اخبارصنعت و معدنویژه ها

ضرورت ایجاد “شتاب‌دهنده‌های تخصصی” در صنعت غذایی

به گزارش صنعت کار، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی در جلسه کمیسیون ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اهمیت صنعت غذایی کشور، بیان کرد: در معاونت علمی ستادی با موضوع صنایع غذایی نداریم و امسال در ستاد توسعه زیست‌فناوری مقرر شد این ستاد مدیریت این صنعت را در زمینه تسهیل‌گری و تنظیم‌گری به عهده بگیرد.

وی افزود: برای سلامت غذای مردم باید از فناوری‌های زیستی استفاده کنیم تا از این طریق، سلامت، امنیت و بهداشت محصولات غذایی مورد مصرف مردم تامین شود.

به گفته قانعی، جلسه مشترکی بین ستاد توسعه زیست فناوری، ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و وزارت جهاد کشاورزی برای تدوین یک سیاست اجرایی در خصوص استانداردسازی و ارتقای سلامت مواد غذایی و الکترونیکی کردن این صنعت برگزار شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، هدف از اجرای این طرح را افزایش ارزش افزوده مواد غذایی، کاهش ضایعات، افزایش امنیت غذایی و بالا بردن سلامت غذای مصرفی مردم عنوان کرد.

وی همچنین بیان کرد: تنها راه استانداردسازی مواد غذایی استفاده از فناوری‌های زیستی است که ستاد توسعه زیست‌فناوری در تلاش برای استفاده از این فناوری‌ها در صنعت غذایی است.

قانعی ادامه داد: وظیفه ستاد در این حوزه، هدایت و هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط است که این کار را با تشویق، ایجاد الزام و تعیین برخی استانداردهای لازم در این حوزه انجام می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، با اشاره به وجود “شورای عالی سلامت” که تمام وزرا در آن عضویت دارند، گفت: باید طرحی در این زمینه تهیه کنیم که در شورای عالی سلامت قابل ارائه بوده و وظیفه تمام دستگاه‌ها مشخص شده باشد تا این شورا دستور اجرای آن را ابلاغ کند.

وی ادامه داد: باید این طرح یا بسته، به گونه‌ای تنظیم شود که از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور و دستگاه‌ها استفاده شود.

به گفته قانعی، با توجه به اینکه گردش مالی صنعت غذایی در کشور بسیار بالا است، اجرای این طرح در اشتغالزایی، افزایش صادرات، افزایش امنیت و سلامت مردم، افزایش ارزش افزوده و توسعه صنعت غذایی در کشور موثر خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی معتقد است که باید برای استفاده از فناوری‌های زیستی در صنعت غذایی، خود کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی را ملزم کنیم که با هزینه خود این کار را انجام دهند؛ البته این کار زمانبر، اما ممکن است.

وی افزود: برای اجرای این طرح، باید وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت و معدن و سازمان ایمنی استاندارد با ستاد همکاری کنند.

قانعی با اشاره به راه‌اندازی شبکه “شمس” در کشور، گفت: این شبکه در بخش خصوصی راه‌اندازی شده است که باید از این ظرفیت نیز برای توسعه و استانداردسازی صنعت غذایی استفاده کرد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، در ادامه این جلسه، منوچهر وثوقی، مدیر ارتباط با صنایع غذایی در حوزه زیست فناوری گزارشی در خصوص پیش نیازها و زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت برای توسعه کاربرد فناوری‌های زیستی ارائه کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا