اخبارتاپصنعت و معدنگوناگون

تولید کنندگان واقعی صادرکنندگان هستند/ وجود مشوق‌های صادراتی لازم است

مجتبی خسروتاج در آئین تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور افزود: به نظر می رسد نظام شایسته سالاری را نتوانسته ایم در همه بخش های اجرایی و قانونگذاری کشور به درستی پیاده کنیم.

به گزارش صنعت کار به نقل از ایرنا؛ وی اظهار کرد: ریشه بسیاری از مشکلات به افرادی بر می گردد که در مقام تصمیم گیرنده بوده اند و این موضوع نیز شاید به نقد احزاب و نهادهای مدنی و جلوگیری از شکل گیری آنها بر گردد لذا لازم است تجدید نظری در ساختار مدیریتی و استفاده از نخبگان صورت بگیرد.

خسروتاج در ادامه با اشاره به برخی از چالش های اقتصادی کلان کشور گفت: بازار صادرات بازار پویایی است و مرتب بازیگران آن در حال تغییر و تحول هستند و از این رو لذا لازم است صادر کنندگان متناسب با تغییر ذائقه مصرف کنندگان و تغییرات تکنولوژی پیش بروند.

وی تک نرخی شدن ارز را چالش دیگری عنوان کرد و افزود: بالا رفتن نرخ ارز برای مصرف کنندگان مواد خارجی مشکلاتی دارد هرچند که تا به امروز از هفت هزار و 400 تعرفه وارداتی پنج هزار و 500 تعرفه ارز متقاضی و بازار آزاد شده است.

به گفته خسروتاج چالش دیگر غیر رقابتی بودن نرخ محصولات داخلی در بازارهای بین المللی است به گونه ای که قیمت تمام شده کالاهای ما بالاتر است.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور در ادامه داشتن یک متولی واحد که بتواند برای صادرات تصمیم گیری کند را لازم دانست و گفت: اگر سازمان توسعه تجارت به جای آنکه در حد یک اداره کل دولتی باشد به یک سازمان توسعه ای تبدیل می شد منشا خدمات بهتری به خصوص سرمایه گذاری در مناطق محروم کشور می بود.

خسروتاج همچنین وجود مشوق های صادراتی را لازم دانست و گفت: اگر 2 درصد 45 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور را بخواهیم به عنوان مشوق صادراتی در نظر داشته باشیم نیازمند چهار هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که با توجه به محدودیت های اعتباری لازم است از درآمدهای وارداتی در جهت توسعه صادرات کمک بگیریم.

وی در ادامه به ارایه آمار 9 ماهه صادراتی کشور و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در 9 ماهه سال جاری 2میلیارد و 600 میلیون دلار محصولات پلیمری صادر کرده ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر مانده است و دلیل اصلی آن ایجاد محدودیت هایی از سوی چین به عنوان اصلی ترین مشتری ما در این حوزه بوده است.

به گفته او در بخش متانول 800 میلیون دلار صادرات داشته ایم که رشد 19 درصدی نسبت به سال گذشته ایجاد شده است.

خسروتاج همچنین صادرات کود را 500 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش صادرات داشته ایم و دلیل اصلی این موضوع رصد نکردن درست بازارهای بین المللی است به گونه ای که تولید کود در هندوستان از 4 میلیون تن به 12 میلیون تن افزایش داشته است و ازبکستان نیز از طریق ترانزیت کشور ما توانسته است بازار همسایه های غربی ما را تصاحب کند.

او اعلام کرد: در بخش اقلام عمده معدنی فلزی و غیر فلزی در مجموع با حدود پنج میلیارد دلار صادرات نسبت به سال گذشته 17 درصد رشد داشته ایم.

به گفته وی در بخش نساجی نیز بالای یک میلیارد دلار صادرات داشته ایم که رشد 19 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

خسروتاج فرش دستباف با 309 میلیون دلار صادرات و رشد 27 درصدی و نیز پوشاک با 45 میلیون دلار صادرات و رشد 28 درصدی را دیگر اقلام صادراتی کشور عنوان کرد.

وی ادامه داد: در بخش پوست و چرم با وجود وضع عوارض خاص برای جلوگیری از خام فروشی و کمک به رشد صنعت چرم با 67 میلیون دلار صادرات 29 درصد رشد داشتیم.

به گفته او صادرات فرش ماشینی با 250 میلیون دلار و رشد هفت درصدی به فرش دستباف نزدیک شده است.

آنگونه که وی اعلام کرد: صادرات لوازم خانگی همانند سال گذشته در حد 180 میلیون دلار بوده است.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات محصولات فلزی همانند سال گذشته یعنی 610 میلیون دلار بوده است که در این بخش شیرآلات توانسته است با رشد خوبی 12 درصد افزایش صادرات داشته باشد.

خسروتاج به بخش خودرو نیز اشاره کرد و گفت: در بخش خودرو، قطعه سازان از خودرو سازان جلو زدند و 2 برابر صادرات داشتند.

به گفته وی در بخش کشاورزی میوه و تره بار با 756 میلیون دلار صادرات 21 درصد رشد داشته است.

وی همچنین به صادرات 500 میلیون دلاری شیرینی و شکلات و رشد 22 درصدی در این حوزه و نیز 540 میلیون دلاری لبنیات و رشد 31 درصدی آن اشاره کرد.

استان کرمانشاه با 371کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و داشتن 2 مرز رسمی اقتصادی و پنج بازارچه مرزی یکی از محورهای صادرات کالا از کشورمان به خارج از کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا