خودروصنعت و معدن

پایین آمدن قیمت خودرو در هاله ای از ابهام

به گزارش “صنعت کار”، زمزمه های کاهش قیمت خودرو از دو هفته گذشته به تدریج اوج گرفته و حتی در برخی موارد قیمت برخی خودروها در بازار از حدود سه تا 10 میلیون تومان کاهش یافته است. با این حال اما برخی فعالان بازار خودرو بر این باورند که هنوز قیمت خودرو آنگونه که باید شکسته نشده و زمزمه های کاهش قیمت تنها برای برخی گروه های خودرویی به واقعیت تبدیل شده است.

از سویی دیگر برخی فعالان بازار بر این باورند به رسم هرساله که در ماه های محرم، صفر و رمضان بازارهای سرمایه ای با کاهش قیمت همراه می شوند، قیمت خودرو تحت تاثیر همین روال با کاهش تدریجی قیمت هم مسیر شده است. چرا که همواره مسکن، طلا و خودرو در این سه ماه با افت قیمت و شکست حباب قیمتی همراه می شوند.
از سویی دیگر نیز، برخی فروشندگان خودرو و فعالان بازار بر این باورند که طرح های فروش خودرو از سوی خودروسازان تا حدی در تعدیل قیمت خودرو اثرگذار بوده و برخی دیگر اما می گویند که این طرح ها تنها روی کاغذ است و فعلا خودرویی وارد بازار نشده که بخواهد قیمت ها را تعدیل و تنظیم کند.
حال در شرایطی که طرح فروش 90 هزار خودرو برای تحویل تا 45 روز آینده و خردادماه 98 برای تنظیم بازار خودروهای داخلی عنوان شده است، اما بسیاری آن را بی تاثیر می دانند و معتقدند که قیمت نهاده های تولیدی طی ماه های گذشته با افزایش همراه بوده است و حتی تولید خودروهای جدید و حتی تجاری سازی 70 هزار خودرو در کف کارخانه نیز به کاهش قیمت خودرو در ماه های آینده منتهی نخواهد شد.
با این حال اما از هفته گذشته تاکنون حباب قیمتی برخی خودروها شکسته شده و به گفته رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو، یکی از دلایل اصلی شکسته شدن حباب برخی مدل های داخلی، نبود معامله بوده است.
در همین زمینه یکی از فعالان بازار و نمایشگاه دار خودرو در تهران می گوید:« هنگامی که پراید طی یک ماه 20 میلیون تومان گران شد و تعداد معاملات پراید 40 میلیون تومانی حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید و این خودرو خریدار نداشت، انتظار شکست حباب آن هم می رسید».
همچنین پورحسنی، دیگر فعال بازار خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: « طی دو هفته اخیر و پس از افزایش قیمت های نجومی، تقاضای خرید با کاهش شدید همراه شده است».
به گفته او، حتی افزایش تقاضای خودروهای داخلی و ایجاد التهاب در بازار در همان هفته های ابتدایی افزایش قیمت خودرو اوج گرفت و پس از مدتی از سکه افتاد، چرا که خریداران قدرت خرید نداشتند و اینکه بازار کشش افزایش قیمت نداشت.
این فعال بازار خودرو ادامه می دهد: « یکی دیگر از دلایل شکست حباب قیمت ها در بازار، شروع ایام محرم و نزدیک شدن به مهرماه است که البته همه ساله در هردو این ایام، بازار با کاهش تقاضا مواجه می شود».
در ادامه اکبری، دیگر فعال بازار خودرواظهار می کند:« اگر نرخ ارز در ماه های آینده با ثبات قیمتی همراه شود، طبیعتا بازار خودرو نیز تحت تاثیر آن به آرامش می رسد».
او با اشاره به نرخ خودروهای داخلی که طی دو هفته اخیر خرید و فروش شده اند، بیان می کند: « بیشترین کاهش قیمت مربوط به خودروهای گروه ایران خودرو با چهارمیلیون تومان و دیگری مربوط به گروه سایپا با کاهش حدود سه میلیون تومانی قیمت بوده است».
این فعال بازار خودرو البته اشاره می کند:« خودروهای وارداتی در این روزها اما همچنان با التهاب قیمتی همراه بوده اند. اما طی روزهای اخیر که خبرهایی مبنی بر ترخیص خودروهای در گمرک مانده مطرح شده است، تا حدی معاملات این خودروها را به رکود برده است».
اکبری در ادامه تاکید می کند: « به طور معمول هرساله در دهه اول محرم قیمت خودرو به دلیل کاهش تقاضا با کاهش قیمت همراه می شود و امسال نیز نوسانات نرخ ارز، طرح های پیش فروش خودرو از سوی خودروسازان و تصمیمات دولتی نیز مزید بر علت شده و بازار خودرو را به رکود برده است».
قلی پور، دیگر فعال بازار خودرو در تهران با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار خودرو  اظهار می کند: «هر زمانی که خبر از نوسان نرخ ارز و یا گران شدن آهن و فولاد می شود، التهاب بازار دو چندان می شود و گویی برخی از مشتریان می خواهند در بدترین زمان ممکن خودرو بخرند، در حالی که بسیاری از روزهایی که قیمت ها کاهشی است، در بازار خبری نیست و تعداد معاملات کاهشی می شود. از این رو باید تا حدی نظارت و ثبات قیمتی بر بازار حاکم شود تا دست دلالان اثر گذار بر التهاب بازار هرچه بیشتر کوتاه شود».
بنا به این گزارش، رصد جداول قیمتی طی هفته های اخیر نشان می دهد برخی گروه های خودرویی با کاهش حدود سه تا 10 میلیون تومانی همراه شده اند و برخی دیگر نیز تغییر قیمتی نداشتند. با این حال فعالان بازار امیدوار به ثبات قیمتی خودروهای داخلی در بازار و کوتاه شدن دست دلالان در بازار هستند.
منبع:خودروکار-نگار میرکریمی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا