نفت و پتروشیمیویژه ها

آخرین گام های توسعه ای در “پترول” برداشته شد

به گزارش “صنعت کار” رسول اشرف زاده مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان” پترول ” در یک نشست خبری با بیان این که در این مجموعه دو طرح پتروشیمی ایلام و لردگان برای تکمیل ،مراحل نهایی را طی می کنند گفت:بر اساس برنامه تدوین شده این دو طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند و این در حالی است که هزینه راه اندازی این پروژه های بزرگ به میزان 4.5 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی تاکید کرد، قرار است فاینانس و منابع مالی طرح های مذکور توسط بخش خصوصی از دو مسیر فاینانس‌های اروپایی و آسیایی تامین شود.
اشرف زاده افزود: خوشبختانه پیش از مشکلات تحریمی ، تجهیزات اصلی این طرح ها، ازجمله کمپرسورهای پیشرفته و بسیار حیاتی و حساس، از طرف های اروپایی خریداری و تهیه و تدارک دیده شده وسپس از بندرعباس وارد کشور شده است و در حال حاضر طرح های مذکوربرای تولید اوره و آمونیاک به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی نزدیک شده اند.
مدیرعامل” پترول “با بیان این که برای تامین مالی پروژه دهدشت مذاکرات لازم طی 40 روز به عمل آمد گفت:هدف از احداث مجموعه پتروشیمی دهدشت، تکمیل زنجیره ارزش در مسیر خط لوله اتیلن دنا بوده است و بر این اساس گاز تحویل شده به پالایشگاه بید بلند به اتان تبدیل و سپس به پتروشیمی گچساران و بعد به دهدشت منقل می شود تا این پروژه به اهداف تعیین شده خود دست یابد.
وی با بیان اینکه از روزآغازین فعالیتش در این مجموعه همواره تلاش بر این بوده است که رویکرد ممنوعیت خرید کالای خارجی در دستور کار قرار گیرد گفت:به اعتقاد ما در شرایط فعلی ، استفاده از توان داخلی درتهیه تجهیزات و همچنین سود بردن از نیروهای بااستعداد وجوان بومی در کنار تجربه پیشکسوتان می تواند بهترین نتایج را به دنبال داشته باشد و بدین ترتیب آخرین گام های توسعه ای در مجموعه پترول برداشته خواهد شد.
ادامه داد: از وقتی من به عنوان مدیرعامل این مجموعه انتخاب شدم چند کار در اولویت خود قرار دادم که اولین آن ممنوعیت خرید خارجی کالاهایی بود که در داخل کشور تولید می‌شود و بعد از آن استفاده از نیروی جوان را در دستور کار قرار دادم.
وی از تکمیل زنجیره ارزش به عنوان یکی از سیاست‌های کلان در صنعت پتروشیمی یاد کرد و افزود: براساس این سیاست کلان قصد داریم همزمان با ساخت و تکمیل طرح توسعه پتروشیمی ایلام اجرای یک واحد تولید پلی ‌پروپیلن را در دستور کار قرار دهیم.
اشرف زاده همچنین از برنامه‌ریزی به منظور تکمیل زنجیره ارزش بنزین پیرولیز درواحد پتروشیمی ایلام خبر داد و گفت که براساس توافقنامه های صورت گرفته مابین مجموعه NPC و هلدینگ خلیج فارساحداث یک مجتمع 500 هزار تنی تولید پلی اتیلن در گچساران نیزبه عنوان گام بعدی توسعه ای “پترول”مد نظر قرار گرفته است.
این مدیر ارشد شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با اشاره به سه ماموریتی که برای پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان تعریف شده است، تصریح کرد: اولین ماموریت آماده سازی و رفع گلوگاه‌هایی بود که مشکلات حادی را برای پیش راه‌اندازی داشت. به طوری که خوشبختانه توانستیم در شرایطی که اکنون انصافا شرایط حادی است کمپرسورهای پتروشیمی لرردگان که همگی ساخت اروپا هستند به بندرعباس منتقل کنیم. بنابراین هم اکنون می‌توانم اعلام کنیم این دو پتروشیمی هیچ گونه مشکلی بابت تجهیزات ندارند.
وی در ادامه از ساخت اولین پارک پتروشیمی کریستال ملامین در قالب طرح توسعه پتروشیمی ارومیه توسط بخش خصوصی خبر داد و یادآور شد: ساخت این پارک کریستال ملامین حتی در شرایط تحریم با توجه به در دست بودن تکنولوژی قابل انجام بوده که اجرای آن اشتغال قابل توجهی را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد می‌کند.
این مقام مسئول همچنین تاکید کرد:در طول اجرای تمام طرح های توسعه ای مجموعه “پترول” استفاده از ظرفیت های داخلی و بومی مد نظر بوده است تا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی گام برداشته شود گفت:از آغاز،تکمیل زنجیره ارزش توسعه ساخت داخل و عدم خرید خارجی کالاها و تجهیزات در صورت امکان ساخت آنها در داخل، وهمچنین رویکرد جوانگرایی در سطوح مختلف مدیریتی و استفاده بیشتر از نیروهای بومی جزوبرنامه هاو سیاست های کلان مدیران این مجموعه بوده است.
گزارشگر:فرزین سوادکوهی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا