نفت و پتروشیمیویژه ها

پیشرفت۸۲درصدی فاز۱۴ میدان گازی پارس جنوبی

به گزارش”صنعت کار”حمیدرضا مسعودی همزمان با عملیات انتقال دومین سکوی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی که صبح روز (شنبه، ۱۰ شهریور ۹۷) از یارد صنعتی صدرا آغاز شد، با اعلام این خبر گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته عملیات نصب سکوی اقماري14C پس از انتقال به موقعیت مخزنی خود در خلیج‌فارس آغاز و بلافاصله پس از نصب سکو عملیات پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی آغاز شده و در صورتیکه با بدی شرایط آب و هوایی شدیدی مواجه نشویم، این سکو تا پایان مهرماه سال جاری آماده تولید خواهد شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با یادآوری اینکه ساخت سکوی اقماري 14C تا آبان ماه سال ۹۵ از پیشرفت ۳۰ درصدی برخوردار بود، افزود: با تلاش شبانه‌روزی تیم کارفرما، مدیریت ارشد شرکت نفت و گاز پارس و مجموعه پیمانکاران و با سرعت‌بخشی به ساخت این سکو، موفق شدیم رکورد پیشرفت ماهانه ۴ درصد بخش ساخت را ثبت کنیم که در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‌رود.

به گفته مسعودی، سکوي 14C با وزن تقریبی ۲۲۰۰ تن دارای ۵۳ دستگاه تجهیز ثابت، دوار و پکیج است که در مراحل ساخت آن حدود ۳۵ هزار اینچ قطر عملیات جوشکاری و 60 هزار متر عملیات کابل‌کشی برق و ابزار دقیق صورت گرفته است.

مسعودی با اشاره به برداشت گاز ترش از نخستین سکوی در حال بهره‌بردای فاز ۱۴ پارس جنوبی از اردیبهشت ماه گفت: سکوی اصلي 14A هم‌اکنون با ظرفیت کامل تولید در مدار بهره‌برداری قرار دارد و گاز ترش این سکو به پالایشگاه فاز ۱۲ انتقال یافته است.

به گفته این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس، طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی سومین پروژه از طرح‌های موسوم به ۳۵ماهه است که پس از طرح توسعه فاز ۱۹ و ۲۰-۲۱، تولید خود را از میدان مشترک پارس جنوبی آغاز کرده است.

مسعودی پیش‌بینی کرد با توجه به آماده بودن ۷ حلقه چاه سکوی اقماري 14C و برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش پس از نصب و بهره‌برداری از این سکو، ظرفیت تولید گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی جمعا به ۱ میلیارد فوت مکعب معادل یک فاز استاندارد افزایش یابد.

پیشرفت ۸۸ درصدی ساخت سکوي 14B در یارد ایزوایکو
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی همچنین از پیشرفت ۸۸ درصدی دومین سکوی اصلی این فاز 14B در یارد ایزوایکو خبر داد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود عملیات بارگیری و نصب این سکو تا اواخر مهرماه سال جاری آغاز شود.

مسعودی با بیان اینکه هم‌اکنون آخرین مراحل حفاری ۱۱ حلقه چاه دریایی این سکو توسط شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در حال انجام است، خاطرنشان کرد: با تکمیل عملیات حفاری ۷ حلقه چاه از این موقعیت و نصب سکوی اصلي 14B ، ظرفیت برداشت روزانه از فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان سال جاری به 1/5 میلیارد فوت مکعب افزایش می‌یابد.

مسعودی با اشاره به پیشرفت مطلوب ساخت سکوی اقماري 14D در یارد صدرا نیز گفت: مراحل ساخت این سازه دریایی به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است.

سفارش‌گذاری کامل تجهیزات پالایشگاه فاز ۱۴
مسعودی به وضعیت بخش پالایشگاهی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: از اواخر سال ۹۵ با تغییراتی که به طور کامل در تیم مدیریتی کارفرما و پیمانکار اعمال شد، فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های مختلف خشکی و فراساحل این طرح در مسیر مناسبی قرار گرفت و رکود سالهای پیش از آن را تا حدود زیادی جبران کرد، به طوری که خوشبختانه مراحل احداث پالایشگاه این طرح با تأمین تمام کالاهای مورد نیاز به پیشرفت قابل ملاحظه‌اي رسیده است.

وی با تاکید بر اولویت ساخت و تکمیل ردیف و واحد‌های مرتبط با مسیر تولید زود هنگام از پالایشگاه فاز ۱۴ افزود: با بهره‌گیری از تجارب کسب شده در دیگر طرح‌های پارس جنوبی، تمام توان، انرژی و منابع‌ را در این مسیر متمرکز کرده‌ایم تا همزمان با تکمیل بخش دریایی فاز ۱۴، بتوانیم از ظرفیت‌های فرآورشی موجود در پالایشگاه این طرح استفاده کنیم.

فاز ۱۴ ایرانی‌ترین پروژه پارس جنوبی
حمیدرضا مسعودی به موضوع ساخت داخل در توسعه این مگاپروژه گازی نیز پرداخت و گفت: طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در میان تمام طرح‌های مشابه خود، بیشترین استفاده را از توان فنی، مهندسی و ساخت داخل برده است.

وی افزود: ساخت بیش از ۹۵ درصد تجهیزات ثابت پالایشگاه شامل سازه‌های فلزی، پمپها، کابلهای برق و ابزاردقیق، درام‌ها، مخازن تحت فشار، برج‌ها و بویلرها به شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور واگذار شده است و در حال حاضر هیچ پیمانکار خارجی در طرح توسعه فاز ۱۴ حضور ندارد.

وی تاکید کرد: همه پیمانکاران، مشاوران و تیم‌هایی که وظیفه نظارت بر حسن انجام فعالیت‌ها را دارند، از متخصصان صنعت نفت کشور هستند و می‌توان گفت طرح توسعه فاز ۱۴ ایرانی‌ترین طرح پارس جنوبی و در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‌رود.

مسعودی در پایان توان روزافزون و بلوغ پیمانکاران ایرانی در طرح‌های توسعه پارس جنوبی را نتیجه حمایت دولت و وزارت نفت از بومی‌سازی و تولید داخل تجهیزات صنعت نفت عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا