اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

پتروشیمی‌ها در برگشت ارز به نیما کوتاهی نکردند

به گزارش صنعت کار، رییس سازمان توسعه تجارت، نارضایتی اخیر رییس جمهور از برنگشتن ارزهای صادراتی را از شرکت‌های عمده صادراتی در بخش پتروشیمی و محصولات پایه‌ نفتی که اکثرا شرکت‌های شبه‌دولتی، وابسته به هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و با مدیریت دولتی یا وابسته به نهادها هستند؛ عنوان و تاکید کرد که این‌ها به تعهد خود در این زمینه عمل نکردند و ارز صادراتی‌شان را کامل به سامانه نیما نیاوردند.

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران هم معتقد است که این اقدام عمدتا از سوی شرکت‌های بزرگ و شبه‌دولتی که عمده بازار را در دست دارند، صورت گرفته که باید از آن ها پرسید دلارهایشان را کجا برده‌اند؟

اما رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران در این باره تصریح کرد که طی مدت اخیر و با توجه به موضوع پیمان‌سپاری‌ ارزی، فقط نوک پیکان به سمت پتروشیمی‌ها گرفته شد. اما باید دید که این صحبت‌ها و انتقادات از سوی کیست؟

علی شمس اردکانی اظهار کرد: رقیب اصلی پتروشیمی‌ ایران، صنایع وابسته به عربستان است؛ بنابراین این امکان وجود دارد که عامل وهابی داشته باشد. احتمال دیگر این است که کسانی که نسبت به این موضوع انتقاد دارند، اقتصاد را بلد نیستند یا نمی‌دانند که سازوکار پتروشیمی‌ها به چه صورت است.

وی با تاکید بر اینکه پتروشمی‌ها شرکت‌هایی هستند که براساس اجرای نادرست اصل ۴۴ قانون اساسی، تقریبا خصولتی شده است، اظهار کرد: به هرحال مدیران شرکت‌ها بایستی به لحاظ حقوقی منافع تجاری شرکت‌ها را حفظ کنند. برخی شرکت‌ها اموالی دارند که به نرخ روز تهیه کرده‌اند اما به زور می‌گویند این اموال را نصف قیمت بفروشید که در این‌صورت مدیران از نظر حقوقی ضایع کننده مال می‌شوند که به لحاظ شرع و عرف حق ندارند در اموال خود و دیگران دخالت کنند.

رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: پتروشیمی‌ها باید محصول خود را در داخل و خارج برای حفظ منافع ملی به بهترین قیمت بفروشند. نظرات خلاف این موضوع غیرکاشناسی و نشان از بی‌سوادی افراد است.

شمس اردکانی درباره اینکه گفته می‌شود “شرکت‌های خصولتی همچون پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادرات‌شان را به سامانه نیما عرضه نمی‌کنند”، تصریح کرد: باید مشکلات این بخش هم را در نظر گرفت و متناسب با آن اظهار نظر کرد.

وی نرخ معامله‌ای برای پتروشیمی‌ها را برابر نرخ بازار ثانویه عنوان کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا