راه و ساختمانصنعت و معدنویژه ها

صیادان چینی برای ایران کار می‌کنند

به گزارش “صنعت کار”محمد راستاد امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای امسال تا روز ۱۲ شهریورماه ۶۱.۷ میلیون تن کل تخلیه بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۲ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: واردات ما در همین بازه زمانی ۱۱.۷ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.
راستاد البته میزان صادرات را دارای کاهش جزئی عنوان کرد و گفت: از ابتدا تا ۱۲ شهریورماه امسال ۲۲.۷ میلیون تن صادر غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۲ درصد کاهش داشته است.
کاهش صادرات و واردات ناشی از تحریم نیست
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: نمی‌توان کاهش حجم تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در پنج ماهه امسال را با تحریم‌ها مرتبط دانست بلکه علت اصلی آن به نوسان فعالیت‌های اقتصادی مربوط می‌شود که در سال‌های قبل نیز بعضا دیده شده است.
سفر دبیرکل IMO به ایران
راستاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش برجسته ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی اشاره و تصریح کرد: به مناسبت هفتادمین سال تشکیل سازمان بین‌المللی دریانوردی، جمهوری اسلامی ایران میزبان برگزاری همایشی است که روز ۱۷ شهریورماه آغاز می‌شود. در این مراسم دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی برای اولین بار به ایران سفر می‌کند که اتفاق مهمی محسوب می‌شود.
راستاد تاکید کرد: حضور دبیرکل IMO در ایران می‌تواند فرصت خوبی باشد که توانمندی‌های ایران در عرصه دریایی را معرفی کنیم. در شرایطی که ما با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ناعادلانه آمریکا مواجهیم سفر این مقام عالی به ایران نشان می‌دهد که کشور ما یک کشور مهم در عرصه دریایی تلقی می‌شود. کما اینکه ما در IMO جز ۲۰ کشور موثر جهان محسوب می‌شویم.
کشتی‌های چینی برای ما کار می‌کنند
راستاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در آب‌های ایران توضیح دهید، گفت: کشتی‌های چینی که در آب‌های ایران فعالیت می‌کنند کاملا زیر نظر جمهوری اسلامی ایران هستند و درواقع می‌توان گفت ما مستأجر این کشتی‌ها هستیم و آنها را به خدمت گرفته‌ایم. همه منافع ناشی از این فعالیت به ایران می‌رسد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به وجود ۵۷۰۰ کیلومتر سواحل، ۱۱ بندر اصلی و ۶۰ بندر کوچک در ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ۲۲۰ میلیون تن ظرفیت ناوگان اقیانوس پیما دارد که از نظر ظرفیت جز ۲۰ کشور اول جهان و ۱۰۰ هزار نفر ناوگان در اختیار داریم که سالیانه ۳۰۰ میلیون تن انواع کالا از طریق بنادر ایران وارد و صادر می‌شود.
سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی
راستاد درباره قراردادهای منعقد شده با بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل دریایی گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم. روز گذشته هم که به اتفاق وزیر راه و شهرسازی به بندر امام سفر کرده بودیم ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۶۰۰ میلیارد تومان انعقاد تفاهم نامه صورت گرفت. معتقدیم باید از توان بخش خصوصی برای توسعه فعالیت‌های خود استفاده کنیم.
قرارداد با هند به قوت خود باقی است
یکی از خبرنگاران سوال کرد با توجه به تحریم‌های اعمال شده آیا قرارداد با هندی‌ها در بندر چابهار ملغی می‌شود؟ که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ گفت: همکاری با اپراتور و سرمایه گذار هندی روال عادی خود را طی می‌کند. قرارداد بهره‌برداری موقت منعقد شده است. ارائه ضمانت نامه بانکی توسط شرکت اپراتور هندی در حال انجام است. مقداری تاخیر ایجاد شد اما هیچ مشکلی برای این قرارداد وجود ندارد. هفته آینده بنده برای دیدار با مسئولان وزارت کشتی رانی هندوستان به این کشور سفر می‌کنم و موضوع قرارداد را پی می‌گیریم.
وی درباره آخرین وضعیت کریدور پاکستان – چین که بخشی از آن مربوط به بندر گوآدر – چابهار می‌شود، گفت: کریدور اقتصادی چین – پاکستان شامل یک پکیج است که قرارداد تجاری بین این دو کشور روال خود را طی می‌کند. این همکاری برای ما هم می‌تواند یک فرصت باشد. بنادر چابهار و گوآدر می‌تواند از ظرفیت‌های خود برای گسترش مبادلات تجاری بین‌المللی بهره بگیرند.
راستاد همچنین اظهار کرد: برنامه های تقویت ناوگان خود را پیگیری می‌کنیم. شرکت‌های کشتیرانی با توجه به سیاست‌های خود و عرضه و تقاضا خودشان را محدود نکردند و نیازهای خود را تامین می‌کنند. هر شرکت کشتیرانی باید بتواند در فضای بین‌المللی، خود را تجهیز کند. ما به عنوان مرجع دریایی معتقدیم باید از توان صنایع دریایی در جهت فعالیت بازرگانی شرکت‌های کشتیرانی استفاده شود. سهم موجود را حفظ می‌کنیم و تلاش بر ارتقای آن داریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص حمل و نقل ترکیبی نیز گفت: ما به تازگی اداره کل حمل و نقل چند وجهی و امور لجستیکی را در سازمان بنادر ایجاد کرده‌ایم که حمل و نقل مالتی مودال را توسعه دهیم. ساختار جدید توانست با تمرکز بر ظرفیت ریلی بنادر و برقراری ارتباط با سازمان‌ها به ویژه راه‌آهن فعالیت‌های خوبی را آغاز کند و در آینده امیدواریم شاهد افزایش این تعاملات باشیم.
تحریم‌ها مانعی برای تردد کشتی‌ها نشده‌اند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ماه‌های اخیر محدودیتی برای تردد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی ایجاد شده یا خیر، ‌ گفت: خطوط کشتی‌رانی تاکنون هیچ محدودیتی برای تردد اعلام نکردند و مسیرهای خود را به اروپا و خاوردور ادامه می‌دهند. درخصوص بیمه کشتی‌ها نیز شرکت‌های بیمه تصمیم‌گیری را به بعد از ۱۳ آبان موکول کردند که آیا پوشش بیمه‌ای به ناوگان ما داشته باشند یا خیر اگر این اقدام انجام نشود می‌توانیم از بیمه‌های داخلی استفاده کنیم.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا