راه و ساختمانویژه ها

رقم بدهی خارجی ایران نگران کننده نیست

به گزارش “صنعت کار”،  رضا مسرور در مورد بدهی خارجی کشورها و ارتباط آن با بحران اقتصادی پیش ‌رو، گفت: بعد از جنگ جهانی اول آمریکایی ‌ها ۱۱ بار با بحران اقتصادی روبرو شدند و ارزش سهام و املاک ‌شان بالا رفت و مجددا با خالی شدن حباب ‌ها در راستای متعادل کردن اقتصاد خود گام برداشتند و این بحران اقتصادی نیز طی سال‌های اخیر به دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی منتقل شده است.

مسرور افزود: کشورهایی که دارای بدهی و وام خارجی بالایی هستند بیشتر تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار می‌ گیرند. در ‌عین ‌حال باید توجه داشته باشیم که اگر وام‌ های خارجی اخذ شده توسط کشورها در حوزه زیرساخت مورد استفاده قرار گیرد، بهبود وضعیت اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. هر چند که این بدهی ‌ها در نهایت باید پرداخت شود، اما بستر لازم را برای توسعه کشورهایی که هزینه مربوطه را به ایجاد زیر ساخت ‌ها اختصاص داده ‌اند رقم خواهد زد.

وی با اشاره به این که ایران دارای کمترین میزان بدهی و وام خارجی است، گفت: میزان بدهی و وام خارجی ایران تقریبا رقمی معادل حدود ۱۰ میلیارد دلار است که حدود چهار درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می ‌دهد. این در حالی است که بخش اعظم بدهی خارجی کشورها نسبت به تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۰۰ درصد است و زمانی که بحران اقتصادی در دنیا شکل گیرد، کشورهایی که بدهی خارجی و وام بیشتری اخذ کرده ‌اند، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌ گیرند و شرایط اقتصادی آن‌ها با چالش‌ های مختلفی روبرو می ‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به این که آمریکا با رقمی معادل ۲۱ تریلیون دلار (۲۱ هزار میلیارد دلار) بدهی خارجی، مقروض ‌ترین کشور دنیا است، افزود: این میزان بدهی بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۷ میلادی است، اما با توجه به این که چاپ دلار توسط آمریکایی ‌ها صورت می‌ گیرد وضعیت آنها متفاوت از دیگر کشورها است.

مسرور با اشاره به این که با بحران اقتصادی پیش آمده در دنیا هر کشوری باید بدهی خارجی خود را پرداخت کند، گفت: به طور مثال همسایگان ایران بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارند که این رقم در نهایت باید پرداخت شود و زمانی که بحران اقتصادی در دنیا شکل می‌ گیرد، آنها باید این وام خارجی را پرداخت کنند که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود دنیا بیش از سایر کشورها تحت فشار قرار می ‌گیرند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان، تاکید کرد: ایران در بخش بدهی خارجی نگرانی ندارد و میزان رقم‌ وام ‌های اخذ شده ‌به میزانی نیست که تحت تاثیر بحران اقتصادی دنیا، کشورمان را با مشکل مواجه کند.

گفتنی است، میزان بدهی خارجی ایران به اندازه سه ماه هزینه‌ های کل کشور است.

منبع:فرینا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا