نفت و پتروشیمیویژه ها

تهران بعد از سیستان و بلوچستان فقیرترین استان از لحاظ منابع آب است

به گزارش “صنعت کار”محمدرضا بختیاری افزود: در حال حاضر آب در کشور به یک مسئله راهبردی بدل شده است و در استان تهران بیش از میانگین کل کشور آب مصرف می‌شود.
او گفت: مناطق ۲۱ و ۲۲ تهران و شهرهای غرب استان عطش آب دارند که با صرف هزینه معادل ۱۵۰ میلیاد تومان برای تجهیز تصفیه‌خانه ششم آب تهران، شهروندان آن محدوده نیز از آب با کیفیت برخوردار خواهند شد.
بختیاری گفت: برای اجرا و تکمیل شبکه فاضلاب شهرهای استان تهران حدود ۹۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از این رقم حدود ۳۴۰ میلیارد تومان آن از منابع دولتی تامین شده است و برای تامین بقیه آن به پیش‌فروش حق انشعاب، تبصره و ماده ۷ متکی خواهیم بود.
او با بیان این‌که شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای استان تهران تاکنون فقط ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته افزود: از فرمانداران و شوراهای شهرهای تهران درخواست داریم با ترویج طرح پیش‌فروش انشعاب، این طرح را تسریع بخشند.
بختیاری گفت: در شهرهای استان تهران به ازای هر حق انشعاب فاضلاب مبلغ ۲۸۵هزار تومان از مشترکان دریافت می‌شود در صورتی که معادل شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان هزینه می‌کنیم.
مدیریت و مصرف آب متعادل شود
بنا به این گزارش همچنین محمد حسین مقیمی استاندار تهران نیزدر این نشست گفت: در کشور ما که از نظر منابع آب تفاوت زیادی بین مناطق آن است، مدیریت و مصرف آب باید متعادل شود.
مقیمی تاکید کرد: میانگین بارندگی در کشور ۲۸۰ میلی‌متر در سال است اما بارش در برخی نقاط کشور بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی‌متر و در برخی مناطق بین ۵ تا ۱۰میلی‌متر است که این پراکندگی دشواری‌هایی در مدیریت به همراه دارد.
مقیمی با بیان این که در استان تهران ۳۵ تا ۳۷ درصد در برای شرب، ۵۳ تا ۵۴ درصد در کشاورزی و ۶ تا ۷ درصد در صنعت مصرف می‌شود گفت، در شهرهای استان تهران باید صنعت و کشاورزی را به پساب گره بزنیم و از محل درآمدهای پساب شبکه‌های آب و فاضلاب اجرا شود.
او افزود: طرح‌های فاضلاب از این نظر اهمیت دارند که از پساب آن می‌توان بخشی از آب صنعت،‌کشاورزی و نیز آب سفره‌های زیرزمینی را تامین کرد.
دچار بی‌آبی هستیم نه کم‌آبی
این گزارش حاکی است ، الهام فخاری رئیس شورای‌های اسلامی شهرهای استان تهران نیر در این نشست گفت: برخلاف تصور، تهران دچار بی‌آبی است، نه صرفا کم‌آبی و برای حل این مسئله نیاز است هم سیاست‌های تشویقی و هم بازدانده تعیین کنیم.
فخاری افزود: متاسفانه هنوز سیاست‌های تشویقی و تنبیهی در خصوص حوزه آب و پساب برای مردم تعیین نشده است و بعضی از مسائل را باید از طریق این سیاست‌ها پیش برد.
فخاری تاکید کرد: ما تقریبا به بی‌آبی‌ رسیده‌ایم و این‌که معطل بمانیم که مردم به این بینش فرهنگی برسند که باید آب را درست استفاده کنند، کار درستی نیست بلکه باید الزامات قانونی و فشار از بالا وجود داشته باشد و من معتقدم این ظرفیت را می‌توان از طریق مدیریت شهری در پایان‌کار ساختمان‌ها در نظر گرفت.
او ادامه داد: به عنوان مثال باید الزام شود در صورتی که در ساختمان از شیرهای کاهنده مصرف استفاده نشده باشد، پایان کار به آن ساختمان ارائه نشود؛ شهرداری در این زمینه می‌تواند بازوی کمکی آبفا باشد و این همکاری بین نهادی باعث بهبود وضعیت شود.
وی با اشاره به این‌که بیابان، اصفهان را به نوعی بلعیده و خشک کرده است، گفت: وضعیت اصفهان و ارومیه و دیگر شهرهایی که با تنش آبی مواجه هستند به ما نشان می‌دهد که به سمت بی‌آبی می‌رویم و این بی‌آبی پیامدهای جدی اجتماعی و امنیتی دارد و دشمنان نیز از این شرایط بی‌آبی و امنیتی سوءاستفاده می‌کنند بنابراین باید خودمان این شرایط را مدیریت کنیم.
فخاری با بیان این‌که گویی مردم حس نمی‌کنند که چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است، اظهار کرد: مردم آب را مطالبه می‌کنند و آب و فاضلاب سعی می‌کند با پمپاژ آب از شهرستان‌های دیگر استان و یا حفر چاه این مطالبه را برآورده کند که متاسفانه محور همه گزارش‌های تامین آب و خدمات پساب متمرکز بر شهر تهران است و هر مسئله‌ای در شهر تهران پررنگ‌تر از سایر شهرهای استان دیده می‌شود که این امر در درازمدت ممکن است تبعات اجتماعی مخربی داشته باشد.
او تاکید کرد: اگر قرار باشد با همین روش و رویه ادامه دهیم، بی‌شک شکاف اجتماعی و حس تضاد و تبعیض ایجاد خواهیم کرد و اگر مردم به این مقایسه ادامه دهند که مسائل شهر تهران بهتر از دیگر شهرستان‌‌های استان پیش می‌رود، پیامدهای جدی‌ را برای ما در پی خواهد داشت.
فخاری ادامه داد: باید مدیریت شهری را در این موضوع بسیار جدی ببینیم. همه می‌دانیم که منابع آب دیگر در کار نیست و حتی اگر لازم است باید کارت‌هایی با عنوان تعیین سهم شهروندی در نظر گرفته شود و معتقدم مصارف شهری شاید آنقدر مسئله‌ساز نباشد اما تفاوت سرانه‌ها در منطقه یک و منطقه ۱۷ تهران بسیار متفاوت است.
رئیس شورای اسلامی شهرهای استان تهران با بیان این‌که باید در حد امکان با هماهنگی‌ دستگاه‌های دیگر با مردم در باره کم‌آبی جدی‌تر صحبت شود تصریح کرد: معتقدم مسئولیت شوراها در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار است؛ شوراها می‌توانند در اصلاح الگوی مصرف، اصلاح الگوی خدمات و کیفیت سرویس خدمات حوزه آبفا و پساب ظرفیت متمایز و ممتازی را ایجاد کنند و بخشی از بار مسئولیتی را که بر دوش آب و فاضلاب است برعهده بگیرند.
فخاری تاکید کرد: با تجربه خوبی که در شهر تهران در حوزه پساب و فاضلاب وجود دارد و با توجه به مواد قانونی که در شورای شهر مصوب شده است می‌توانیم این الگو را در شهرستان‌های استان تهران نیز استفاده کنیم و کندی را که در پیشرفت توسعه فاضلاب و سرویس‌دهی خدمات پساب در شهرستان‌ها وجود دارد با استفاده از این الگو برطرف کنیم.
نیازمند ترسیم سیمای آبی برای استان تهران هستیم
بنا به این گزارش همچنین نعمت‌اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران دراین برنامه گفت: نیازمند ترسیم سیمای آبی برای استان تهران هستیم.
ترکی گفت: با تهیه سند راهبردی توسط تمام مسئولان حوزه آب و با نگاه آینده‌پژوهی، خواهیم توانست برای آینده استان تهران در حوزه تامین آب تصمیم‌گیری کنیم.
ترکی افزود: در تمامی دنیا مذاکرات و پژوهش‌های بی‌شماری برای برنامه‌ریزی حوزه آبی کشور خود انجام می‌دهند، اما چرا در ایران و باتوجه به این‌که مسئله آب از مرحله الزام به اجبار رسیده است، چنین مطالعاتی انجام نشده و تمرینی برای روزهای بی‌آبی نداریم؟
او ادامه داد: مطابق سرشماری صورت‌گرفته در حوزه آموزش، امسال ۱۴۰ هزار دانش‌آموز ثبت‌نامی در پایه اول دبستان داریم. این امر مبین این موضوع است که هر کجا جمعیت استقرار یابد نخستین گام، تامین آب است.
منبع:شرکت آب و فاضلاب استان تهران
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا