راه و ساختمان

بازدید اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از منطقه آزاد انزلی

به گزارش”صنعت کار”نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این بازدید با اشاره به ظرفیت مناسبت منطقه آزاد انزلی برای صادرات و واردات کالا و افزایش مناسبات اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر گفت: اعضای این کمیسیون برای بررسی عملکرد مناطق آزاد و راهکارهای افزایش واردات و صادرات کالا به این مناطق سفر می کنند.
عین ا… شریف پور با اشاره به ساخت بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی افزود: در نشست با مدیران این منطقه راهکارهای افزایش صادرات از بندر کاسپین بررسی شد.
وی ادامه داد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس تعریف آنها باید تولید محور باشند که این منطقه در این راستا خوبی عمل کرده و شاهدیم به فراهم ساختن شرایط مناسب برای تولیدکنندگان، فرصت های شغلی مناسبی را ایجاد کرده است که این امر موجب افزایش سرانه درآمد در سطوح مختلف مردم شده و ضروری است نسبت به صنایع تبدیلی و تولیدی توجه لازم را داشته باشیم.
زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی با تاکید به اینکه افزایش صادرات، جذب سرمایه گذار، ایجاد درآمد ارزی و افزایش ایجاد اشتغال پایدار از جمله اهدافی است که مناطق آزاد و منطقه آزاد انزلی با توجه به رسالت خود دنبال می کنند، گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دنبال کردن این هدف ها در این جنگ اقتصادی می توانند میزان بیکاری را کاهش دهند و نتیجه این عمل بهبود شرایط اقتصادی کشور است که منطقه آزاد انزلی در این راستا به خوبی عمل کرده است.
سعیدی با بیان اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با توجه به رسالت ملی که دارند جهت بررسی شرایط و برطرف کردن مشکلات از روند توسعه ای استانها بازدید می کنند، افزود: هدف این کمیسیون برطرف کردن مشکلات اقتصادی است و از نزدیک شاهد تلاش های فعالین اقتصادی منطقه آزاد انزلی که نشان دهنده توسعه تولید و صنعت در این منطقه است بودیم و برخی موانع موجود را جهت مرتفع نمودن شناسایی کرده ایم.
وی  از گزارش عملکرد منطقه آزاد انزلی در خصوص آموزش، بازاریابی و صادرات محصولات صنایع دستی و توانمند سازی جوامع محلی، از برنامه فراکسیون زنان مجلس برای تسهیل اشتغال بانوان به ویژه در حوزه صنایع دستی خبر داد و خطاب به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران گفت: روی حمایت نمایندگان از طرح های توسعه ای کشور حساب کنید و لطفا از مشکلات و بی مهری ها نهراسید و شما سرمایه گذاران به خاطر مردم کشورمان بمانید و فعالیت کنید.
در ادامه این بازدید؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی در این منطقه رخ داده و شاهد اتفاقات مثبت هستیم، گفت: احداث شهرک های صنعتی پسا بندری و همچنین راه اندازی واحد های صنعتی غیر فعال در منطقه آزاد انزلی 10 هزار فرصت شغلی طی چهار سال اخیر ایجاد کرده که قابل توجه است.
محمد حسن نژاد با تاکید بر اینکه بندر کاسپین، اسکله ها، جاده ها، مجتمع های تجاری، نوار ساحلی و زیرساخت های ایجاد شده در منطقه آزاد انزلی تحسین برانگیز است افزود: با احداث بندر کاسپین و اتصال راه آهن به آن خطر حذف ایران از ترانزیت ریلی شرق به غرب که به جاده ابریشم آهنی مشهور است از بین رفته است.
حسن نژاد گفت: اولین و اصلی ترین هدف ایجاد مناطق آزاد، انتقال تکنولوژی و توسعه زیرساخت های مناطق مرزی است که این اتفاق در این منطقه رخ داده و باید توسعه منطقه آزاد انزلی را با شهرهای همجوار مقایسه کنیم و مناطق آزاد را الگوی توسعه همه جانبه برای کشور قرار دهیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اتفاقات مناسبی در راستای جلوگیری از خروج مسافر از کشور در منطقه آزاد انزلی صورت گرفته است که قابل تحسین است، افزود: در این منطقه نمونه محصولات وارداتی به کشور نیز تولید می شود و اقدام تحسین برانگیزتر این است که واحد های وارد کننده به واحد های تولید کننده تبدیل شده و با نشان های تجاری برتر دنیا رقابت می کنند.
نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در منطقه آزاد انزلی، گفت: با عنایت به قرار گرفتن مناطق آزاد در نقاط مرزی کمتر توسعه یافته کشور، عملکرد این مناطق سرتاسر خیر و موثر بوده و اظهار نظرها  بر علیه عملکرد مناطق آزاد ناشی از عدم اطلاع از اقدامات و توانمندیهای مفید این مناطق است.
نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید با اشاره به اینکه صادرات یکی از اهداف مناطق آزاد است که نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و خروج از مدار تحریم ها ایفا می کند، گفت: واحد های صنعتی موجود در منطقه آزاد انزلی سبب شده تا این منطقه در افزایش توان تولید داخلی تاثیر گذار باشد.
عامر کعبی با تاکید بر اینکه در زمینه فراهم کردن زیرساخت ها نیز اقدامات مناسبی جهت رسیدن به هدف مطلوب و گشایش مشکلات اقتصادی در این منطقه صورت گرفته، افزود: با توجه به این که کمیسیون اقتصادی مجلس نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کند، مناطق آزاد کشور یکی از مسئله های بسیار مهم و مورد توجه این کمیسیون است و در حال بررسی منطقه آزاد انزلی هستیم و قطعا با مدیریت کارآمد و دانش بنیانی که این منطقه دارد شاهد تغییرات مهم بیش از پیش در همه امور خصوصا ایجاد اشتغال خواهیم بود.
کعبی یکی از نقاط مثبت و قابل توجه منطقه آزاد انزلی را در زمینه زیرساخت های حمل و نقل دانست و گفت: ایجاد ظرفیت بندری با آبخور 14 متری در مجتمع بندری کاسپین زمانی اهمیت پیدا می کند که توجه داشته باشیم که برخی از بنادر جنوبی کشور از چنین آبخوری برخوردار نمی باشند و این مزیت می تواند موجبات افزایش درآمدهای منطقه را فراهم کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم بندر کاسپین در دوران تحریم گفت: پسکرانه مناسب، ظرفیت بسیار مطلوب و آب خور بالای بندر کاسپین موجب توسعه حمل و نقل دریایی شده و در دوران تحریم یکی از بنادر مهمی که به روند صادرات و واردات محصولات و مواد اولیه کمک خواهد کرد بندر کاسپین خواهد بود.
معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در این با قدردانی از تلاش های وزرای اقتصاد دولت های دهم و یازدهم، تلاش های صورت گرفته در دوره دکتر بانک را در توسعه تعاملات با مجلس و نمایندگان شایسته تقدیر دانست و گفت: ظرفیت ها و مزیت های و توانمندی های موثر مناطق آزاد هنوز در سطح کشور شناخته شده نیست و درک مشترکی از این مناطق میان مردم و مسئولین و فعالین اقتصادی مستقر در آنها  وجود ندارد و باید تلاش کنیم که این شناخت و درک شکل گیرد.
دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تجزیه و تحلیل انتظارات از نقش و اثر مناطق آزاد در توسعه کشور  پرداخت و آنها را معمولاً فراتر از اختیارات و حمایت های صورت گرفته از آنها و انتظاراتی فراتر از توان قانونی آنها ارزیابی کرد و افزود: از نقاط مثبت منطقه آزاد انزلی بهره گیری از نظام نوین مدیریتی است که در سایر مناطق آزاد کم نظیر بوده و مایه خرسندی است.
معصومه آقاپور علیشاهی، خواستار پایین آوردن ریسک سرمایه گذاری در مناطق آزاد از سوی مجلس شد و گفت: یکی از مشکلات مناطق آزاد در حوزه بیمه ای به ویژه در حوزه های حمل و نقل و ریسک های سرمایه گذاری و مدیریت است و از همین مکان اعلام می کنیم از همه طرح های حمایتی به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل استقبال می کنیم.
در این بازدید نماینده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مناطق آزاد یکی از راه های مدیریت تحریم ها هستند و با توجه به تحریم هایی تصویب شده علیه ایران واحد های صنعتی فعال در این مناطق خصوصا منطقه آزاد انزلی می توانند در این شرایط بحرانی به اقتصاد کشور کمک کنند.
محمود بهمنی با بیان اینکه پیشرفت منطقه آزاد انزلی از لحاظ زیرساختی و توسعه ای محسوس است، افزود: در محصولات تولیدی کارخانجات منطقه آزاد انزلی از فناوری های نوین و دانش بنیان استفاده شده و زمینه صادرات این محصولات در این منطقه وجود دارد و ضروری است جهت مثبت شدن تراز بازرگانی این مناطق میزان صادرات افزایش پیدا کند.
بهمنی با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از مناطق آزاد در شرایط فعلی، گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس مشکلات منعکس شده را از سوی فعالان اقتصادی پیگیری می کنیم و به دنبال حل آنها خواهیم بود زیرا با برطرف شدن این موانع اشتغال ایجاد می شود و به دنبال آن اقتصاد کشور بهبود پیدا می کند.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران و فعالین اقتصادی بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی و با اشاره به ارقام مثبت سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در مناطق آزاد، تأکید کرد: در شرایط فعلی و علی رغم انتقادات موجود، از ظرفیت حمایتی قانونی ما نمایندگان مجلس بهره مند شوید  و ما از طرح های قانونی پیشنهادی کارشناسی شده در خصوص رفع مشکلات شما استقبال می کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در نشست با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با برشمردن مزیت های رقابتی سرمایه گذاری در مناطق آزاد افزود: تجارت و ترانزیت، محور اصلی کسب و کار در منطقه آزاد انزلی ست و رویکرد اصلی این منطقه تبدیل شدن به مرکز مبادله کالاهای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر است.
رضا مسرور با اشاره به فعال سازی کریدور نوستراک و ایجاد کریدور جدید میان دو کشور چین و ایران گفت: محور نوستراک که بخشی از آن در ایران است با عبور 3 تا 5 درصد از یک میلیارد تن کالای عبوری از مسیر کانال سوئز، می تواند درآمدهای ارزی و اشتغال فراوانی را نصیب کشور کند و کریدور جدیدی که در مسیر اروم چی در غرب چین، بندر اکتائو در قزاقستان به سمت منطقه آزاد انزلی ایجاد شده نیز می تواند بخشی از 80 میلیارد دلار مبادله کالایی چینی ها را از این مسیر عبور دهد که دستاوردهای ارزشمندی نصیب ایران خواهد کرد.
حسین گروسی معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی، علیرضا جعفری هرندی معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی، محمدرضا محمدیوسفی مدیر مجلس دبیرخانه شورایعالی و محمدرضا عبدالرحیمی مدیر برنامه ریزی، بودجه و سرمایه گذاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را در این سفر همراهی کردند.
منبع:فرینا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا