صنعت و معدن

پیش رویداد نوآوردگاه فضایی برگزار شد

به گزارش “صنعت کار”، دکتر مرتضی براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران در این برنامه ضمن اشاره به رشد روزافزون اقتصاد فضایی در دنیا گفت: همزمان با انقلاب صنعتی چهارم، انقلاب فضایی در دنیا در حال شکل‌گیری است و بازیگران این انقلاب شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.
براری با بیان اینکه گاهی با یک جرقه در ذهن یک شخص یک کسب و کار شکل می‌گیرد، اظهار داشت: امروزه از ۱۰ برند برتر دنیا هفت برند اول شرکت‌هایی هستند که مبتنی بر خلاقیت و نوآوری فعالیت می‌‌کنند، پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ ، ۱۰ برند اول دنیا از این جنس شرکت‌ها باشند.
وی ادامه داد: امروزه اقتصاد خدمات در کشورهای توسعه یافته بالای ۸۰ درصد است و در کشور ما ۵۱.۲ درصد اقتصاد، اقتصاد خدمات است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۴۵ به بالای ۹۰ درصد برسد.
رئیس سازمان فضایی ایران در ادامه سخنان خود افزود: امروزه در دنیا روز به روز بر محبوبیت و کاربرد ماهواره های مکعبی (کیوب ست) افزوده می شود و ایجاد شبکه های ماهواره ای در حال توسعه است و سازمان فضایی ایران نیز حوزه طراحی و ساخت ماهواره های مکعبی و منظومه های ماهواره ای را در دستور کار خود داده است تا بر اساس نیازهای کشور به توسعه فناوری در این حوزه پرداخته و بتواند خدمات کاربردی به جامعه ارائه نماید.
وی با بیان اینکه سازمان فضایی ایران در نظر دارد داده‌های ماهواره‌ ای را در اختیار کسب‌وکارهای خصوصی قرار دهد عنوان کرد: ما سه قطب اقتصاد غالب در کشور داریم که شامل اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی و اقتصاد خدمات می‌شود. اقتصاد کشاورزی در کشور ما اقتصاد بزرگی است که ما می‌توانیم با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای بهره‌وری را در این نوع اقتصاد افزایش دهیم.
رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: سازمان فضایی ایران به دنبال تسهیل گری و عدم تصدی گری است و در هر حوزه ای اعم از توسعه زیرساخت‌های فضایی، اپراتورها و ارائه خدمات که بخش خصوصی علاقمند به سرمایه‌گذاری در آن باشد، حمایت و ایجاد فرصت خواهد کرد.
وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به ارتقای اقتصاد بزرگ فضایی که یک اقتصاد نوظهور است بیان کرد: با ایجاد ارزش افزوده بر روی داده های ماهواره می توان خدمات کاربردی مورد نیاز کشور را ارائه نمود و خوشبختانه با دانش و توانمندی که در بخش خصوصی شکل گرفته است امیدواریم علاوه بر رفع نیازهای داخلی کشور بتوانیم به بازارهای دیگر کشورهای همسایه نیز ورود کنیم.
ابعاد فناوری فضایی به اندازه همه عالم است
علی صادقی نائینی، معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران نیز در این برنامه با بیان اینکه ابعاد فناوری فضایی به اندازه همه عالم است گفت: امروزه در دنیا فناوری فضایی در حوزه های بسیار زیادی کاربرد دارد و به ارائه خدمات می پردازد مانند حوزه مخابراتی، سنجش از دور، ناوبری و اکتشافات فضایی و نجوم.
وی با بیان این مطلب که فناوری فضایی بستری مناسب برای ایجاد کسب و کارهای نوین است بیان داشت: بررسی تغییرات زمین، کشاورزی دقیق، بیمه و آنالیز داده های حجیم و خدمات مکان مبنا بیشترین علاقه مندی حوزه های استارتاپی در دنیا هستند که در ایران نیز بستر برای شکل گیری و توسعه این کسب و کارها فراهم است.
منبع:روابط عمومی سازمان فضایی ایران
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا