تاپنفت و پتروشیمیویژه ها

تولید اتان ایران ۱۷,۶ میلیون تنی می‌ شود

به گزارش “صنعت کار”بیژن زنگنه، امروز سه‎شنبه (۱۳ شهریورماه) در آیین افتتاح ۲ طرح پتروشیمی و فاز نخست نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند و همچنین امضای ۲ قرارداد جمع‎آوری گازهای همراه نفت، اظهار کرد: در پنج سال اخیر ۱۲ طرح در صنعت پتروشیمی به جز سه طرح اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

وی از پتروشیمی ایلام، لرستان، واحد اسید سولفوریک ارومیه، مهاباد، آمونیاک و اوره شیراز، پتروشیمی کردستان، کارون، واحد PBR و SBR (تخت جمشید) به عنوان پتروشیمی‌هایی که در سال‎های ۹۲ تاکنون به بهره‎برداری رسیده است نام برد و افزود: ارزش محصولات این واحدها بر اساس قیمت‌های امروز سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بدون این سه طرح است.

وزیر نفت ویژگی‌های طرح‎های جدید پتروشیمی یعنی فاز سوم آمونیک و اوره پردیس، متانول مرجان و فاز نخست مجتمع نیروگاه پتروشیمی دماوند را تشریح کرد و افزود: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‎ها، حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بوده است.

زنگنه ارزش محصولات فاز سوم اوره و آمونیاک پردیس و متانول مرجان را ۸۳۴ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ظرفیت فاز سوم اوره و آمونیاک یک میلیون و ۷۵۵ هزار تن و متانول مرجان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال است.

وی به افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در عسلویه از سال ‎۹۲ تاکنون اشاره کرد و افزود: پتروشیمی مروارید، کاویان، انتخاب و پلی استایرن تخت جمشید پارس در این سال‌ها به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت ظرفیت این واحدها را حدود ۲ میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: ارزش محصولات این چهار مجتمع بر پایه قیمت سال ۹۰، چهار میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار است.

زنگنه با بیان این که در سال‎های اخیر تحولات مهمی در صنعت پتروشیمی رخ داده است، یادآور شد: با توجه به افزایش خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها، تولید این واحدها به میزان ۵.۴ میلیارد دلار بر پایه قیمت پایه سال ۹۰ افزوده شده است.

وی ادامه داد: تولید محصولات پتروشیمی از نظر وزنی از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۵۴ میلیون تن رسیده است.

وزیر نفت با بیان این که گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از ۳۸ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۵۱ میلیون مترمکعب در سال ۹۶ رسیده است، تصریح کرد: از این میزان ۱۶ میلیون مترمکعب خوراک این واحدهاست و بقیه به عنوان سوخت مصرف می‌شود.

افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید اتان کشور در ۴ سال

زنگنه در ادامه به تحولات تولید اتان به‌عنوان مهم‌ترین پایه محصولات پتروشیمی در سال‎های اخیر اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ کل تولید اتان ۳.۸ میلیون تن در سال بود که این رقم در سال ۹۶ به ۶.۱۱ میلیون تن در سال رسیده است و پیش بینی می‌شود این رقم در سال ۹۷ به ۸ میلیون تن برسد.

وی با بیان این‌که هر یک تن اتان با حداقل هزار دلار صادرات برابری می‌کند، تصریح کرد: براساس برآوردها، تولید اتان در سال ۹۸ به ۱۲.۷۵ میلیون تن و در سال ۹۹ به ۱۷.۶ میلیون تن می‌رسد.

زنگنه با بیان این که اجرای طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس برای تولید اتان در دستورکار است، افزود: این طرح که ۲ میلیارد فوت مکعب خوراک از گازهای منطقه خوزستان دریافت می‌کند، نیمه نخست سال آینده وارد مدار می‌‌شود.

وی از واحدهای استحصال اتان پارسیان، ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ در غرب کارون، ان‎جی‎ال ۳۱۰۰ در منطقه ایلام و تکمیل ان‎جی‎ال خارک به‌عنوان دیگر پروژه‌های تولید اتان نام برد و افزود: واحد بوشهر به‌عنوان یکی دیگر از واحدهای تولید اتان سال آینده عملیاتی می‌شود.

زنگنه با بیان این‌که متانول کاوه، فاز نخست پتروشیمی بوشهر، الفین پتروشیمی ایلام، متانول سبلان، کود شیمایی لردگان، پتروشیمی میاندوآب و SPR صدف بوشهر از جمله طرح‎های مهم دیگری هستند که در دست اقدام قرار دارند و ارزش محصولات آنها بیش از ۲,۵ میلیارد دلار است، گفت: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها در مرحله نخست ۴ میلیارد دلار است.

سیراف؛ چشم‎انتظار سرمایه

وزیر نفت در این برنامه به طرح فراگیر پالایشی سیراف که تکمیل‌کننده زنجیره پتروشیمی است، اشاره کرد و افزود: این مجتمع ظرفیت پالایش ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی را دارد و قراردادهای آن آماده اجرا بود که به دلیل مشکلاتی که پیش آمد متاسفانه متوقف شد و اکنون کسی آن را فاینانس نمی‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد با کمک صندوق توسعه ملی، این طرح تا پایان دولت اجرایی شود که در این صورت دیگر میعاناتی برای صادرات وجود نخواهد داشت و همه آن در کشور مصرف می‌شود.

پایان سوزاندن گازهای مشعل در خوزستان

زنگنه گفت: آقای رئیس جمهور، یکی از دستوراتی که به من دادید و از من به جد خواستید پیگیری کنم، جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت بود. امروز ۲ قرارداد امضا می‌شود که با اجرای کامل آن، ما دیگر در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد گاز مشعل نخواهیم داشت.

به گفته وی، این ۲ قرارداد در قالب بیع متقابل و با هدف جلوگیری از سوزاندن ۲۲ میلیون متر مکعب گاز (در روز) امضا و بخش عمده محصولات به خوراک واحدهای پتروشیمی تبدیل می‌شود.

زنگنه ارزش این قراردادها را ۱۲۱۶ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: شرکت هلدینگ خلیج فارس و شرکت پتروشیمی مارون، باید قراردادها را در ۲,۵ سال آینده انجام دهند. بازپرداخت از محل خوراک اضافه‎ای است که به آنها فروخته می‎شود.

زنگنه گفت: از مردم مهربان عسلویه، نخل تقی، کنگان، دیر، جم و عسلویه که یار ما و کمک حال ما بودند تشکر می‌کنم.

وی اظهار کرد: با طرح مسئولیت اجتماعی که در وزارت نفت انجام دادیم، تعداد قابل توجهی از دانش‎آموزان این منطقه در کنکور حائز رتبه‎های بالا شدند و معنایش این است که ۶ سال دیگر، تعداد زیادی افراد تحصیلکرده در این منطقه خواهیم داشت که می‎توانند در آینده این منطقه تاثیرگذار باشند. ان‌شاءالله مردم از خیرها و برکات این طرح منتفع شوند.
گزارشگر:فرزین سوادکوهی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا