صنعت و معدنویژه ها

خلق برند بهترین نوع مقابله با تهاجم فرهنگی است

به گزارش “صنعت کار”شاهین فاطمی استاد رشته برندینگ و از فعالان صنعت چرم ایران روز گذشته در نخستین جشن فراغ التحصیلی دانشجویان آکادمی برند ایران با ذکر مطلب فوق اظهار داشت:زمانی می توان کشوری کارآفرین داشت که درکی از کارآفرینی و ضرورت آن وجود داشته باشد و در همین راستا باید با اهمیت وجود برند آشنا شد.
وی با اشاره به اهمیت برندها و برندسازی در زمینه بهبود روند اقتصادی کشور تصریح کرد: برندها باعث مثبت شدن تراز اقتصادی کشور و پرچمدار شدن آن به لحاظ اقتصادی در جهان و همچنین با ایجاد سبک زندگی موجب می شوند تا بتوانیم فرهنگ خودمان را به دنیا معرفی و از تهاجم فرهنگی جلوگیری کنیم؛ برندها عامل ایجاد اشتغال می شوند و در همین راستا می توان دنیای بهتری را برای آیندگان رقم زد.

وی ادامه داد:برای اینکه بهتر متوجه باشیم که چه استعدادهایی در زمینه برند سازی داریم نخست باید از خود بپرسیم که چگونه است که در کشوری زندگی می کنیم که تنها یک درصد جمعیت جهان را دارد اماچند درصد ثروت خدادادی جهان را دراختیار دارد اما مردم ثروتمندی ندارد.

فاطمی افزود:مبحث برندینگ مقوله ای بود که  بیست سال پیش با آن اشنا شدم و از همان زمان در پی این بودم که چگونه می توان به شکلی حقیقی یک برند تماما ایرانی خلق کرد و از همانجا پی بردم که زمینه های علمی و آموزشی این موضوع در ایران بسیار ناشناخته و مغفول مانده است.

این کارآفرین صنعت حوزه صنعت افزود:بسیاری همچنان به غلط خیال می کنند طراحی یک شو لباس و یا اجرای یک رویداد و ایونت همان برند است در حالی که برند مفهومی بسیار فراتر از این ها داردو باید دانست که برند در حقیقت جاری کردن سبکی از زندگی  و یک عادت و روش زیستن است و این مهم البته زمانی تحقق می یابد که برند افرینان بدانند که برندی که خلق می کنند قرار است چه کاری را انجام دهدو به چه درد مردم می خورد و آیا می تواند ما را درجهان به دیگران بشتاساند یا خیر.

 

وی اضافه کرد:واقعیت این است که اگر بدرستی برند و برندینگ را بشناسیم و از آن مهمتر آن را به دیگران بشناسانیم م یتوانیم در مقابل تهاجم فرهنگی خارجی بایستیم و با صلابت در برابر آن سد ایجاد کنیم.

فاطمی ادامه داد: برند لزوما اشتغال نیست بلکه برای جامعه ارزش و فرهنگ می سازد و این در حالی است که در امتداد آن نفع فراوان اقتصادی و اجتماعی را نیز در پی خواهد داشت .

این کارشناس حوزه صنعت با بیان این که متاسفانه یکی از عللی که ما را در برند سازی نسبت به دیگر کشورهای جهان عقب نگه داشته این است که ما رفته رفته عاشق مارک ها و برندها و آرم ها و هرچیز خارجی شده ایم ، گفت:ما از یاد برده ایم که برای خلق برند تنها باید به تسخیر قلب ها فکر کرد همانگونه که برندها قلب و روح ما را تسخیر کرده اند، چرا که برندهابسیار فراتر از اسم ها در ذهن  وزندگی آدم هانقش آفرینی می کنند.

وی در خاتمه گفت: تا زمانی که برند و برندینگ را درست نشناسیم  و فرق آن را با کارآفرینی متوجه نشویم و و نتوانیم آن را در زندگی به کار ببریم هرگز موفق نخواهیم شد تا از تسلط برندهای خارجی بر خود، رهایی یابیم و این نیز در شرایطی محقق خواهد سد که بدانیم برای نیازهای حقیقی بشر چه باید کرد وجوامع  انسانی به چه چیزهایی نیاز واقعی دارند.

بنا به این گزارش همچنین دکتر شهریار شفیعی بنیان گذار و مدیر علمی آکادمی برند ایران  نیز طی سخنانی در این مراسم با اشاره به ضرورت آموزش حرفه ای در حوزه برند در کشور گفت: پیش از شکل گیری آکادمی برند، مباحث تخصصی مانند IMBC، رضایت مشتریان، FMCG branding و مباحث برندسازی در مراکز خرید در قالب کنفرانس هایی برگزار و حتی اهمیت مقوله برند نیز مطرح می شد در حالیکه خلاء دانش تخصصی و متخصصان حوزه برندسازی به شدت وجود داشت؛ هنوز متخصصان به اندازه ای که این موضوع اهمیت داشت، رشد نکرده بودند و نتیجه آن ورود افراد فاقد صلاحیت در این عرصه بود.

این صاحبنظر حوزه برندینگ در عین حال گفت: برای تعریف برند  باید به این موضوع توجه کرد که  مصرف کننده، با دیدن و شنیدن نشانه‌های مرتبط با آن، چه چیزهایی برایش تداعی می‌شود.
وی افزود: بنابراین به منظور کمک به رشد حوزه برندینگ و انتقال دانش برندآفرینی به صورت حرفه ای، از حدود 5 سال پیش تصمیم گرفتیم تا برای پرورش مدیران، متخصصان، کارشناسان، مشاوران و مدرسان برند، دوره های آموزشی را آغاز کنیم .

به گفته شفیعی اگر در کشور، برندسازی توسعه نیابد ناچار خواهیم بود که خدمتگزار برندهای خارجی باشیم.

بنیان گذار آکادمی برند ایران تصریح کرد: تاکنون بیش از 200 دانش آموخته برندینگ در این آکادمی پرورش یافته اند که امروز شاهد درخشش فارغ التحصیلان نخبه آن هستیم.

گزارش “صنعت کارگ حاکی است این مراسم با اهداء مدال و تندیس آکادمی برند و لوح یادبود به همراه ثبت عکس گروهی، از فارغ التحصیلان آکادمی برند در دوره های مدیریت برند(Brand MBA) و برندسازی در هتل،کافه،رستوران (HORECA BRANDING) و برندسازی پیشرفته(Post MBA) و تجلیل از آنان به همراه قرائت سوگندنامه خاتمه یافت.
شایان ذکر است این مجموعه آموزشی با هدف رفع کمبود دانش تخصصی در میان دست اندرکاران و افراد اجرایی در حوزه برندسازی و برند آفرینی در کشور فعالیت می کند.

گزارشگر:فرزین سوادکوهی

انتهای پیام/

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا