صنعت کار » یکباره۹۰ هزار دستگاه خودرو پیش فروش را از کجا آوردید؟

پرسشی که خودرو سازان در نبود قطعات باید به آن جواب بدهند؛

یکباره۹۰ هزار دستگاه خودرو پیش فروش را از کجا آوردید؟

اعلام پیش فروش 90 هزار خودرو در اوایل هفته گذشته خبر تعجب بر انگیزی بود که مدیران عامل دو خودروسازی کشور آن را بیان کردند. همان خودروسازانی که طی دو ماه گذشته با نبود قطعات خودرو دست و پنجه نرم می‌کردند و خبر از تولید 70 هزار خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها می‌دادند، اکنون خبر از یش فروش 90 هزار خودرو می‌دهند، گویی در چند روز معجزه‌ای در صنعت خودروسازی کشور رخ داده است. حالا اگر ایران خودرو و سایپا توان تولید این تعداد خودرو برای تحویل 45 روز آینده را داشتند پس چرا زودتر آن‌ها را به بازار عرضه نکردند و صبر کردند تا پراید و پژو به دو برابر قیمت برسد؟
به گزارش “صنعت کار”، دوازدهم شهریورماه، شبی بود که مدیران عامل دو خودروساز کشور در یک برنامه تلویزیونی حاضر شدند و علاوه بر رد احتکار خودرو از سوی این دو گروه خودروسازی، اعلام کردند که به زودی ۹۰ هزار خودرو پیش می‌شود.
گروه خودروسازی سایپا با اعلام پیش فروش ۵۰ هزار خودرو و گروه خودروسازی ایران خودرو با اعلام پیش فروش ۴۰ هزار خودرو وعده تنظیم بازار را در رسانه ملی سر دادند. پس از اعلام این خبر،‌  گروه خودروسازی سایپا از روز چهارشنبه سایت ثبت نام را به روز مشتریانش باز کرد و در مدت دو روز تمامی خودروهای عرضه شده اش را پیش فروش کرد. حالا هفته آینده نوبت گروه خودروسازی ایران خودرو است تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو خود را برای مشتریانش بارگذاری کند.
ریست بازار با عرضه ۹۰ هزار خودرو به بازار
اما پرسش اصلی در طرح‌های فروش دو خودروسازی کشور این است که اگر این دو شرکت توان تولید این تعداد خودرو را داشتند، چرا از سه ماه اخیر آستین بالا نزدند تا قیمت پراید از ۲۲ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان نرسد و پژو پارس ۴۰ میلیون تومانی، ۱۰۰ میلیون تومان نشود؟ همچنین اگر این دو خودروساز قطعات کافی تولید این تعداد خودرو را در اختیار داشتند، چرا تا همین دو هفته گذشته از تولید ۷۰ هزار خودرو در کف کارخانه‌ها خبر می‌رسید؟ پرسش دیگر این است که ناگهان چه معجزه ای در صنعت خودروسازی و تولید پراید،‌ پژو،‌ تیبا، ساینا و سایر تولیدات داخلی اتفاق افتاده است که این دو شرکت وعده پیش فروش با تحویل ۴۵ روزه به مشتریان را داده‌اند؟
فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینهمی‌گوید:« طبیعتا پیش فروش دو خودروساز کشور که یکی اجرا شد  و دیگری در نوبت اجرا است، ابهاماتی دارد. چرا که اگر تاکنون این دو خودروساز مشکل نبود قطعات خودرو داشتند، پس اکنون این نیاز چگونه تامین شده است که وعده پیش فروش ۹۰ هزار دستگاه خودرو داده شده است؟ همچنین اگر هم این قطعات موجود بوده، پس چرا این خودروها زودتر به بازار عرضه نشدند تا تنظیم بازار و تعدیل قیمت‌ها صورت گیرد؟»
او می‌افزاید:« پرسش دیگر این است که چرا اکنون و پس از بهم ریخته شدن بازار قرار است این تعداد خودرو عرضه شود؟ همچنین اگر قیمت‌های واقعی برخی خودروها  ۱۰۰ میلیون تومان است، پس چرا از سوی شرکت‌ها به قیمتی کمتر فروخته می‌شود و سرمایه سرمایه داران خراب می‌شود؟»
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد:« باید در این شرایط معاونت توسعه صنایع پاسخگو باشد که چه شد که پراید شش میلیون تومانی اکنون ۴۰ میلیون تومان است و اکنون حداقل ۹۰ هزار قطعه خودرویی از کدام منابع تامین می شود و اصلا تاکنون کجا بوده است؟»
به گفته او، در حالی که هدف تنظیم بازار است، اما از روز گذشته تاکنون هنوز بازار هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.
زاوه تاکید می‌کند: « به نظر می‌رسد پیش فروش این تعداد خودرو اقدامی سیاسی است. چرا که پیش از اجرای تحریم‌ها، بازار به اندازه کافی بهم ریخته است و هنوز آینده‌ای از بازار و با آغاز مرحله بعدی تحریم‌ها، متصور نیستیم».
بنا به این گزارش؛ طی ماه‌‌های اخیر، کمبود قطعات خودرو دلیل تولید ناقص حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو شد که طی دو هفته اخیر تجاری سازی حداقل ۲۰ هزار دستگاه از این خودروها اعلام شد. اکنون با اعلام پیش فروش مجموعا ۹۰ هزار خودرو از سوی دو خودروساز داخلی کشور، ابهاماتی مبنی بر اینکه آیا این تعداد خودرو از تولیدات گذشته و به اصطلاح احتکار شده این دو شرکت است یا اینکه چگونه ایران خودرو و سایپا توان تولید این تعداد خودرو را در زمان تحریم ها و ترخیص نشدن تعداد زیادی قعات خودرو از گمرک را دارند، مطرح است که به نظر می رسد باید مسئولان وزارت صنعت جهت رفع این ابهامات هر چه سریعتر اقدام کنند.
منبع: خودروکار
گزارشگر؛ نگار میرکریمی
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات