صنعت و معدنویژه ها

تعاونی ها قابل اعتمادند

به گزارش”صنعت کار”، سیدحمید کلانتری در همایش تعاون، کشاورزی و روستا که در هتل المپیک برگزار شد با تاکید بر ضرورت استفاده از توانمندی‌های بخش تعاون در عرصه مدیریت منابع آب گفت: تعاونی‌ها این ظرفیت را دارند که در طرح‌های وزارت نیرو از جمله مدیریت آب و اجرای کل فاضلاب روستایی نقش آفرین باشند.

وی گفت: با مجوزی که سازمان برنامه و بودجه در ماده ۲۶ برنامه ششم داده دستگاه‌ها مجازند فعالیت‌های خدماتی، تولیدی و آموزشی و رفاهی خود را به بخش‌های خصوصی واگذار کنند لذا بنیاد مسکن می‌تواند به تعاونی‌های دهیاری اعتماد کند و پروژه‌های خود را به تعاونی‌ها بسپارد.

کلانتری افزود: امسال ۸۰۰ تعاونی دهیاری، ۱۸۵۰۰ روستا را تحت پوشش گرفته‌اند و نقش پشتیبان روستاها را برعهده دارند.

معاون وزیر تعاون که در همایش تعاون، کشاورزی و روستا سخن می‌گفت، با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید می‌تواند در زنجیره تامین مالی تعاونی‌ها ورود کند اظهار کرد: تعاونی‌ها تا ۷۰ درصد به منابع داخلی خود متکی هستند و تنها به ۳۰ درصد تسهیلات بانکی اتکا دارند.

وی همچنین به تفکیک سهم تعاونی‌های کشاورزی در اقتصاد پرداخت و تاکید کرد: برابر آمارها تعاونی‌ها ۱۸ درصد تولید گوشت، ۲۲ درصد تولید گوشت مرغ، ۱۱ درصد تولید مرغ، ۱۹ درصد تولیدات باغی، ۶۵ درصد پرورش میگو ، ۴۴ درصد تولید خوراک دام و طیور و ۹۹ درصد امور صید و صیادی را برعهده دارند.

کلانتری تاکید کرد: باید از تجربه کشورهای موفق در زمینه تعاون الگوبرداری کنیم و با نگاه به توسعه بخش تعاون به سمت توسعه تعاونی‌های روستایی، جنگلداری، مرتع‌داری و منابع طبیعی برویم.

قائم مقام وزیر نیرو نیز در این همایش آمادگی وزارت نیرو برای استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون در طرح‌های این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: امروز در جایگاهی هستیم که کتمان و انکار تعاونی‌ها و توانمندی‌های بالای آن‌ها ممکن نیست و حوزه وزارت نیرو از جمله حوزه‌هایی است که به ویژگی‌های بخش تعاون و کارکردهای آن توجه خاصی دارد.

محمودی ادامه داد: تعاونی‌ها با داشتن ویژگی انعطاف‌پذیری و بهره‌وری تلاش می‌کنند خود را با شرایط موجود و قابلیت‌های منطقه‌ای وفق دهند و ما معتقدیم می‌توان از این ویژگی در جهت مدیریت منابع آب و مصرف بهینه آب استفاده کرد و تعاونی‌های آب‌بران، تعاونی‌های منابع زیرزمینی آب و تعاونی‌های پایش از حریم رودخانه‌ها را ایجاد کرد.
به گفته وی هم‌اکنون بیش از ۶۰ هزار روستا و بیش از ۳۷ هزار روستا در کشور وجود دارد که می‌توان در زمینه تامین و توزیع آب روستایی، ارتقای کیفیت آب روستایی و بهداشت آب از آن‌ها کمک گرفت.
وی در پایان آمادگی وزارت نیرو برای تشکیل کمیته‌ای مشترک با وزارت تعاون را به منظور بررسی ظرفیت‌های بخش تعاون در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی و مدیریت منابع آبی اعلام کرد.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا