اخبارراه و ساختمانویژه ها

معاونت حقوقی به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ریلی با ضریب صفر

به گزارش صنعت کار، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه از صفر شدن محاسبه نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده برای حمل‌ونقل ریلی خبر داد و گفت: در برنامه ششم توسعه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های بند ۲۴ و ۲۵ مبنی بر توسعه حمل‌ونقل ریلی، دولت اهتمام داشت احکامی را به مجلس پیشنهاد کند مجلس نیز ضمن رسیدگی به این احکام، بندهایی را افزود.

وی ادامه داد: یکی از این احکام محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده بر مبنای نرخ صفر در حمل‌ونقل ریلی بود که به تصویب رسید.

رسولی بیان کرد: از زمان اجرایی شدن برنامه ششم توسعه اختلاف‌نظری میان سازمان امور مالیاتی و شرکت راه‌آهن وجود داشت اما طی جلسات متعددی که با حضور رئیس این سازمان برگزار و بحث‌هایی که در کمیسیون‌های مجلس درگرفت و همچنین بر اساس تکلیف قانونی از معاون حقوقی رئیس‌جمهوری درخواست شد که به این موضوع رسیدگی کند.

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن افزود: با حضور مسئولان شرکت راه‌آهن، نمایندگان بخش غیردولتی و مسئولان سازمان امور مالیاتی جلسات کارشناسی برگزار و هفته گذشته رأی معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری در این زمینه صادر و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: معاونت حقوقی در ابلاغیه خود به‌طور صریح و روشن اعلام کرده که ابهامی در خصوص محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده برای حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر وجود ندارد و شامل خدمات ریلی در بخش بار و مسافر می‌شود.

رسولی با بیان اینکه پرداختی‌های مالیات بر ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل ریلی قابل‌استرداد است گفت: با اجرای این قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به‌طورکلی از سبد هزینه خدمات دهندگان حمل‌ونقل ریلی کاسته شده که این امر موجب نزدیک شدن به مزیت رقابتی ریل می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن یادآور شد: ریل و جاده با یکدیگر هیچ‌گونه رقابت منفی ندارند بلکه عقلانی است برای حمل‌ونقل کالا و مسافر از ظرفیت‌های ریلی استفاده کرده و حمل‌ونقل جاده‌ای در جایی که امکان حضور ریل وجود ندارد مورد استفاده قرار گیرد لذا قرار نیست هیچ‌یک از این شقوق حمل‌ونقل حذف شوند بلکه مکمل یکدیگر هستند.

رسولی از سازمان امور مالیاتی به‌منظور همکاری در تصویب این حکم تقدیر و تشکر کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه احکام دیگری نیز به سرنوشت همین حکم دچار شده‌اند که با تجربه موفق بند ب ماده ۵۲، مسیرهای قانونی و کارشناسی طی خواهد شد و امیدواریم تمام این احکام تا پایان سال اجرایی و عملیاتی شود.

وی احکامی همچون اخذ یک درصد درآمد حاصل از فروش نفت و گاز، محاسبه سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقل ریلی همچون سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و معافیت‌های مالیاتی موجب برخورداری ریل از مزیت‌هایی نسبت به سایر شقوق می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا