اخبارتاپخودروصنعت و معدنویژه ها

خرید و فروش سهمیه ای مانع از احتکار می شود؟

به گزارش صنعت کار، بازار تایر همانند دیگر قطعات خودرو تحت تاثیر نوسانات ارزی و گران شدن مواد اولیه و از سویی دیگر محدود شدن واردات تایر با مشکل مواجه شده است. اگر چه خرید و فروش تایرسهمیه ای شده و مقرر شده است عرضه تایر توسط نمایندگی های فروش به صورت آنلاین انجام می شود تا از احتکار جلوگیری شود اما بعید است این راه کار های موقت جلوی خطر قاچاق تایر های بی کیفیت چینی به بازار را بگیرد.

قیمت تایر خارجی در بازار نیز به گفته رییس انجمن قطعات خودرو تا 80 درصد هم گران تر شده است و این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که براساس لیست بانک مرکزی، 29 شرکت برای واردات تایرسواری ارز دولتی دریافت کرده اند و دولتی ها احتکار و عدم عرضه تایر به بازار را دلیل نجومی شدن قیمت ها می دانند. اما به نظر می رسد تنها احتکار باعث و بانی این آشفتگی در بازار تایر نیست. و محدودیت هایی که برای واردکنندگان تایر نیز رخ داده است در این اتفاقات کم اثر نبوده است.

همچنین به گفته مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان با تغییر سیاست‌های ارزی کشور، تولیدکنندگان علاوه بر مشکلاتی که با تغییر نرخ ارز روبه رو شدند در تامین ارز برای تهیه مواد اولیه به مشکل برخورد کردند و از طرفی مواد اولیه کارخانجات به اتمام رسید و نتوانستند در زمان مقرر آن را تامین کنند که موجب شد در مردادماه نسبت به ماه قبل از آن با ۲۵ درصد افت تولید مواجه شوند که این موضوع به بازار شوک وارد کرده است.

اگر چه کارگروه ستاد تنظیم بازار اخیرا مصوبه‌ای را تصویب کرده است که مواد اولیه صنعت تایر مشمول اولویت تخصیص ارز شود و این مواد از پرداخت مابه التفاوت ارزی برای ترخیص از گمرک معاف شده اند اما به نظر می رسد تاثیرات این تصمیم ها هنوز بر بازار مشخص نیست.

دولت نیز در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته هیات وزیران با با کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی تایر خودروهای سواری از 40 به 5درصد موافقت کرده است. البته تایر سازان مخالف این تصمیم اند و می گویند این اتفاق لطمه جبران‌ناپذیری به تایرسازی کشور وارد می‌کند.

اما این تصمیمات شتاب زده مشخص نیست تا چه زمانی می تواند همچون قرص مسکن موقتی درد و التهاب بازار قطعات و به طور خاص تایر را التیام ببخشد.

آنچه این روزها نگرانی زیادی را رقم زده است کاهش واردات و در برخی از سایز ها ممنوعیت آن است. واردات تایر که در سال 96 به حجم قابل قبولی رسیده بود و نیاز بازار را به خوبی تامین می کرد سبب کاهش قاچاق تایر به کشور شده بود اما فعالان این حوزه می گویند به طور قطع مشکلاتی که در عرضه و تامین نیاز بازار به وجود آمده است باعث افزایش قاچاق تایر به کشور می شود و خطر ورود تایر های بی کیفیت و کم کیفیت چینی بازار را تهدید می کند.

در همین رابطه سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر در مورد ممنوعیت و کاهش واردات برخی تایر ها در حالی که تایر در گروه چهارم کالاهای غیر ضروری هم نبوده است می گوید: « این موضوع از عدم آگاهی مسئولان مربوطه ناشی می شود. در بخش سواری هم که عنوان می شود تولیدات داخل کفاف بازار را می دهد و نیازی به واردات آن ها نیست مشخص است اشرافی به موضوع ندارند و نمی دانند در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. تولید داخل اصلا توان ساپورت کردن نیاز بازار را ندارد. تولید داخل رینگ های بالای 16 را نمی تواند تامین کند. اکثر خودروهایی که امروز مورد پسند مردم است شاسی بلند است و نمی شود نیاز مردمی که این نوع سگمنت را می پسندند را نادیده گرفت. همینطور در بخش تایر های سواری پراید و پژو و سمند و غیر هم تولید بازار کفاف نخواهد داد.»

او می افزاید:« در تولید داخل در سبد هایی که محصولات تولید می شود هم سقف تعیین شده است و تولیداتشان کاهش یافته است. این در حالی است که خودروسازان نیز در همین راستا تولیدات شان کاهش یافته است اگر همانند سابق تولیدات خودروسازان ادامه می یافت با مشکلات بیشتری در این زمینه روبه رو می شدیم. از حالا می شود پیش بینی کرد در آینده شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود و قطعا قاچاق تایر به بازار صدمه خواهد زد.»

در صنعت خودرو همه بخش ها زنجیره وار به هم متصل هستند و هر کدام در بخشی لنگ بزند بخش دیگر دچار مشکل خواهد شد. آنچه امروز شاهد آن هستیم آن است که زنجیره تامین خودروسازان با مشکل مواجه شده است و خود این زنجیره تامین با تامین مواد اولیه دست و پنچه نرم می کند. هر کدام از این بخش ها چه در بخش تولیدات و چه در بخش واردات به مشکل برخورد هم تولید خودرو با مشکل مواجه می شود هم کیفیت محصول نهایی قطع به یقین دچار مشکل است. تایر هم که کفش خودرو به حساب می آید اگر دارای کیفیت مناسبی نباشد با جان و مال مردم بازی خواهد شد و در نتیجه باید شاهد آمار بیشتر تصادفات جاده ای ناشی از تایر های بی کیفیت باشیم.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا