هفته دولت، عملیات اجرایی ۱۵ پروژه گازرسانی با اعتبار ۶۳۲ میلیارد ریال در استان یزد آغاز شد. همچنین، پروژه گازرسانی به ۴۵ روستای استان شامل پنج روستای منطقه گردکوه و بهادران در شهرستان مهریز، ۲۰ روستای دهستان سبزدشت در شهرستان بافق، پنج روستای بخش مرکزی شهرستان خاتم و ۱۵ روستای باقی‌مانده دهشیر در شهرستان تفت با صرف اعتباری معادل ۲۷۵ میلیارد ریال بهره‌برداری می‌شود که بر این اساس، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی زیر پوشش گاز طبیعی قرار می‌گیرند.

کلنگ عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۲ روستای استان شامل روستاهای دهستان جلگه و فاز نخست روستاهای بنستان در شهرستان بهاباد که در برگیرنده حدود یک هزار و ۱۵۰ خانوار است نیز با صرف اعتباری معادل ۹۶ میلیارد ریال به زمین زده می‌شود. افزون بر این، بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به ۱۵ واحد صنعتی جزء و عمده استان با اعتباری حدود ۲۰ میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۸۵ واحد صنعتی استان با اعتباری معادل ۲۳۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های شرکت گاز استان یزد در هفته دولت است.

بهره‌برداری از ۵۶ طرح گازررسانی روستایی در شهرستان خرم آباد

در هفته دولت، طرح گازرسانی به ۵۶ روستای شهرستان خرم‌آباد با اعتبار بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که مطابق آن ۲ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری شهرستان خرم‌آباد و ۸۰ درصد جمعیت روستایی این شهرستان گازرسانی شده‌اند و تا پایان سال ۹۸ این شهرستان به عنوان شهرستان سبز معرفی می‌شود.

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ پروژه گازرسانی در استان اصفهان

۱۵پروژه گازرسانی با هزینه‌ای بالغ بر ۴۱۱ میلیارد ریال در استان اصفهان آماده کلنگ‌زنی می‌شود. همچنین به مناسبت هفته دولت، بزرگ‌ترین ایستگاه مادر واقع در شهر نایین و همچنین ایستگاه دختر در شهر خور به بهره‌برداری می‌رسد و بدین ترتیب، مشعل گاز در شهر خور روشن می‌شود و به تدریج شهرهای انارک، جندق، فرخی و روستاهای چوپانان و چاه ملک نیز از این نعمت بزرگ بهره‌مند خواهند شد.

پروژه گازرسانی به شهرستان خور و بیابانک نیز با هزینه‌ای بیش از ۵۵ میلیارد ریال اجرایی شده و با بهره‌برداری از آن، مردم شهر خور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند. گازرسانی به روستاهای نابر و سعدآباد از توابع کاشان و زندوان از توابع شهرستان نایین نیز با هزینه اجرایی بیش از ۲۸ میلیارد ریال و عملیات اجرایی گازرسانی به سه روستای سهیل، سپرو و فرح‌آباد با هزینه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اجرایی می‌شود.

افزون بر این، عملیات اجرایی گازرسانی به صنایع دهاقان و تقویت شبکه گازرسانی به شهرک صنعتی جمبزه با هزینه‌ای بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و پروژه ایستگاه TBS و خط انتقال و تغذیه دشت سرکاری از توابع آران و بیدگل با هزینه ۱۱ میلیارد ریال آغاز می‌شود.

گازرسانی به ۳ روستای شهرستان اردبیل در دومین روز از هفته دولت

پروژه گازرسانی به سه روستای شهرستان اردبیل با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال از جمله طرح‌های مربوط به هفته دولت است که با افتتاح آن، بیش از ۹۰ خانوار روستایی شهرستان اردبیل زیر پوشش گاز طبیعی قرار می‌گیرند. از ابتدای دولت یازدهم، بیش از ۷۰۰ روستا در استان اردبیل گازرسانی شده‌اند، همچنین ۴۵۶ هزار مشترک از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند که از این تعداد، بیش از ۱۳۷ هزار مشترک به زمره مشترکان گاز طبیعی پیوسته‌اند و با بهره‌مندی ۲۷۵ روستای دیگر تا آینده نزدیک، میزان بهره‌مندی خانوار روستایی از گاز طبیعی از ۸۹ درصد به ۹۷ درصد ارتقا می‌یابد.

در این هفته، پروژه گازرسانی به ۶۰ روستا و ۶ پروژه گازرسانی به محورهای صنعتی در این استان به‌منظور کمک به صنعت، تولید و اشتغال با اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد. با گازدار شدن ۶۰ روستا، بیش از یک هزار و ۶۵۷ خانوار به جمع مشترکان گاز طبیعی می‌پیوندند.

با روند رو به رشد گازرسانی به روستاهای استان اردبیل در سال‌های اخیر، در آینده نزدیک ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۳۶ روستای آذربایجان غربی

در هفته دولت و با بهره‌برداری از عملیات گازرسانی به ۱۸ مورد از صنایع، سه ایستگاه CNG و ۱۸۹ روستای استان آذربایجان غربی بیش از ۱۸ هزار خانوار از نعمت گازطبیعی بهره‌مند می‌شوند. برای اتصال ۱۸۹ روستای استان به شبکه گاز طبیعی کشور بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

عملیات گازرسانی به ۴۷ روستای استان نیز در هفته دولت با هدف گازرسانی به بیش از ۳ هزار خانوار آغاز می‌شود. برای پروژه‌هایی که کلنگ آغاز عملیات اجرایی آنها به زمین زده می‌شود، بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

بهره‌برداری از ۶۳ پروژه گازرسانی روستایی در آذربایجان شرقی

در استان آذربایجان شرقی نیز به مناسبت هفته دولت، گازرسانی به ۶۳ روستا معادل ۳ هزار خانوار با اعتباری بیش از ۱۸۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد. در این هفته، از ساختمان اداری و پست امداد آبش‌احمد و ساختمان شماره ۲ ملکان با اعتباری بیش از ۱۶میلیار ریال بهره‌برداری می‌شود. همچنین، ۲ ایستگاه CGS با هزینه‌ای بیش از ۹۰ میلیارد ریال و فاز دوم گازرسانی به ۸۰ واحد صنعتی در سطح استان افتتاح می‌شود.

بهره‌مندی بیش از ۸۵۰ روستای استان خراسان رضوی از نعمت گاز

پیش از دولت یازدهم، ۵۶ درصد جمعیت روستایی استان خراسان رضوی به شبکه گازرسانی دسترسی داشتند، اما این رقم در پایان فعالیت دولت یازدهم به ۷۱,۵ درصد و هم اینک به ۸۳ درصد رسیده است که سبب می‌شود سطح بهره‌مندی خانوارهای روستایی خراسان رضوی از شبکه گازرسانی تا پایان امسال به ۹۰ درصد برسد.

بر اساس آمار شرکت ملی گاز، ۵۵۶ روستای خراسان رضوی در طول فعالیت دولت یازدهم گازرسانی شدند و در دولت دوازدهم نیز تاکنون ۲۹۷ روستای دیگر از مزایای شبکه گازرسانی بهره‌مند شده‌اند. بیش از ۳۲۴ هزار مشترک در دولت یازدهم و ظرف یک سال اخیر نیز حدود ۳۸ هزار مشترک شهری به شبکه گازرسانی در خراسان رضوی افزوده شده‌اند.

از ابتدای فعالیت دولت دوازدهم تاکنون، شهر همت‌آباد و ۳۷۲ روستا با ۲۹ هزار و ۷۸۷ خانوار از مزایای گاز طبیعی بهره‌مند شدند و عملیات اجرایی گازرسانی به شهر بار و ۳۸۳ روستا با ۴۵ هزار و ۳۸۱ خانوار در حال انجام است. هم اکنون از ۲ هزار و ۵۳۰ روستای واجد شرایط، یک‌هزار و ۷۹۹ روستا به این شبکه متصل شده‌اند. اکنون، تعداد مشترکان گاز روستایی و شهری در این استان به ۲ میلیون و ۱۴۱ هزار فقره رسیده که از این تعداد یک میلیون و ۷۲۷ هزار مشترک شهری و ۴۱۴ هزار مشترک روستایی هستند.

بهره‌مندی ۱۲ شهر استان خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی در دولت تدبیر و امید

در دولت تدبیر و امید، ۱۲ شهر استان خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند. افزون بر این، پروژه گازرسانی به ۲۴۵ روستای استان خراسان جنوبی از ابتدای دولت تدبیر و امید تا تیرماه امسال به بهره‌برداری رسیده است. گازرسانی به سه جایگاه CNG، اشتراک‌پذیری حدود ۹۲ هزار مشترک، گازرسانی به ۵ شهرک صنعتی و گازرسانی به کارخانه سیمان باقران، اجرای عملیات گازرسانی به شهرهای شوسف، دیهوک و درح به عنوان آخرین شهرهای فاقد گاز استان و نیز آغاز گازرسانی به ۲۰۰ روستا از فعالیت‌های شرکت گاز استان خراسان جنوبی در دولت تدبیر و امید است.

اکنون، ۲۵ شهر استان معادل ۹۵ درصد خانوار شهری و ۳۰۵ روستا معادل ۴۷ درصد خانوار روستایی استان خراسان جنوبی زیر پوشش گاز طبیعی هستند که در صورت تخصیص به‌موقع نقدینگی،  تا پایان سال ۹۸ حدود ۴۰۰ روستا گازدار شده و درصد بهره‌مندی روستایی از گاز طبیعی به ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

منبع:شانا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا