اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

نرفتن وزیر به کمیسیون کار دستش داد

به گزارش صنعت کار، بیش از یک ماه می شود که موضوع استیضاح سکاندار صنعت، معدن و تجارت ایران در مجلس مطرح است و هر بار بهانه ای مانع از حضور شریعتمداری به مجلس می شود. یکبار موضوع استعفای وزیر و حاشیه های تکذیب و تایید این خبر زمان را می دزدد و بار دیگر عدم حضور رییس جمهوری در ایران و تصمیم گیری نهایی وی مانع از طرح این موضوع می شود. این بار اما هم دو هفته ای از حاشیه های استعفای شریعتمداری می گذرد و هم رییس جمهوری نیز در دفترش حاضر، اما در این باره واکنشی نشان نداده است.

حال موضوع اصلی جلسه روز گذشته و حضور نیافتن وزیر در جلسه رسیدگی به استیضاحش، پرسش اصلی است که چرا وزیر صمت که گویی خودش هم از این همه اتفاق ناخوشایند حول صنعت، معدن و تجارت ایران خسته شده است، حاضر به پاسخگویی نیست؟

با این حال صبح دیروز خبر آمد که مجلسی ها به دلیل عدم حضور شریعتمداری در مجلس، مهلت ۲۴ ساعته دادند تا در کمیسیون صنایع و معادن حضور یابد. آنگونه که خبرگزاری تسنیم گزارش داد، قرار بوده که وزیر صمت صبح دوشنبه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور یابد اما در این جلسه تنها طراحان این طرح حضور یافتند و آقای شریعتمداری به مجلس نرفته است. به گفته حسینی کیا، از این رو طبق توافق با مجلسی ها، قرار بر این شده است تا جلسه‌ای 7 صبح امروز ( سه شنبه 17 مهرماه) پیش از برگزاری جلسه علنی مجلس در کمیسیون برگزار شود تا این موضوع تعیین تکلیف شود؛ همچنین مقرر شده است که اگر آقای شریعتمداری در این جلسه حضور نیابد، این طرح به صحن علنی پارلمان ارجاع داده شود.

در همین زمینه نیز سعید باستانی اعلام کرده است که اگر وزیر صمت پیش از برگزاری جلسه علنی به کمیسیون نرود، طرح استیضاح به صحن علنی مجلس خواهد رفت، چرا که نمایندگان بر پاسخگویی وزیر اصرار دارند.

اکنون این پرسش مطرح است که نابسامانی های رفتاری وزیر صمت تا چه میزان بر مشکلات به وجود آمده به ویژه بندهایی از مشکلات مطرح شده حول صنعت، معدن و تجارت می افزاید و التهابات در صنایعی همچون خودرو را تشدید می کند و تبعات ماندن و رفتن وزیر صمت در شرایط کنونی چیست؟

امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه می گوید: « دلیل اینکه آقای شریعتمداری به مجلس نرفته اند را نمی دانیم، اما به جرات می توان گفت که این رفتار، تصمیم گیری را برای آینده این وزارتخانه سخت تر می کند».

او همچنین با اشاره به زمزمه ها و پیشنهاداتی مبنی بر پیشنهاد وزارت کار به آقای شریعتمداری؛ اظهار می کند: « این صحبت ها جای تعجب دارد، زیرا هنگامی که وزیری در یک وزارتخانه چندان موفق عمل نکرده است، چگونه پیشنهاد کاری در وزارتخانه ای دیگر را می گیرد و تنها صحبتی که می توان گفت این است که این رفتار کاملا سیاستمدارانه است».

کاکایی تاکید می کند: « جایی همچون وزارت صنعت جایی نبود که سیاستمدارانه عمل شود و بهتر بود تکنوکراتی عمل شود و تکنو کرات ها آن جا کار می کردند؛ به نظر بنده اقدام وزیر، بیشتر سیاستمدارانه بوده است تا تکنوکراتی. حال پرسش اینجا است که آیا سیاستمداران این روش را می پسندند یا خیر؟»

این کارشناس صنعت با اشاره به جلسه استیضاح وزیر صمت و تاثیر تصمیم گیری نهایی مجلسی ها بر ادامه یا عدم ادامه کار وزیر وقت صمعت معدن و تجارت می افزاید: « امیدوارم که وکلای مجلس در تصمیم گیری نهایی شجاع باشند. چرا که در شرایط بحرانی فعلی نیاز به شجاعت و تصمیم گیری های قاطعانه است. البته هنوز نمی دانم که این اقدام آقای شریعتمداری خوب است یا خیر، از این رو باید منتظر تصمیم قاطع و شجاعانه مجلسی ها، دولتی ها و غیره باشیم، چه بسا که در بسیاری از موارد نیز تصمیم های شجاعانه ای گرفته اند».

او ادامه می دهد: « بازار خودرو این روزها کم از بازار ارز و سکه ندارد، اما چون دربرگیری این بازار نسبت به سکه و ارز کمتر است، چندان جدی گرفته نمی شود. از سویی دیگر این زیان شیره وجودی خودروسازان را می گیرد و این رقم ها کم کم تجمیع می شوند و در نهایت به جبران ناپذیری زیادی منجر می شود که البته نمی توان پیش بینی برای زمان این جبران ناپذیری اعلام کرد».

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: « به نظر می رسد در بخش خودرو طی شش ماه ابتدای سال، سیاسی عمل و باعث شد تا هم در کوتاه مدت بازار دچار نوسان شود و هم در بلند مدت دیگر چیزی از صنعت خودرو باقی نمی ماند و کشور صرفا مونتاژکار می شود».

روز گذشته اما سعید باستانی- عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت که حتما روز سه شنبه وزیر به مجلس می رود. از این رو به نظر می رسد سکاندار صنعت ایران که باید درباره 14 بند و مشکل به وجود آمده حول صنایع ایران توضیحاتی ارائه دهد، با حضورش در مجلس باید نمایندگان را مجاب کند و برای هر 14 بندی که مشکلات زیاد صنعتی را شامل می شود، توضیحاتی ارائه دهد؛ در غیر اینصورت آقای وزیر می ماند و موج عظیمی از آسیب دیدگان در صنایع خودروسازی، قطعه سازی، فعالان و همه افرادی که در بخش های متعدد کسب و کار چه صنایع و چه معادن حقوقشان تضییع شده و اکنون به جمع بیکاران و ضرردیدگان پیوسته اند. از این رو مجلس به عنوان نماینده مردم این روزها بیش از هر زمان دیگری پیگیر رسیدگی به مشکلات به وجود آمده حول صنایع ایران؛ چه طرح های نیمه کاره و چه طرح های جدید برای جلوگیری از دلالی در بازارها و بر هم خوردن اقتصاد صنایع است.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا