بانک و بیمهنفت و پتروشیمی

بورس نفت مشکل بنیادی دارد

به گزارش “صنعت کار”رضا پدیدار، درباره عرضه نفت در بورس اظهار داشت: برنامه عرضه نفت در بورس قدمت 10 ساله دارد ولی ساز و کار آن پیش بینی نشده و موفق نبوده است زیرا وزارت نفت هنوز عرضه نفت را به صورت آزاد نیاورده و به کسی می‌فروشد که با پالایشگاه قرارداد داشته باشد و خریدار باید اثبات کند که با پالایشگاه قرارداد دارد و این یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود خرید و فروش نفت در بورس ایران قابل اجرا نباشد.

وی افزود: موضوع دیگر نحوه پرداخت پول محموله‌های نفتی در میزان بالا است، هر بشکه ضربدر 75 دلار رقم بالایی می‌شود که فعلا به دلیل محدودیت مبادلات پولی میسر نیست. قمیت جهانی روی پایه دلار است و جابجایی ریال در این حجم از محموله در احجام 500 هزار، 800 هزار و یک میلیون بشکه با ریال رقم بالایی می‌شود که امکان‌پذیر نیست.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: مشکل دیگر اینکه در دوره‌های قبلی فروشندگان تمایل داشته‌اند که فقط با یک نرخ نفت را بفروشند در حالی که نحوه خرید و فروش در بورس بر مبنای عرضه و تقاضا است.

وی با بیان اینکه موضوع بورس نفت فعلا در ایران مقبولیت ندارد، تصریح کرد: بورس برای خریدار و فروشنده موقعیت ایجاد می‌کند که نیاز خود را تامین کند که در صورت انعطاف در خریدار و فروشنده می‌توان به نقطه مطلوب دست پیدا کرد اما تا زمانی که زیرساخت‌ها تصحیح نشود امکان عرضه نفت در بورس مقدور نیست.

پدیدار یادآور شد: فعلا فقط برخی پالایشگاه‌هایی که مازاد برخی محصولات مثل نفت کوره و قیر خود را به صورت نیم بند در بورس انرژی عرضه می‌کنند که آن هم در ارقام کوچک معامله می‌شود.

وی درباره اینکه بورس نفت چقدر باعث بروز ظهور و دوباره بابک زنجانی می‌شود، بیان کرد: بابک زنجانی پدیده ناهنجاری بود. در همه جای دنیا مبادلات از طریق کارگزار انجام می‌شود و خرید و فروش حرفه‌ای انجام می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در ادامه با بیان اینکه ما در عرصه اقتصاد جهانی قرار بگیریم، می‌توانیم شفاف‌تر معاملات در بورس را داشته باشیم، اظهار داشت: الان ما تا حدی در اقتصاد التهاب داریم و مسئولین نیز محافظه کار شده‌اند، در کشور دچار تعارض هستیم و در این شرایط داشتن کارگزاری سخت است، زیرا مسئله به طور بنیادی اشکال دارد.

منبع:ایلنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا