صنعت و معدنویژه ها

سیلابی شدن مناطق اطراف آتشفشان دماوند به دلیل گرمای هوا و آب شدن یخچال‌های طبیعی

به گزارش”صنعت کار”،دکتر جلیل قلمقاش با بیان این‌که تا پایان شهریور ماه امسال آخرین مرحله از برداشت‌های زمین‌شناسی جهت تهیه نقشه آتشفشان دماوند به پایان خواهد رسید، خاطرنشان کرد: همیشه در علم زمین‌شناسی: “گذشته، کلید حل مسائل آینده است” که بر همین اساس برای پیش‌بینی رفتار آتشفشان دماوند در آینده بایستی تاریخچه تشکیل آن را به دقت مطالعه کنیم و نقشه زمین‌شناسی منطقه را در اختیار داشته باشیم.
وی با تاکید بر این‌که برای پیش‌بینی رفتار آتشفشان دماوند سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال تهیه نقشه زمین‌شناسی یک بیست و پنج هزارم آتشفشان دماوند است، گفت: در این طرح بخش‌های مختلف این آتشفشان از نزدیک مطالعه و نمونه‌برداری می‌شود تا با انجام مطالعات آزمایشگاهی و سن‌سنجی و تعیین دقیق رفتار آن در گذشته نسبت به پیش‌بینی فعالیت آن در آینده اقدام کنیم.
این کارشناس ارشد زمین‌شناسی، در رابطه با شایعاتی مبنی بر فعال شدن آتشفشان دماوند و سیلابی شدن مناطق اطراف آن که چندی پیش افکار عمومی جامعه را درگیر کرد، خاطر نشان کرد: دماوند دارای یخچال‌های همیشگی در ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر است که حجم آنها در زمستان با بارش برف بیشتر شده و در طول تابستان به دلیل گرمای هوا بخش زیادی از یخچال‌ها ذوب می‌شوند.
قلمقاش ادامه داد: امسال به دلیل گرمای بی‌سابقه در مرداد ماه حجم قابل‌توجهی از یخچال‌های طبیعی دماوند ذوب شد و همین امر باعث شد که برخی از اهالی منطقه و کارشناسان، فعال و گرم شدن آتشفشان دماوند را دلیل ذوب یخچال‌های دائمی فرض کنند‌.
دانشیار پژوهشکده علوم زمین با بیان این‌که هیچ داده مستندی در رابطه حرکت ماگما در اعماق دماوند و گرما شدن مخروط آتشفشانی ارائه نشده، تصریح کرد: پس از ارسال این خبر ضمن بررسی داده‌های سازمان هواشناسی مشاهده شد که منطقه دماوند در تابستان امسال تقریبا ۵۰ الی ۶۰ روز دمای بالاتر از میانگین بیشینه و کمینه سال‌های گذشته را داشته و تدوام روزهای گرم تابستان جاری باعث ذوب یخچال‌های دماوند شده است‌.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به مذاکرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با سازمان هواشناسی استان مازندران افزود: بر اساس داده‌های موجود استان مازندران و منطقه دماوند سه‌ونیم درجه سانتیگراد به طور متوسط از سال‌های قبل گرم‌تر بوده و این بالا رفتن دمای هوا در طول تابستان، و ذوب یخچال‌های دائمی آتشفشان دماوند باعث بروز سیل در برخی مناطق اطراف شده است.
قلمقاش تاکید کرد: امسال دمای قله دماوند به بالای ۷ درجه سانتیگراد رسید که این دما تاکنون برای این منطقه سابقه نداشته و با توجه به گرم شدن کلی دما در بیشتر مناطق کشور و ذوب یخچال‌های طبیعی این قله شاهد سیلابی شدن مناطق اطراف آتشفشان دماوند بودیم.
وی ضمن اشاره به اظهارات دیگر کارشناسان و کوهنوردان مبنی بر آب شدن یخچال‌های طبیعی در ارتفاعات توچال و دنا، تصریح کرد: این ارتفاعات آتشفشانی نیستند ولی با این وجود ذوب یخچال‌های طبیعی در این مناطق نیز به دلیل گرم شدن کلی هوا مشاهده و ثبت شده است.
این کارشناس ارشد زمین‌شناسی با بیان این‌که برای فعال شدن آتشفشان دماوند چندین پارامتر را باید مورد بررسی و توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: مواردی از جمله تغییرات سطح زمین، افزایش دمای آب چشمه‌ها، افزایش خروج گاز از دهانه آتشفشان و رخداد زمین‌لرزه مرتبط با آن به کارشناسان فعال شدن آتشفشان را هشدار می‌دهد که خوشبختانه تاکنون هیچکدام از این عوامل در آتشفشان دماوند مشاهده و ثبت نشده است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم زمین خاطرنشان کرد: همه اطلاعات موجود درباره آتشفشان دماوند به کارشناسان نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ خطری وجود ندارد و وضعیت این آتشفشان بر اساس مطالعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همانند سال‌های گذشته است.
منبع:سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا