اخبارویژه ها

کمبود دارو بخاطر تحریم نیست، شرکت های پخش عامل اصلی اند

به گزارش صنعت کار، احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات دارویی این روزهای بیماران و محدودیت های موجود در عرضه این کالا گفت: در شرایط فعلی بحث تحریم ها هنوز اثر واقعی خود را بر حوزه دارو نگذاشته است. کشور ما همواره یک ذخیره دارویی ۶ ماهه و در برخی حوزه ها تا یکسال داشته است.

وی افزود: اتفاقاتی که در بحث دارویی در سراسر کشور ما اکنون به وجود آمده ناشی از مشکلاتی است در حوزه مطالبات داروخانه ها از سازمان های بیمه گر. به این معنی که مراکز توزیع دارو مطالبات شان را از بیمه ها نگرفته اند که در حقیقت این را باید به شرکت های پخش بپردازند و شرکت های پخش هم با نگاه به دارو به عنوان یک کالا که در اصل اقتصاد نیز نگاه درستی است با این موضوع رفتار می کنند.

قویدل ادامه داد: اما در حقیقت دارو کالایی نیست بشود با آن بابت بدهی گرو کشی به راه انداخت، یعنی این شرکت های پخش دارو هستند که این مشکلات را به وجود آورده اند. اکنون ما مشکلات بسیاری در این زمینه داریم. به این ترتیب که سهمیه های ما را یک جا تحویل نمی دهند و در برخی از استان ها به صورت جدی مشکل داشتیم. دارویی که ما نامه های تاییدیه و دستور وزارتخانه برای تحویل به آن استان را رویت کرده ایم ولی رسیده به شرکت های پخش و آنجا نگهداری شده و تحویل افراد نشده است.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران خاطر نشان کرد: عمدتا داروهای «فاکتور ۸» ، «فایبا» و «فاکتور ۷» در برخی از استان ها بخاطر مطالبات شرکت های پخش دارو کمبود داریم. در تهران اما ما دایم در حال اطلاع رسانی هستیم و اگر شرکت های پخش هم از تحویل دارو خودداری کنند ما می گوییم سهمیه دارویی را وزارت بهداشت داده ولی شرکت پخش آن را آزاد نمی کند.

وی در خصوص نقش مراکز دانشگاه در این میان نیز گفت: متاسفانه مراکز دانشگاهی کشور اطلاعات درستی از شرکت های پخش نمی دهند و به تعبیری با آن حسی که ما دنبال می کنیم این موضوع رامراکز دانشگاهی دنبال نمی کنند و تنها به اطلاع رسانی نبود دارو اکتفا می کنند.

قویدل تصریح کرد: نظارت اصلی در این موضوع باید از سوی وزارت بهداشت باشد و اکنون دادستانی کل نیز باید ورود کند. من اعتقاد دارم دارو شبیه کالاهای دیگر نیست و نمی توان این رفتار را با آن داشت. شرکت های پخش باید حرمت دارو را نگه دارند زیرا این خیلی اتفاق بدی است که دارو احتکار شود و بیماران به آن نیازمند باشند.

این فعال اجتماعی در پایان گفت: البته این احتکار هیچ سودی را برای شرکت های پخش در بر ندارد زیرا نمی توانند در آینده گرانتر بفروشند و سود اضافه ای ببرند و تنها بیمار صدمه می بیند. این تکنیک شرکت های پخش است اما نباید از آن استفاده کنند و باید از طریق قانونی و اتحادیه شان موضوعات شان را حل کنند و اهمیت زنجیره تامین دارو را با نگاه دیگری اطلاع رسانی کنند.

منبع: سایت تحلیلی عصر تشکل
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا