اخبارتاپخودرو

نمایشگاه های خودرو فرصت یا تهدید؟/ نیاز به تغییر نگاه در اجرای نمایشگاه های خودرویی

به گزارش صنعت کار، سال های زیادی است که نمایشگاه ها نقش موثری در توسعه صنایع، نمایش رقابتی و افزایش کیفیت محصولات ایفا کرده اند، به گونه ای که با نگاهی به برگزاری نمایشگاه های متعدد در هر حوزه صنعتی و خدماتی، پیشرفت در ارائه و نمایش محصولات هرساله نسبت به سال گذشته شان پیشرفت کرده است.
در این میان خودرو و قطعات خودرویی نیز مستثنی نماندند و توانستند طی سال های متمادی، رقابت پذیری و پیشرفت در تولید، همکاری با شرکای خارجی و در نهایت بهبود کیفیت را لازمه نمایش محصولات خود در نمایشگاه های تخصصی این حوزه قرار دهند.
البته، گرچه در همه ادوار نمایشگاه های خودرویی در کشور روی روال و زمان بندی مشخصی حرکت نکرده و گاه و بی گاه به واسطه شرایط اقتصادی و سیاسی با کمی دیرکرد برگزار شده است، اما به گفته صنعتگران، نمایش هر چند ناموزون خودرویی ها و فعالان خودروسازی و قطعه سازی نشان از زنده بودن و پویایی این بخش و حرکت در مسیر پیشرفت و اصرار برتولید داخلی داشته است.
حال با مقایسه نمایشگاه های خارجی همچون نمایشگاه سالانه خودرویی پاریس، فرانکفورت، ژنو، شانگهای و غیره  مشاهده می شود که این نمایشگاه ها علاوه بر نگاه اقتصادی شرکت های خودروساز و عرضه کننده خودرو و نمایش جدیدترین خودروها، به نوعی اعتبار خوودرویی برای هر یک از این شهرها ایجاد می کند. به گونه ای که هر یک از این نمایشگاه ها سالانه تعداد زیادی علاقمند، متخصص و کارشناس و خبرنگار فعال حوزه خودرو را جذب می کند و علاوه بر رونق همیشگی نمایشگاه ها، به برندسازی و تداوم در جذب مشتریان منتهی می شود.
اکنون این پرسش مطرح است که آیا ایران نیز می تواند با تدوام نمایشگاه های خودروی خود در کشور به ویژه در پایتخت، محلی برای جذب سرمایه گذاران خارجی، جذب مشتریان جدید، تداوم در فروش خودرو، برندسازی و در نهایت رقابت پذیری میان خودروسازان داخلی و خارجی شود؟
علی شکوهی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه می گوید:« بهتر است امسال، تغییراتی در اجرای نمایشگاه خودروی تهران ایجاد شود. به گونه ای که دولت شرایطی طراحی کند تا با توجه به کمبود حضور برندهای خارجی در نمایشگاه، خدمات جانبی نوآورانه همچون ورک شاپ و کارگاه های تخصصی و دانش فنی برای جذابیت بیشتر نمایشگاه ها ایجاد شود».
او با بیان پیشنهاداتی مبنی بر روند اجرای نمایشگاه خودروی امسال، اظهار می کند: « به طور مثال شرکت های خارجی می توانند به کمک دانشگاه های فنی کشور، تعدادی کارگاه آموزشی و فنی برگزار کنند. چرا که شاید واردات خودروممنوع شده یا همکاری با شرکای خارجی برای تولید و واردات محدود شده است، اما می توان به راحتی از دانش فنی آن ها با حضورشان در ایران بهر برد و از این فرصت استفاده کرد؛ اما همه این عوامل به میزان حمایت و نه دخالت دولت نیاز است».
این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: « بخش خصوصی نمی تواند به تنهایی در این بخش قدم گذارد، از این رو دولت می تواند با حمایت و نه دخالت در این زمینه به بخش خصوصی کمک کند. چرا که فرصت مناسبی برای تصویر سازی درستی از برندها در ذهن مخاطب ایجاد خواهد شد».
 او تصریح می کند:« به طو کلی در امر بازاریابی یکی از اِلمان ها برای برقراری میان برندها و مردم، برگزاری رویدادهای متعدد است که یکی از آن ها نمایشگاه های تخصصی است. در کشور ما نیز طی سال های اخیر، نمایشگاه های تخصصی واقعی برگزار نشده و لزوما نمایشگاه های برگزار شده دورهمی برای واردکنندگان و خودروسازان شناخته شده است که نوآوری و تکنولوژی جدیدی هم به مردم عرضه نکرده است. در شرایطی حتی برگزاری برخی از این نمایشگاه ها ارزش افزوده ای برای مشتریان نداشته و تنها محلی برای عرضه خودروها با شرایط ویژه بوده است».
این کارشناس صنعت خودرو می افزاید:« اما طی دو سال اخیر و با راه اندازی مجدد نمایشگاه خودرو تهران، رنگ و بوی نوآورانه تری به نمایشگاه های خودرویی داده شد، اما چیزی نگذشت که با اجرای دورجدیدی از تحریم ها برخی از برندها از ایران رفتند. حال ممکن است امسال نیز تعداد بسیار کمی از شرکت های خارجی در نمایشگاه خودرو تهران حضور یابند و این نمایشگاه تنها به تعدادی از تولید کنندگان داخلی اختصاص  یابد».
به گفته او، همانگونه که نمایشگاه های خارجی همچون ژنو، فرانکفورت، شانگهای و نمایشگاه های متعدد خودرویی دیگر در کلان شهرها برگزار می شود و آخرین اقدامات تولید کنندگان در این نمایشگاه های تخصصی نمایش داده می شود، در نتیجه برای ایران نیز فرصت مناسبی خواهد بود تا این چنین رویدادها را در تهران و با جذب بیشتری از مردم و رسانه های بین المللی و بازتاب جهانی برگزار کند».
شکوهی با اشاره به اینکه حتی در شرایط فعلی نیز می توان از فرصت برگزاری نمایشگاه خودرو در تهان نیز بهره بین المللی برد، تاکید می کند: « برگزاری نمایشگاه تخصصی بین المللی خودرو تهران می تواند فرصت مناسبی برای دریافت اطلاعات دانش فنی همچون تیونینگ، قطعات جانبی محصولات و غیره را در کنار نمایش صرف خودرویی برای این صنعت در بر داشته باشد و فرصتی باشد تا بتوانی صنعت خودرو خود را در بخش دانش فنی تقویت کنیم».
او اظهار می کند: « در صورت برگزاری نمایشگاهی با شرایط اعلام شده، وارد کنندگان نیز با انگیزه بیشتری شرکت می کنند و فارغ از واردات خودروهای خود که اکنون در محدودیت است، می توانند به تبادل اطلاعات بپردازند؛ چرا که اکنون خودرویی در سبدشان ندارند، در نتیجه باید در بخش خدمات پس از فروش و قطعات فعالیت کنند که آنهم با نرخ های فعلی صرفه اقتصای ندارد».

این کارشناس صنعت خودرو درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه های خودرویی برای همه کشورها به ویژه برای ایران در شرایط فعلی اقتصادی تاکید می کند: « پیشنهاد دیگر این است که دولت می تواند به رشد و خروج از رکود صنعت خودرو به واسطه برگزاری نمایشگاه های خودرویی کمک کند، به ویژه نمایشگاه خودرو تهران که همواره مورد توجه رسانه های بین المللی بوده است. از این رو باید از این هجم از استقبال بهر برده شود».

در طول برگزاری نمایشگاه های خودرویی برگزار شده در کشور، برخی سال ها با جای خالی برگزاری نمایشگاه خودرو در پایتخت گذشته است و در مقابل برگزاری آن در سایر شهرهای کشور با قوت هر چه تمام تر ادامه یافته است. از این رو برخی از فعالان بازار خودرو و کارشناسان این بخش بر این باروند، باید نمایشگاه خودرو و قطعات خودرویی در پایتخت هر کشوری به قوت خود باقی بماند و همه ساله دلیلی برای جذب صنعتگران، توریست ها و فعالان اقتصادی سایر کشورها شود. از این رو کمتر از یکماه به برگزاری نمایشگاه تخصصی بین المللی خودرو تهران باقی مانده و بسیاری بر این باورند به دلیل نبود شرکت های خارجی نباید این نمایشگاه برگزار شود، اما برخی کارشناسان بر این باورند که اتفاقا در همین زمان است که ایران می تواند رابطه خود را با شرکای باقی مانده تقویت کند و راهی برای نجات صنعت خودروسازی بیابد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا