صنعت و معدنویژه ها

حال صنعت موتورسیکلت سازی اصلا خوب نیست

به گزارش “صنعت کار”، دی ماه سال گذشته تعداد استانداردهای مربوط به موتورسیکلت‌ها از ١٧ به ۲۵ مورد افزایش یافت و اجرای آن  از ابتدای تیرماه 1397 اجباری اعلام و مقرر شد پس از آن تولید و شماره گذاری موتورسیکلت هایی که نتوانند به  8 استاندارد دیگر ارتقا پیدا کنند متوقف شود.

از هشت عنوان استاندارد اجباری که به 17 استاندارد دیگر اضافه شد برای موتورسیکلت‌ها، پنج مورد مربوط به همه موتورسیکلت‌ها و سه مورد دیگرمربوط به موتورسیکلت‌های سه چرخ و چهار چرخ بود.
همچنین پنج مورد از هشت مورد استاندارد اجباری  که مربوط به همه موتورسیکلت‌ها می شودمربوط به باک موتور، سازگاری الکترومغناطیسی، آینه، عدم دستکاری و برجستگی بیرونی و سه مورد از ۸ مورد استاندارد ذکر شده  مربوط به موتورسیکلت‌های سه چرخ و چهار چرخ بود در ارتباط با شیشه‌شوی، کمربند و کوپلینگ عنوان شد.
5 مورد از هشت عنوان استاندارد جدیدی که به لیست استاندارد های  17 گانه اضافه شد بسیاری از موتور سیکلت ها را با تغییراتی در بخش قطعات، شاسی، بدنه، باک، آینه، مخزن سوخت و اتصالات الکتریکی رو به رو کرده است.در همین راستا، طبق قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، تولید و شماره گذاری 42 مدل موتورسیکلت  که نتوانستند استانداردهای مذکور را پاس کنند متوقف شد.

اگرچه انعکاس نادرست این خبر در برخی از خبرگزاری ها و یک برنامه تلویزیونی برای برخی تولید کنندگان تعجب بر انگیز بود و برخی از آن ها با تماس با خودروکار پیگیر این موضوع شده بودند و عنوان می کردند آن ها استاندارد های لازم را برای تولید داشته اند و این گونه نبوده که محصولات آن ها هیچ استانداردی را پاس نکرده است.
بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در همین زمینه می گوید:« موتورسیکلت سازان بر اساس استاندارد هایی که سازمان استاندارد تعریف می کند شروع به تولید می کنند و برای تولید انبوه گواهی دریافت می کنند. استاندارد های اجباری برای موتورسیکلت سازان 17 گانه بود و 8 استاندارد دیگر به آن ها نیز اضافه شد و به 25 استاندارد ارتقا پیدا کرد.»
تولید موتورسیکلت بدون استاندارد صحت ندارد
او ادامه می دهد: « حدود 200 برند و مدل موتورسیکلت وجود دارد که همه آن ها استاندارد های 17 گانه را پاس کرده اند و تولید کنندگان این برند ها در حال تولید انبوه محصولات خود بودند. در همین راستا سازمان استاندارد مهلتی را برای برخی از مدل ها در نظر گرفت تا تولید کنندگان بتوانند تمامی محصولات خود را به استاندارد های 25 گانه ارتقاء دهند. آن هایی که موفق نشدند در این مدت کوتاه به استاندارد های 25 گانه برسند حدود 42 مدل بود که با توقف تولید مواجه شدند.»
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت تاکید کرد:« از حدود 200 برندی که تولید می شود تنها این 42 مدل همه استاندارد های 25 گانه را  طی بازه زمانی در نظر گرفته شده پاس نکردند و این گونه نبوده است که تمامی مدل موتورسیکلت ها بدون استاندارد در حال تولید شدن باشند. برخی رسانه ها برای خوراک خبری و تبلیغ رسانه خود به گونه این موضوع را مطرح کرده اند که موتورسیکلت های تولید شده هیچ استانداردی را پاس نکرده اند. در حالیکه این موضوع در خودروسازی هم وجود دارد و خودروسازان هم طی مهلتی که دارند باید به استاندارد های 85 گانه دست یابند. این مدل موتورسیکلت ها هم در حال سپری کردن مراحل آزمون و اخذ استاندارد های لازم هستند. همانگونه که 7 مدل از این 42 مدل استاندارد به این استاندارد رسیدند تا یک ماه دیگر سایر مدل ها هم همه استاندارد های 25 گانه را پاس خواهند کرد.»
کاهش آمار تولید در 6 ماه نخست سال جاری
او همچنین با اشاره به این موضوع که وضعیت موتورسیکلت سازان اصلا مناسب نیست و کارخانه های موتورسیکلت سازی رو به تعطیلی رفته اند به خبرنگار خودروکار می گوید: «دروضعیت فعلی قیمت تمام شده محصول نهایی موتورسیکلت سازان بسیار گران تمام می شود و از سویی با افت شدید تقاصا مواجه شده ایم و تولید کنندگان تولیدشان کاهش یافته است. موتورسیکلت سازان اوضاع خوبی را تجربه نمی کنند.»
اومی افزاید: « آمار تولید در شش ماه نخست سال جاری به 65 هزار دستگاه هم نمی رسد در حالیکه در سال های گذشته در شش ماه اول سال آمار تولید به 200 الی 300 هزار دستگاه می رسید.»
تعدیل نیروی 60 الی 70 درصدی در صنعت موتورسیکلت سازی
مقدم با اشاره به تعطیلی بسیاری از خطوط تولید موتورسیکلت سازان عنوان می کند: «موتورسیکلت سازان با کاهش 60 الی 70 درصدی نیرو های خود مواجه شده اند. در شش ماه اخیر حدود 10 هزارنفر از کل صنعت موتورسیکلت وسایر صنایع وابسته آن به دلیل توقف خطوط تولید بیکار شده اند.»
بنا به این گزارش، استاندارد های لحاظ شده  از سوی سازمان استاندارد برای صنایع مختلف اگرچه در بازه های زمانی متفاوت صنعتگران را با چالش رو به رو می کند اما قطعا به ارتقاء کیفیت و کمیت محصولات آن ها می افزاید. اما تولیدکنندگان نیز نیازمند حمایت و بسترهای پر ثبات اقتصادی هستند تا بتوانند خود را با استاندارد های روز دنیا منطبق کنند.

منبع: خودروکار-سپیده قاضی نژاد

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا