صنعت کار » برگزاری اولین همایش بیمه های عمر و تأمین آتیه به همت بیمه پاسارگاد

برگزاری اولین همایش بیمه های عمر و تأمین آتیه به همت بیمه پاسارگاد

تجارب موفق توسط بیمه های زندگی در کشور می تواند راهگشای غلبه برچالش هایی باشد که فرصت های جدیدی پیش روی صنعت بیمه قرار دهد.

به گزارش صنعت کار، در همین راستا اولین همایش بررسی تجارب، چالش ها و راهکارهای توسعه بیمه های عمر و تامین آتیه به میزبانی شرکت بیمه پاسارگاد با حضور عبدالناصرهمتی رئیس کل بیمه مرکزی، حبیب میرزایی معاون نظارت و رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مدیران عامل شرکت های بیمه، مجید قاسمی رئیس هیأت مدیره، معصوم ضمیری مدیرعامل ، معاونان ، مدیران کل، مدیران مناطق و روسای شعب و نمایندگان شرکت بیمه پاسارگاد درمحل هتل المپیک برگزارشد.

عبدالناصرهمتی درمراسم افتتاحیه این همایش ضمن قدردانی از معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد برای برگزاری این همایش و تلاش در راستای توسعه فرهنگ بیمه های عمر گفت: راه مطمئن برای تامین مالی پایدار اقتصاد کشور ازطریق سرمایه گذاریهای میان مدت وبلند مدت توسعه بیمه های زندگی درکشور میسر می شود.

رئیس کل بیمه مرکزی معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد راپیشتازدرتوسعه بیمه های عمر درکشوردانست وعنوان کرد: شانزده سال پیش ایشان خواستار ایجاد سازمان فروش تخصصی بیمه های عمر بود وامروز عملکرد بیمه پاسارگاد نشان می دهد که این امر شدنی است و چه تأثیر بزرگی در توسعه بیمه های عمر دارد.

همتی با بیان این که بیمه های عمراز دو جهت عرضه و تقاضا قابل توسعه است، ادامه داد: نرخ بالای تورم ، انگیزه سرمایه گذاری در بانک ها و سایر دارایی های واقعی موجب شد تا در بخش تقاضا گرفتاری هایی داشته باشیم که با کنترل نرخ تورم بخش عمده ای ازاین گرفتاری ها حل شد.

همتی افزود: یکی از دوره های رشد سریع بیمه‌های عمر از سال ۱۳۹۲ به بعد است که طی این دوره سهم بیمه‌های زندگی از کل بازار از ۷,۸ درصد در سال ۹۱ به ۱۳.۴ درصد فعلی رسید.وی بخشی از این رشد مستمر را مربوط به تحولات عرضه بازار بیمه و بخشی را نیز مربوط به تقاضای صنعت بیمه دانست و گفت: طی سال های اخیر در عرضه بیمه‌های زندگی اتفاقات مهمی رخ داده است که یکی از این اتفاقات توسعه کمی و کیفی سازمان فروش بیمه‌های زندگی است.

وی با اشاره به رشد نمایندگان تخصصی در حوزه فروش بیمه عمر افزود: در سال ۱۳۹۰، تنها ۱۶ درصد نمایندگان بیمه در حوزه بیمه عمر فعال بودند اما در سال ۹۶ سهم نمایندگان بیمه عمر حدود ۲۵ درصد افزایش یافت که ۵ واحد از این افزایش، مربوط به سال ۹۵ و ۹۶ است.

رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: در حال حاضر در ۱۰ شرکت بیمه، سهم بیمه‌های زندگی بالاتر از ۲۰ درصد است که در ۴ مورد از آن ها این سهم به بالای ۵۰ درصد رسیده است.

همتی با اشاره به سیاست های بیمه مرکزی در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه های عمر گفت: طی سال های اخیر، شرکت های بیمه نیز همگام با سیاست های کلان صنعت بیمه، دو تغییر جهت اساسی در سیاست های کاری خود اعمال کرده‌اند که یکی تقویت سازماندهی شبکه فروش بیمه‌های عمر و توجه به امر آموزش و نظارت بر آن و دیگری تغییر شیوه پرداخت کارمزد به نمایندگان بیمه عمر است.

وی در خصوص سهم تقاضای بیمه‌های عمر در رشد این رشته بیمه ای افزود: در این مدت تغییرات مهمی در این حوزه به وقوع پیوسته که یکی از این اتفاقات مهم، کاهش قابل توجه نرخ تورم در اقتصاد ایران بخصوص در بازار دارایی‌های واقعی است. چرا که با کاهش تورم، از یکسو جذابیت دارایی‌های واقعی برای تأمین آتیه و سرمایه‌گذاری نزد بخش هایی از مردم کاهش یافت و از سوی دیگر ازاهمیت سرمایه‌گذاری‌هایی که با هدف حفظ ارزش دارائی‌ها از سوی مردم انجام می‌شود،کاسته شد.بنابراین مردم به سرمایه‌گذاری در گزینه‌های سالم و مولد چون بیمه‌های عمر گرایش بیشتری پیدا کردند.

وی افزود: عامل دیگر برای رشد بیمه‌های عمر، اثرات فزاینده و جانبی رشد پرتفوی این رشته بیمه‌‌ای است که در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارای بیمه عمر هستند که فقط ۲,۵ میلیون نفر از آن ها در سال ۱۳۹۵ تحت پوشش بیمه عمر قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بسیاری از کسانی که بیمه عمر خریداری می‌کنند در سال های بعدی حق بیمه خود را افزایش می‌دهند تا از تسهیلات و مزایای بیشتری برخوردار شوند و این پدیده در حال حاضر خود، عاملی فزاینده برای رشد بیمه‌های عمر است.

همتی با اشاره به اثرگذاری سیاست های بیمه مرکزی در افزایش رشد بیمه عمر گفت: بیمه مرکزی طی بخشنامه ای به شرکت های بیمه اعلام کرد، به دلایل فنی و اقتصادی و به منظور کنترل کژمنشی‌ها در بازار بیمه کشور، دیگر مجوز تأسیس شرکت‌ بیمه عمومی جدید صادر نخواهد کرد و صرفاً تقاضای تأسیس شرکت های بیمه تخصصی عمر را بررسی خواهد کرد که در همین راستا اولین شرکت بیمه تخصصی عمر نیز در اواخر سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین در اقدامی دیگر، بیمه مرکزی برای اولین بار به یکی از شرکت‌های بیمه کشور اجازه داد تا با یکی از شرکت‌های بیمه اتکایی بزرگ دنیا قرارداد واگذاری اتکایی در زمینه بیمه‌های عمر منعقد کند و این نشانه عزم جدی بیمه مرکزی برای توسعه بیمه‌های عمر بود که طبعاً پیام مثبتی برای صنعت بیمه کشور و طرف‌های خارجی آن داشت.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تصویب ماده خاص برنامه ششم، مبنی برتوسعه بیمه‌های زندگی گفت: بر اساس این مصوبه، باید در پایان برنامه سهم بیمه‌های زندگی تا ۵۰ درصد افزایش یابد و این هم پیام دیگری برای صنعت بیمه کشور بود که دولت و مجلس مصمم به توسعه بیمه‌های عمر هستند.

وی تصریح کرد: اخیراً شورای عالی بیمه، تأسیس شرکت‌های تخصصی بیمه عمر توسط شرکت های بیمه عمومی را مجاز اعلام کرد که حاکی از تلاش و عزم بیمه مرکزی و شورایعالی برای توسعه بیمه‌های عمر در کشور است.

رئیس کل بیمه مرکزی با ارائه آماری از روند فعلی رشد بیمه عمر در کشور گفت: در حال حاضر تنها ۱۸ درصد مردم ایران بیمه عمر دارند و سهم بیمه‌های زندگی در پوتفوی صنعت بیمه کشور ۱۳,۴ درصد است. این نسبت در دنیا ۵۵ الی ۶۰ درصد و در منطقه ما حدود ۲۵ درصد است که این ها نشانه وجود پتانسیل بالا برای رشد بیمه‌های عمر است.

وی در ادامه گفت: پایداری روند صعودی فعلی بیمه‌های عمر عمدتاً به دو عامل وابسته است. یکی نحوه ایفای تعهدات از سوی صنعت بیمه و دیگری وضعیت تورم در اقتصاد ایران به ویژه در بازار دارایی‌های واقعی است. بنابراین اگر تورم را کنار بگذاریم دوام رشد بیمه‌های عمر به نحوه عملکرد صنعت بیمه وابسته است و اگر شرکت های بیمه به نحو مطلوب به تعهدات خود در قبال بیمه‌گذاران عمل کنند طبعاً پایداری توسعه بیمه‌های عمر تا حد زیادی قابل تحقق است و برای این منظور شرکت های بیمه باید بخصوص در امر ارزیابی ریسک و محاسبه حق بیمه، ذخیره‌گیری و سرمایه‌گذاری ذخایر بیمه‌های عمر حرفه‌ای و منصفانه عمل نمایند. طبعاً بیمه مرکزی نیز که متقاضی و مشوق توسعه بیمه‌های عمر و حافظ منافع بیمه‌شدگان است با همکاری خود شرکت های بیمه تلاش و نظارت خواهد کرد تا این الزامات از سوی مؤسسات بیمه رعایت شود.

وی در ادامه به معرفی موانع رشد بیمه های زندگی در ایران پرداخت و گفت: دسته‌ای از موانع رشد بیمه‌های عمر در بیرون صنعت بیمه و دسته‌ای دیگر مربوط به درون این صنعت است. عمده‌ترین موانع برون‌زا برای توسعه بیمه‌های عمر در کشور، فضای کسب و کار نامساعد و لذا هزینه‌های مبادله بالا در اقتصاد ایران و همچنین تورم های دو رقمی است. همچنین در تشکیلات جدید بیمه مرکزی اداره کل نظارت بربیمه های زندگی بزودی فعالیت خود رابرای نظارت مؤثر برتعهدات، ذخایر و سرمایه گذاری بیه های عمر آغاز می کند.

رئیس هیأت مدیره بیمه پاسارگاد:
منابع مالی بیمه های عمرباید در بخش واقعی اقتصاد سرمایه گذاری شود

در ادامه این همایش مجید قاسمی رئیس هیأت مدیره بیمه پاسارگاد از دست اندرکاران و مسئولان این شرکت بیمه ای که مسئولیت اجتماعی خطیری را به عهده دارند قدردانی کرد و هوشمندی و مدیریت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران که موجب ثبات منابع در این صنعت شده است را بسیار با اهمیت دانست و افزود: در بند ۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، اصلاح و تقویت نهادهای مالی پیش بینی شده است که شامل بیمه های بازرگانی نیز می شود. شرکت های بیمه از طریق مدیریت منابعی که از بیمه های عمر حاصل می شود در مسیر توسعه اقتصاد ملی قرار گرفته اند و باید منابع مالی بیمه های عمر در بخش واقعی اقتصاد سرمایه گذاری شود.قاسمی در ادامه برمدیریت سرمایه فکری تأکید کرد وافزود: مدیریت سرمایه فکری بحث مهم مدیریتی است و این مبحث در سطح بین المللی شامل موضوعاتی است که در شرکت بیمه پاسارگاد به آن توجه شده است. ولی باید در این زمینه باز هم مطالعات گسترده تری صورت پذیرد. توجه و اعتماد بیمه مرکزی نسبت به شرکت بیمه پاسارگاد،عملکرد سرمایه انسانی و موارد گسترده دیگر نمونه ای از مدیریت سرمایه فکری در شرکت بیمه پاسارگاد است.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد:
بیمه مرکزی با سه اقدام مهم، گام بزرگی برای توسعه بیمه های عمردرکشوربردارد

مدیرعامل بیمه پاسارگاد نیزدر اولین همایش بیمه های عمر و تأمین آتیه،از بیمه مرکزی خواست تا با سه اقدام مهم،گام بزرگی برای توسعه بیمه های عمر در کشور بردارد. اولین درخواست معصوم ضمیری اصلاح شرایط عمومی بیمه های زندگی و پوشش تکمیلی بیمه های عمر بود.

وی تهیه استانداردحسابداری بیمه های عمر و تهیه صورت های مالی اختصاصی برای این رشته بیمه ای را دومین درخواست خود عنوان کرد و ادامه داد: تشکیل سازمان فروش اختصاصی بیمه های عمر نیز درخواست دیگری است که می تواند تأثیر مثبتی برروند توسعه بیمه های عمر داشته باشد.

وی با بیان این که یکی از اهداف اصلی بیمه پاسارگاد در زمان تأسیس توسعه بیمه های عمر بود، یادآورشد : از ده سال پیش فعالیت خود را در صدور بیمه های عمر و زندگی آغاز کردیم و آمارهای امروز نشان می دهد تمامی برنامه های بیمه پاسارگاد در راستای بیمه های عمر و تأمین آتیه محقق شده است.

مدیر عامل بیمه پاسارگاد با اشاره به تجربه خوب بیمه پاسارگاد از تأسیس سازمان تخصصی فروش بیمه های عمر ، حق بیمه تولیدی بیمه های عمر و تأمین آتیه پاسارگاد از سال ۱۳۸۶ تا پایان آذر ۱۳۹۶ را مبلغ ۶۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم در پایان امسال به بیش از ۹۳۰ میلیارد تومان می رسد.

ضمیری با بیان اینکه سهم بیمه های عمر از کل پرتفوی بیمه پاسارگاد ۵۸ درصد است ، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های بیمه های عمر تشکیل ذخایر ریاضی است و بیمه پاسارگاد در دوره یاد شده بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ذخیره ریاضی دارد که انتظار می رود این رقم تا پایان سال ۱۳۹۶ به حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بالغ شود. در حال حاضر بیمه پاسارگاد به بیمه گذاران عمر و تأمین آتیه خود از محل ذخایر ریاضی نزدیک به ۱۷۰ میلیارد تومان وام داده است .

لازم به ذکر است در این همایش مهدی شاکرین معاون فنی بیمه های اشخاص در خصوص پوشش های اصلی و تکمیلی بیمه های عمر و تأمین آتیه و عملکرد آن و میرعلی مطهری مدیر کل بیمه‌های اشخاص بیمه پاسارگاد گزارش کاملی از عملکرد این شرکت در خصوص بیمه های عمر و تأمین آتیه ارایه کردند.

همچنین در ادامه همایش رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اصلاح مقررات مربوط به بیمه های زندگی صحبت هایی را ارائه نمودند.

در پایان این همایش نیزدو تن از مدیران ارشد فروش بیمه های عمر گزارشی از تجارب و عملکرد فروش بیمه های عمر و تأمین آتیه را ارائه دادند.همچنین از سیروس سلیمی، محمدهاشم پاکرو و فرزین حاجتی به عنوان پیشکسوتان بیمه های زندگی تقدیر و از مدیران و نمایندگان برتربه عنوان برترین های فروش بیمه های عمروتأمین آتیه بیمه پاسارگاد قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات