اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

بررسی وضعیت تامین گاز کشور در آستانه‌ی زمستان

به گزارش صنعت کار، تاکنون همه بلوک‌های مرزی پارس جنوبی در طرف ایران به جز فاز ۱۱ تولیدی شده و تا پایان امسال فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۴ هم کامل می‌شود و بخشی از فاز ۱۴ در سال آینده تکمیل خواهد شد. به‌طور کلی همه فازهای باقی مانده پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ هم تا پایان سال ۱۳۹۸ تکمیل می شوند. بنابراین روند تکمیل فازهای مذکور ادامه دارد و تکمیل این پازل به تامین گاز کشور کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، عرشه ۲۴A این طرح که سکوی اقماری سکوی فاز ۲۲ به شمار می‌رود، اوایل آبان‌ماه جاری بارگیری و برای نصب به موقعیت خود در خلیج فارس منتقل می‌شود. گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت فعالیت‌های پیش‌راه‌اندازی سکوی اقماری ۲۴A  و فعالیت‌های راه‌اندازی آن مطلوب بوده است، بنابراین تا زمستان امسال، این سکو نیز عملیاتی خواهد شد.

هم‌چنین با بهره‌برداری از دومین سکوی تولید گاز از طرح توسعه فاز ۲۴_۲۲پارس جنوبی، برداشت روزانه گاز ترش از موقعیت مخزنی این فاز در میدان مشترک پارس جنوبی به ۲۸ میلیون مترمکعب می‌رسد که بخشی از سوخت زمستانی کشور را تامین خواهد کرد. بخش فراساحلی فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی هم تا پایان بهار ۹۸ تکمیل می‌شود.

بر اساس اولویت‌بندی مشخص شده، سکوی ۲۳ که هم‌اکنون مراحل پایانی را طی می‌کند، اواخر امسال و سکوی ۲۴B ابتدای سال ۱۳۹۸ بارگیری و به موقعیت نصب خود منتقل می‌شوند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بخش فراساحلی طرح توسعه فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی تا آخر بهار سال آینده به‌طور کامل عملیاتی شود.

لوله‌گذاری دو رشته خط ۳۲ اینچ دریایی انتقال گاز از مخزن پارس جنوبی به پالایشگاه ساحلی فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی از دیگر بخشهای این طرح است. عملیات نصب نخستین رشته خط لوله دریایی اتصال سکوهای ۲۲ و ۲۴A به پالایشگاه هم به‌طور کامل انجام شده و دومین رشته خط لوله دریایی این طرح که گاز ترش سکوهای ۲۳ و ۲۴B را به پالایشگاه خشکی منتقل می‌کند، در حال نصب در بستر دریاست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان‌ماه به پایان رسیده و وارد مراحل تکمیلی شود.

هم‌اکنون دو ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این طرح با دریافت گاز ترش از خروجی فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری قرار دارد و در آینده نزدیک گاز ترش سکوهای ۲۲ و ۲۴A را دریافت خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود ردیف سوم و چهارم شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۲۲-۲۴ به ترتیب تا پایان آبان و بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد و راه‌اندازی بخش‌های تکمیلی این طرح از جمله واحدهای تولید و ذخیره بوتان و پروپان به بهار سال آینده موکول شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا