اخباربانک و بیمهویژه ها

چرا دلار سقوط کرد؟

به گزارش صنعت کار، به جلسه‌ی اخیر شورای هماهنگی سران قوا و تاثیر تصمیمات اخذ شده در این نشست بر کاهش قیمت‌ دلار، اشاره و تصریح کرد: صدور مجوز مداخله بانک مرکزی در بازار سوم یعنی بازار آزاد ارز یکی از مصوبات این جلسه بود که با توجه به پوشش 3 تا 5 درصد معاملات ارزی منجر به کاهش قیمت دلار شد.

وی، ساماندهی بازار ارز را هدف مهم این تفویض اختیار به بانک مرکزی عنوان کرد و این تصمیم را دلیل اقتصادی ریزش در بازار ارز کشورمان دانست.

رییس دانشگاه آزاد ابرکوه، تاثیر سخنان مطرح شده در کنفرانس خبری اخیر «فدریکا موگرینی» و «محمدجواد ظریف» در این رابطه را یادآور شد و در این باره گفت: در این کنفرانس رسما از شیوه‌های حمایتی اتحادیه اروپا از ایران در مباحث تجاری و کانال مالی رونمایی شد که این امر نیز زمینه‌ساز کاهش نرخ دلار بود.

وی، اعلام اسامی مفسدان بازار طلا و ارز از سوی قوه قضائیه را از دیگر عوامل موثر در سقوط نرخ دلار برشمرد و تصریح کرد: دستگاه قضایی کشور با این اقدام قاطعیت خود در بحث مبارزه با مفسدان بازار سکه و طلا و ارز را اعلام و به نمایش گذاشت.

علوی‌راد به تاثیر نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و جلسه شورای امنیت در این باره هم گریزی زد و اظهار کرد: سخنان هم‌پیمانان ایالت متحده در این نشست‌ها بیانگر تردید آنها در مورد خروج آمریکا از برجام و تحت فشار قرار دادن کشورمان بود که این موضوع نیز تاثیرات خود را در کاهش نرخ دلار داشت.

این کارشناس اقتصادی به قدرت شبکه‌های مجازی و گردش سریع اطلاعات در مورد کاهش نرخ دلار، اشاره و عنوان کرد: اگر فضای مجازی قابلیت استفاده‌های نادرست را دارد و می‌تواند قیمت دلار را به ارقام بالای 10 هزار تومان برساند، این قابلیت را هم دارد که دقیقاً نقشی موثر در کاهش این نرخ را نیز بازی کند.

علوی‌راد تاکید کرد: اگر بانک مرکزی بتواند با استفاده از منابع ارزی خود میان نرخ‌های شبکه ثنا و نیما با نرخ بازار سوم تناسب ایجاد کند، می‌توانیم شاهد این باشیم که بازار ارز نسبت به پنج ماه اخیر کم‌تلاطم‌تر شود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا