اخبارصنعت و معدنویژه ها

تکلیف مجلس به وزارت صنعت برای راه‌اندازی «سامانه مقررات تجاری»

به گزارش صنعت کار، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماده ۲۰ این لایحه را تصویب کردند که به موجب آن ماده (۵) قانون به این شرح اصلاح شد:

دولت مکلف است به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق و شناسایی نظام‌مند آن با پیشنهاد ستاد و پس از ابلاغ رئیس‌جمهور سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند جدید مورد نیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز از قبیل سامانه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق را ایجاد و راه‌اندازی کند.

همچنین با رای مجلس تبصره ۳ ماده (۵) قانون به این شرح اصلاح شد: ستاد موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، بانک مرکزی و سایر دستگاههای ذی‌ربط به تشخیص ستاد از طریق وزارت اطلاعات نسبت به تهیه، اجراء و بهره‌برداری از سامانه موضوع این ماده اقدام کند.

بر این اساس کلیه مراکز مرتبط با تجارت داخلی و خارجی کشور، موظف به ارائه و تبادل اطلاعات از طریق سامانه فوق هستند.

به موجب ماده ۲۱ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به تصویب مجلس رسید یک ماده به عنوان ماده (۶) مکرر (۱) به قانون به شرح زیر الحاق ‌شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است به منظور ابلاغ مقررات تجاری در فرآیندهای تجارت نظیر مقررات مذکور در آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات و ضمایم آن، «سامانه مقررات تجاری» را ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، ایجاد، راه‌اندازی و بهره‌برداری نماید.

این وزارت موظف است آخرین مقررات تجاری را حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت به صورت الکترونیکی و برخط به کلیه دستگاه‌هایی که مسؤولیت اعمال مقررات تجاری یا نظارت بر آن را بر عهده دارند از جمله سازمان‌های توسعه تجارت ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نماید و دستگاه‌های مزبور موظفند به محض ابلاغ، مقررات مذکور را به صورت سامانه‌ای اعمال کنند.

به موجب تبصره یک این ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است مقررات تجاری مذکور را در اسرع وقت جهت اطلاع‌رسانی به عموم مردم به طریق مقتضی منتشر کند.

نمایندگان مجلس همچنین تبصره ۲ این ماده را به تصویب رساندند که به موجب آن پس از بهره‌برداری از سامانه موضوع این ماده، لازم‌الاجراء شدن مقررات تجاری منوط به ابلاغ در این سامانه و انتشار عمومی آن است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا