اخبارصنعت و معدنویژه ها

برگزاری دومین استارتاپ دموی صنعت گاز با ۱۷ طرح فناورانه

به گزارش صنعت کار، «سعید پاک سرشت» امروز شنبه در نشست خبری این رویداد استارتاپی اظهار کرد: از زمان انتشار فراخوان شرکت در این رویداد که در 20 شهریورماه از طریق دانشگاه ها و فضای مجازی صورت گرفت، 32 طرح تا سیزدهم مهر ماه در حوزه های مختلف صنعت گاز به دست ما رسید که از این میان، 23 طرح به کمیته داوری ارجاع شد و کمیته متشکل از متخصصان صنعت گاز، 17 طرح را دارای حداقل شرایط برای ارائه در رویداد استارتاپ دمو دانستند.
وی ادامه داد: از این 17 طرح، 14 طرح توسط شرکت های دانش بنیان و 3 طرح از سوی شرکت های غیردانش بنیان ارائه شده است و امیدواریم در جلسه این رویداد که شنبه آینده (28 مهر) برگزار می شود سرمایه گذاران،کارگزاران، شتاب دهنده ها و مراکز علمی و تحقیقاتی حضور داشته باشند تا در صورت تایید روی طرح ها سرمایه گذاری کنند.
پاک سرشت افزود: در واقع ما به دنبال آشنایی و متصل کردن عرضه کننده به متقاضی هستیم.
وی در ارائه تاریخچه ای از تشکیل فن بازار تخصصی صنعت گاز نیز گفت: این فن بازار از ابتدای سال 96 با هدف توسعه بازار شرکت های دانش بنیان و ارتقای فناوری و نوآوری در این صنعت آغاز شد.
به گفته پاک سرشت برگزاری استارتاپ دموی صنعت گاز بخشی از این فن بازار است که اولین رویداد آن اردیبهشت 97 و در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز برگزار شده است.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: فن بازار تخصصی صنعت گاز با همکاری پارک علم و فناوری پردیس، تعامل جدید با ذی نفعان فناوری را هدف خود قرار داده است و می خواهد نیازهای واقعی را شناسایی و اولویت بندی کرده و در معرض دید عرضه کنندگان واقعی قرار دهد‌.
وی تصریح کرد: در کنار این امر در فن بازار، برنامه های دیگری مانند تورهای فناورانه، بازدید از واحدهای عملیاتی برای شرکت های دانش بنیان تعبیه شده است تا شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور بتوانند از چالش ها و معضلات صنعت گاز در میدان های گازی مطلع شوند.

***شرکت های صنعتی عادت به تقاضای فناورانه از داخل کشور ندارند
معاون فناوری پارک علم و فناوری پردیس نیز در این نشست با اشاره به بحث تجارت فناوری در صنعت گاز از چند سال قبل آغاز شده است، افزود: در فن بازار باید از ظرفیت های مختلف کشور استفاده کنیم، مخترعان، صاحبان ایده، پژوهشگران و دیگر طرف ها باید در فن بازار برای تجارت فناورانه حضور داشته باشند و یک طرف آن عرضه کنندگان و طرف دیگر متقاضیان هستند.
مهندس حسین صابری اظهار کرد: شرکت های صنعتی به طور طبیعی عادت به تقاضای فناورانه از داخل کشور ندارند و بیشتر سعی می کنند با خرید محصول فناورانه یا مهندسی معکوس نیازهای خود را رفع کنند، اما با برگزاری این فن بازارها قصد داریم به آنها توان فناوری داخل را نشان دهیم.
وی تصریح کرد: اگر شرکت های صنعتی یا سرمایه گذار متقاضی محصول و راه حل فناورانه باشد، در فن بازار می تواند از طرح های فناورانه مطلع شود و در واقع بین این دو طرف اتصال پدید می آید.
صابری با اشاره به وجود فن بازارهای تخصصی و منطقه ای گفت: اکنون 17 منطقه فن بازار منطقه ای دارند و تا پایان سال 2 منطقه به آن اضافه می شوند، ضمن اینکه در حال تشکیل فن بازارهای تخصصی مانند فن بازار تخصصی صنعت نفت و گاز یا سلامت و کشاورزی هم هستیم، تا دو نوع فن بازار منطقه ای و حرفه ای داشته باشیم.
معاون فناوری پارک علم و فناوری پردیس یادآور شد: اولین بازار دارایی فکری نیز به صورت مشترک بین فن بازار ملی و سازمان بورس اوراق بهادار و با همکاری مرکز مالکیت فکری از زیرمجموعه های قوه قضائیه نیز تشکیل شده است و تاکنون 20 دارایی این بازار به ارزش 29 میلیارد تومان معامله شده که هر چند مبلغ زیادی نیست، می تواند در آینده امیدبخش باشد.
در این نشست همچنین پاک سرشت در پاسخ به سوالی در مورد نتیجه اولین رویداد استارتاپ دموی صنعت نفت و گاز که اردیبهشت ماه جاری برگزار شده است نیز گفت: در این رویداد 7 طرح منتخب شدند که از این تعداد 4 طرح توانسته اند با سرمایه گذاران به توافق برسند و در حال نهایی کردن مراحل قرارداد هستند، امیدواریم در این دوره نیز دست کم 7 طرح برگزیده شوند و در نهایت بتوانند سرمایه گذار مناسبی برای توسعه طرح خود بیابند.
به گفته پاک سرشت طرح های اولین رویداد استارتاپ دموی صنعت گاز بیشتر در حوزه چالش های فعلی این صنعت و برای نمونه راهکارهایی برای استفاده از اینترنت اشیا در کنتورها و هوشمندسازی آنها بوده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا