اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

طرح جدیدی برای کاهش خام‌فروشی نفت روی میز مجلس

به گزارش صنعت کار، هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از دلایل عدم توسعه صنعت پالایش نفت کشور این است که مدیران صنعت نفت ما اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشته‌اند و ما بعد از انقلاب کمتر به‌دنبال پالایشگاه‌سازی رفتیم.

وی افزود: مدتی بعد از انقلاب، آقای زنگنه و تیم او روی کار آمدند و اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشتند و می­‌گفتند “زمانی که می­‌شود بنزین را وارد کرد چرا باید به‌سمت پالایشگاه‌سازی برویم؟”.

* عدم‌توسعه صنعت پالایشی ما را خام‌فروش کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنها تصورشان این بود که واردکردن بنزین هم ساده­‌تر و هم ارزان­تر است و این تصور باعث شد که ما یک کشور واردکننده باشیم و کشور را با یک دردسر بزرگی همچون تحریم مواجه کنیم؛ یعنی عدم توسعه صنعت پالایشی موجب شد که ما به یک کشور خام‌فروش تبدیل شویم و نقطه‌ضعف اساسی دست دشمن‌های خود داده‌ایم.

خادمی با اشاره به اینکه تکیه بر فروش نفت خام به تک‌محصولی شدن کشور منجر شده، گفت: چون ما یک کشور تک‌محصولی هستیم، آن‌ها هر وقت خواستند می­‌توانند ما را تهدید و تحریم کنند.

وی ادامه داد: اگر ما پالایشگاه‌ها را می‏‌ساختیم الآن شاید اصلاً تحریم نمی ‌شدیم؛ چرا که در آن صورت، نیاز نبود نفت خود را صادر کنیم زیرا ما نفت خام را به ده‌ها فرآورده باارزش دیگر از جمله بنزین و دیگر انواع سوخت تبدیل می­‌کردیم و محصولات تولیدی در پالایشگاه‌ها را به کشورهای همسایه صادر می‌کردیم.

* طرح جدید تأمین مالی افزایش ظرفیت پالایش نفت خام در مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس از مطرح شدن طرح افزایش ظرفیت پالایشگاهی با استفاده از سرمایه‌های مردمی در مجلس خبر داد و گفت: طرحی به مجلس آمده حاکی از اینکه ما بتوانیم با سرمایه‌های مردم صنعت پالایشی کشور را توسعه دهیم.

وی افزود: در کمیسیون هم صحبت‌هایی در مورد آن شده، البته هم‌اکنون در حال بررسی است؛ ولی دولت می‌بایست خود جهت ظرفیت صنعت پالایشی کشور پیش‌قدم می‌شد، چون این اقدام علاوه بر درآمدزایی بسیار بالایی که برای کشور به‌همراه دارد، ازنظر سیاسی نیز کشور را درگیر تحریم نفت خام نمی­‌کرد.

* نگرانی بابت تحت تحریم قرارگرفتن تجهیزات پالایشگاهی نداریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص نیاز وارد کردن تجهیزات پالایشگاهی در زمان تحریم‌ها گفت:  اولاً در خود ایران شرکت‌های مهندسی و ساختمان که زیرمجموعه خود شرکت ملی پخش و پالایش هستند تخصص پالایشگاه‌سازی را دارند، ثانیاً ما در مواردی که تحریمی وجود داشته، تحریم را دور زدیم و قطعات را وارد کردیم و نگرانی از بابت تحت تحریم قرار گرفتن تجهیزات در بخش پالایشگاهی نداریم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا