اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

نقش آفرینی پررنگ ارز در بازار فولادی ها/ دلالان حضوی در بازار ورق ندارند

به گزارش صنعت کار، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در حال حاضر بورس و لیدرهای تولید کننده فولاد با قیمت‌ سازی، بهای محصولات فولادی را افزایش می‌دهند در این شرایط تولید کنندگان کوچک نیز خود را با قیمت‌ها تطبیق خواهند داد.

سیدجواد حسینی کیا با انتقاد از گرانی ورق‌های فولادی گفت: هرچند بخشی از نابسامانی بازار فولاد ناشی از قطعی برق واحدهای تولیدی در ماه گذشته است اما نباید نقش مافیا را نادیده گرفت.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر بورس و لیدرهای تولیدکننده فولاد با قیمت‌سازی، بهای محصولات فولادی را افزایش می‌دهند در این شرایط تولیدکنندگان کوچک نیز خود را با قیمت‌ها تطبیق خواهند داد.

در این زمینه محمودرضا الهی فرد کارشناس بورس فلزات به «صنعت کار» گفت: قیمت ها کنترل می شود و اینکه بگوییم کارخانه ها و بورس قیمت سازی می کنند حرف درستی نیست.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت خود بر بازار کنترل داشته و قیمت های پایه در کمیته فلزات با حضور نماینده بورس مشخص می شود.

به گفته الهی فرد، زمانی که نرخ ارز نیمایی از سوی بانک مرکزی با افزایش همراه می شود بدون شک در قیمت محصولاتی که ارز در آنها دخیل است هم تغیراتی صورت می گیرد.

این کارشناس بورس فلزات بیان کرد: ارز یکی از شاخص های فرمول قیمت گذاری در فولاد است، درنتیجه با افزایش قیمت ارز قیمت فولاد هم افزایش پیدا می کند و نباید آن را قیمت سازی تلقی کرد.

وی با اشاره به وضعیت بازار ورق نیز اضافه کرد: باید در بازار ورق به این نکته اشاره داشت که ورق به دلال فروخته نمی شود و مستقیم به مصرف کننده پایین دستی عرضه می شود در نتیجه احتمال نابسامانی در این بازار بسیار کم است .

به گزارش صنعت کار، در حال حاضر می توان اصلی ترین دلیل برای افزایش قیمت محصولات فولادی را افزایش نرخ ارز دانست. از سویی دیگر نمی توان ثبات قیمت برای محصولاتی که در فرمول قیمت گذاری ارز در آنها نقش آفرین است را متصور بود زیرا نرخ ارز در نوسان است.

اما در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با نظارت هرچه بیشتر بر بازار حضور دلالان را کاهش و آرامش بیشتری را بر بازار حاکم کند.

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا