اخبارراه و ساختماننفت و پتروشیمیویژه ها

جزئیات ساخت نخستین واحد مینی ال.ان.جی

به گزارش صنعت کار، با بیان اینکه هدف ساخت مینی LNG تامین گاز مورد نیاز برای یک ایستگاه CNG که اصطلاحا به آن LCNG گفته می‌شود است، اظهار کرد: این فناوری در برخی از مناطق روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین مناقصه برای ساخت واحد مذکور اظهار کرد: نخستین مناقصه با هدف تامین سرمایه‌گذار برگزار شد. به‌طور کلی مناقصه واحد مینی LNG در دو مرحله برگزار می‌شود که مرحله اول ارزیابی شرکت‌های پیشنهاددهنده است که این مرحله ۲۰ مردادماه به پایان رسید.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در ادامه از دریافت ۱۶ پیشنهاد خبر داد و افزود: بعد از ارزیابی مجموعه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذار که حد نصاب لازم را کسب کرده بودند، وارد لیست مناقصه شدند. حدود چند هفته قبل تعدادی از این شرکت‌ها انتخاب شدند و قرار است به مرحله دوم مناقصه بروند. در مرحله دوم، اسناد مناقصه را بین آن‌ها توزیع می‌کنیم و منتظر دریافت پیشنهاد فنی و مالی آن‌ها خواهیم بود. احتمالا پنج یا شش شرکت وارد این مرحله شوند.

پاک‌سرشت در ادامه از ساخت نخستین واحد مینی LNG در استان کرمان خبر داد و گفت: ظرفیت آن ۳۰ تن در روز است و برآورد شده است که تا سه سال آینده، فرآیند احداث آن به پایان برسد.

به گفته وی شرکت‌کنندگان شرکت‌های ایرانی به همراه جوینت خارجی هستند و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز درحال بررسی جوینت‌های خارجی است. طبق برآورد اولیه سرمایه مورد نیاز برای این پروژه ۱۰ میلیون یورو است.

پاک‌سرشت پیش‌تر از برگزاری مناقصه تکمیل نخستین واحد مینی ال ان جی در کشور خبر داده بود. بر این اساس، دسترسی به دانش فنی ساخت واحدهای LNG بسیار پیچیده بوده و از مدت‌ها پیش تصمیم بر آن شد که واحدی در مقیاس کوچک (Mini LNG) ساخته شود. با ساخت این واحدها در مقیاس کوچک، این امکان بوجود می‌آید که با تاسیسات کوچک، گاز مایع به نقاط مختلف ارسال شود. هم‌چنین یکی از مزیت‌های اصلی طرح مینی LNG به صرفه‌بودن اقتصادی این پروژه است، ضمن آنکه ساخت واحدهای بزرگ مقیاس چندین سال زمان نیاز دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا