اخبارتاپراه و ساختمانویژه ها

نخستین قطار برقی و خودران جهان با موفقیت آزمایش شد

به گزارش صنعت کار، به نقل از وب سایت The Guardian، از آنجایی که این روزها فناوری خودروهای خودران از استقبال بی‌نظیری از سوی شهروندان و شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی برخوردار شده حالا به نظر می‌رسد شرکتهای بیشتری درصدد ورود به عرصه فناوری تولید و توسعه خودروهای خودران هستند و در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند.

در میان شرکت‌های مختلف فعال در زمینه تکنولوژی و خودروسازی، شرکت‌های آلمانی نظیر بوش، فولکس‌واگن و زیمنس بیشتر از سایر رقبای خود به دنبال توسعه و به‌کارگیری فناوری وسائل نقلیه و خودروهای خودران و برقی هستند.

این قطار برقی شهری و خودران که کمبینو نام دارد، توانسته است بر روی یک ریل ۶ کیلومتری آزمایش شده و به حرکت خود بدون هیچ مشکلی ادامه دهد.

این قطار که نخستین واگن برقی و خودران در جهان محسوب می‌شود با هدف معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی و توسعه فناوری وسائل نقلیه خودران وارد مرحله عملیاتی شده است و در مسیرهای مختلفی همچون پوتسدام آلمان مورد آزمایش قرار گرفته است.

این قطار شهری که توسط شرکت آلمانی زیمنس توسعه یافته شده است، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، فناوری خودروهای خودران و نصب رادار و سنسورهای فوق پیشرفته آن‌بورد قادر است تمامی اجسام و افراد حاضر در محیط پیرامونش را تشخیص دهد.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی بکار برده شده در این قطار شهری می‌تواند به محض دریافت سیگنال‌های خطر از محیط اطراف یا حتی ریل‌های راه آهن، به سرعت قطار را متوقف کند.

 بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

آلمان که میزبان بزرگترین و برترین صنایع و شرکت‌های خودروسازی در جهان است، حالا به نظر می رسد که قصد دارد در توسعه فناوری خودروهای دوستدار محیط زیست برقی و خودران پیشگام باشد و در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است.

تاکنون شرکت‌های بسیاری نظیر اپل، جنرال‌موتورز و تسلاموتورز نسخه‌های آزمایشی از خودروهای خودران را به مرحله تولید رسانده‌اند که البته هنوز هیچ‌ یک از آن‌ها نتوانسته‌اند از آزمایش‌ها و تست‌های نهایی خود سربلند بیرون آمده و به طور کامل مورد تایید سازمان‌های نظارتی و حمل و نقل جاده‌ای در کشورهای موردنظر قرار بگیرند.

خودروهای خودران با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیشرفته‌ای نظیر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی قادر خواهند بود بدون نیاز به راننده، در خیابان و جاده‌ها تردد و سرنشینان خود را جابجا کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا