گوناگون

واگذاری چابهار به هندی ها یک شایعه خنده دار بود

به گزارش”صنعت کار” مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی مبنی بر شایعات و حواشی انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر «واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها» اظهار داشت: هیچگاه بندر چابهار به هندی‌ها واگذار نشده است.

وی افزود: در واقع فعالیت‌های اوپراتوری بخشی از بندر چابهار به یک اوپراتوری هندی-ایرانی بر اساس توافقی در سال ۱۳۹۲ سپرده شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید در نظر داشت که اوپراتوری اسکله های نفتی، معدنی و جنرال کارگو در اختیار حاکمیت و توسط سازمان بنادر و دریانوردی مدیریت می‌شود.

تقی زاده تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های اوپراتور هندی-ایرانی تحت نظر اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در چارچوب سیاست‌ها و استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه‌های تخلیه و بارگیری، انبار داری و نگهداری از تجهیزات انجام می‌گیرد.

وی خبر واگذاری بندر چابهار را یک شایعه پراکنی خنده دار توصیف کرد و گفت:‌ سپردن بخشی از فعالیت‌های بنادر به یک اوپراتور و سرمایه گذار خارجی امری رایج در دنیای امروز است و می‌توان به اقدام مشابه کشوری مختلف مانند آلمان و سوئد حتی قطر در منطقه خاورمیانه اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از این اقدام را استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی سایر کشورها خواند و گفت: با توجه به تجارت گندم بین هند و افغانستان در سال گذشته که بنا بر ترانزیت این محصول از خاک ایران شاهد رونق اقتصادی و ایجاد کسب‌وکار در منطقه چابهار بودیم، وقتی سرمایه‌گذار هندی درگیر فعالیت‌های اوپراتوری شود به دلیل تلاش برای بازگشت سرمایه‌ در مدت کوتاه‌تر خود را موظف به عبور بار بیشتر از بندر چابهار خواهد دانست.

تقی زاده این اقدام وزیر راه و شهرسازی را یک ابتکار مدیریتی بسیار خوب در سطح بین‌المللی دانست که هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان از آن بهره‌ می‌برند.

وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و جایگاه بهره‌گیری از توان داخلی در این توافق‌ بیان کرد: همانطور که مردم مستحضر هستند هم اکنون اوپراتورهای ایرانی در سایر بنادر کشور به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند اما در مورد بندر چابهار، هدف انگیزه دادن به طرف هندی برای عبور بار بیشتر از مسیر ترانزیتی ایران و کاهش هزینه‌های مختلف برای کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ‌با نگاهی به رفتار مشابه ایران در کشورهای ثروتمند جهان در میابیم که ‌آنها به دنبال توسعه ارتباطات و پایبند کردن سایر کشورها برای عبور جریان بار از داخل کشور خود هستند.

تقی‌زاده با اشاره به سهم این توافق در اشتغال‌زایی برای نیروی کار بومی یادآور شد: شرکت‌های خارجی به دلیل هزینه‌ بالای انتقال نیروی انسانی از کشور خود به پروژه‌های برون مرزی و همچنین درخواست دستمزدهای بیشتر از سوی آن‌ها، همواره از نیروی انسانی بومی اطراف همان پروژه استفاده می‌کنند که اشتغال‌زایی را در منطقه چابهار به همراه خواهد داشت.

منبع:  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا