اخبارصنعت و معدنویژه ها

تولید شش هزار دارو و 280 هزار کالای پزشکی در داخل کشور

به گزارش صنعت کار، در این نمایشگاه 70 واحد تولیدی، خدماتی و بازرگانی از استانهای تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، سمنان، مازندران، یزد، فارس، گیلان، قزوین، البرز و قم تولیدات خود را عرضه کرده اند. همچنین نمایندگی های خارجی از آلمان، ایتالیا، آمریکا، ژاپن، چین، لهستان، اوکراین، پاکستان و تایوان آخرین محصولات خود را در رسته های تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و صنایع وابسته حوزه سلامت در معرض بازدید عموم قرار داده اند.
آنچه در این نمایشگاه نظر عموم را جلب می کند توانمندی و دانش بالای متخصصان ایرانی در تولید با کیفیت ترین تجهیزات پزشکی است که ثابت کرده ایرانیان توانایی ساخت کمیاب ترین دستگاه ها را دارند و می توانند با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان دانش بالای خود را به رخ جهانیان بکشند.
مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص گفت: حوزه تجهیزات پزشکی در ایران بسیار وسیع است بطوری که دو هزار و 200 شرکت داخلی و شش هزار و 100 نمایندگی شرکت های خارجی در این حوزه از کشورمان فعالیت دارند.
رضا مسائلی با حضور در نمایشگاه تجهیزات پزشکی در مشهد افزود: هم اینک شش هزار قلم دارو و 280 هزار قلم کالا در حوزه تجهیزات پزشکی در ایران تولید می شود و هزار تولیدکننده داخلی، شرکت های دانش بنیان و متخصصان جوان و دانشمند کشورمان در این بخش فعال هستند.
وی ادامه داد: رشد حوزه تولید تجهیزات پزشکی در ایران نسبت به رشد جهانی تقریبا دو برابر و حدود 9.1 درصد است. بر این اساس حوزه تولید تجهیزات پزشکی ایران با رشد قابل ملاحظه ای در حال پیشرفت است.
مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اینک تجهیزات پزشکی از ایران به 255 کشور دنیا صادر می شود و ایران پاویون مستقل در چهار نمایشگاه تراز اول بین المللی و رتبه یک دنیا دارد. ضمن اینکه امسال برنامه ریزی ویژه ای برای صادرات تجهیزات پزشکی انجام شده تا در این حوزه رشد 10 برابری معادل 240 میلیون دلار صادرات از ایران محقق شود.

* توانمندی های خراسان رضوی
مدیر نظارت و ارزیابی ملزومات و تجهیزات پزشکی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 25 تولیدکننده تجهیزات پزشکی در این استان اقلام متعددی را در حوزه مصرفی و دستگاهی تولید می کنند.
محمدابراهیم شوشتری افزود: برخی از دستگاه های بزرگ تولیدی در خراسان رضوی شامل تجهیزات آی.سی.یو، ماشین بیهوشی، شیکر خون و سی.تی.اسکن است. در حوزه لوازم مصرفی نیز ایمپلنت های ارتوپدی برای شکستگی های استخوانی و انواع سرنگ در خراسان رضوی تولید می شوند.
وی ادامه داد: خراسان رضوی با برخورداری از چهار شرکت فعال در زمینه تولید ایمپلنت های ارتوپدی قطب تجهیزات ارتوپدی در ایران به شمار می رود. همچنین دو شرکت بزرگ لوازم مصرفی پزشکی از جمله سرنگ و لوازم دیگر در خراسان رضوی دایر هستند.
مدیر تجهیزات پزشکی مصرفی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تجهیزات پزشکی از نوع محصولاتی است که در دنیا رو به رشد بوده و هر سال نمونه های جدیدتری از آنها وارد بازار می شود.
سید سعید سعیدی افزود: تجهیزات پزشکی به حد نیاز در کشور وجود دارد و در تعداد دستگاه ها کمبودی نیست اما از نظر فناوری عقبتر از جهان حرکت می کنیم زیرا تجهیزات پزشکی هر لحظه با فناوری های جدید بروزرسانی می شوند.
وی ادامه داد: تحریم های اقتصادی تاثیری بر بازار تجهیزات پزشکی ایران نمی گذارد زیرا این بخش مشمول تحریم نشده است. از سوی دیگر همه شرکت های خدماتی خارجی برای فروش تجهیزات پزشکی خود به ایران، خدمات پس از فروش نیز ارائه می دهند لذا به نظر می رسد امسال در این بخش دچار مشکل نشویم.

* غرفه داران نمایشگاه از توانمندی ها و مشکلات گفتند
برخی غرفه داران حاضر در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و صنایع وابسته حوزه سلامت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از توانمندی ها و مشکلات خود به ویژه پس از نوسانات ارزی سخن گفتند و هر یک به نحوی حمایت دولت را خواستار شدند.
یکی از غرفه داران و مدیر فروش شرکت درمان گاز اصفهان گفت: این شرکت نخستین تولیدکننده گاز بیهوشی از سال 1361 با امکانات منحصر به فرد در خاورمیانه و نخستین تولیدکننده گاز تسکیل درد و همچنین تامین کننده گاز بیهوشی نیتروس اکساید کشورهای حوزه خلیج فارس مطابق با استانداردهای جهانی با ایجاد پایگاه توزیع در منطقه است.
زهرا احمدی افزود: تولید گاز بیهوشی نیتروس اکساید با درجه خلوص بالای 99 درصد با قابلیت اطمینان بالا و امکان ردیابی محصول، توسط این شرکت ایرانی انجام می شود.
وی ادامه داد: عمده مصرف گاز تسکین درد برای زایمان های طبیعی است اما در مواردی مانند آندوسکوپی، دندانپزشکی، کولونوسکوپی، پوست و زیبایی، تعویض پانسمان های درناک، ترک اعتیاد و کایروپراکتیک ( درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان) هم کاربرد دارد.
مدیر کیفی شرکت درمان گاز اصفهان گفت: آزمایشگاه این شرکت همکار سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه سیلندر و گازهای طبی نیز است ، 44 نمایندگی در استانهای کشور دارد و گاز مورد نیاز بیمارستان ها را تامین می کند.
وی افزود: تولید این شرکت دو برابر نیاز سالانه کشور به گاز بیهوشی نیتروس اکساید و گاز تسکین درد است و مواد اولیه مورد نیاز این دو محصول نیز بطور کامل از داخل کشور تامین می شود و محصول خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کند.
مدیرعامل شرکت کاردان آزما گفت: کارخانه تولید محصولات تشخیص طبی این شرکت در خرمشهر قرار دارد و پنی سیلین مایع و محیطهای کشت بلادکالچر را تولید می کند.
زهرا شاه کرم افزود: این دو محصول توسط کارخانه به صورت نیمه اتوماتیک تولید می شد اما به سبب طولانی شدن روند تولید آن، تولید الکترونیکی آن مورد نظر قرار گرفت و طرح و ایده آن در اختیار شرکت نموفناوران پارس مشهد گذاشته شد.
وی ادامه داد: شرکت نموفناوران پارس مشهد همه بخشهای نرم افزاری و سخت افزاری این دستگاه را برای تولید الکترونیکی پنی سیلین مایع و محیط کشت بلادکالچر انجام داد و دستگاه را در اختیار شرکت کاردان آزما گذاشت.
این فعال صنعت تجهیزات پزشکی گفت: مشابه این دستگاه از آلمان و چین در بازار ایران وجود دارد اما برای نخستین بار در ایران شرکت نموفناوران پارس دستگاه را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید و در بازار عرضه کرده است.
مدیرعامل شرکت احیاب خراسان رضوی گفت: این شرکت تولیدکننده دستگاه آب مقطر پزشکی، آزمایشگاهی و صنعتی است. بخش کمی از قطعات مورد نیاز برای تولید، از خارج کشور تامین می شود اما عمده قطعات مورد نیاز در داخل ایران وجود دارد.
صادق توفیقی اظهار کرد: محصولات این شرکت علاوه بر تامین نیاز داخل، به کشورهای عراق و افغانستان نیز صادر می شود. نوسانات نرخ ارز باعث افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شده دستگاه آب مقطر نسبت به سال گذشته شده است.
کارشناس فروش شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان گفت: این شرکت 18 سال سابقه تولید در زمینه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی دارد و در اصفهان مستقر است.
احسان تبریزی افزود: این شرکت انواع برانکارد، تختهای بستری سی.سی.یو و آی.سی.یو، تختهای اتاق عمل الکترونیکال، چراغهای جراحی، انواع تختهای جراحی، انواع محصولات هایتک مثل رادیولوژی دیجیتال، پرتابل و تخت سی.آرم را تولید می کند.
وی ادامه داد: دستگاه شتاب دهنده خطی تولیدکننده این شرکت که برای درمان بیماران سرطانی کاربرد دارد به جز ایران فقط در چهار کشور دنیا تولید می شود و در عرصه پزشکی بسیار حائز اهمیت است.
تبریزی گفت: 80 درصد قطعات مورد نیاز تولید محصولات هایتک این شرکت در داخل ایران تامین می شود. فعلا شرکت صادراتی ندارد اما مقدمات آن در حال انجام است.

* حمایت بیشتر دولت از تولید، نیاز اساسی
مدیر تولید شرکت دایا دانش گستر آرمان خراسان رضوی گفت: این شرکت متشکل از مهندسان پزشکی و نخستین و تنها تولیدکننده سوزنهای بیوکسید در ایران است.
رسول یاری افزود: این سوزن ها نزدیک به 20 سال است که از کشورهای دیگر به ایران وارد می شود و واردات پارسال آن 30 میلیارد تومان برای کشور هزینه داشت اما امسال شرکت دایا دانش گستر آرمان موفق به تولید این سوزنها در داخل ایران شد.
وی ادامه داد: محصولات تولیدی این شرکت شامل سوزنهای بیوپسی مغز و استخوان، سوزنهای اسپیراسیون، سوزنهای نیمه اتوماتیک، سوزنهای تمام اتوماتیک و خانواده این محصولات است.
یاری گفت: شرکت دایا دانش گستر آرمان خراسان رضوی توانایی تامین نیاز کل کشور در سال به سوزنهای بیوپسی را دارد و در این زمینه نیازمند حمایت بیشتری از دولت است.
مدیرعامل شرکت موج پرداز تصویر تهران گفت: این شرکت در سال 1383 ثبت شد و نخستین و تنها تولیدکننده دستگاه های تست و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی در ایران است.
امیر مهرانداز افزود: این دستگاه قابلیت تستر و آنلایزر مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار، تست فشار خون تهاجمی و دما و تنفس و برون ده قلبی، تولید سیگنال ای.سی.جی نرمال، کالیبریشن و 14 نوع آریتمی متداول را دارد و مناسب برای تست و کالیبراسیون انواع دستگاههای مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار است.
وی ادامه داد: نمونه خارجی این دستگاه بسیار اندک است و فقط در آلمان، کانادا و آمریکا تولید می شود. قیمت نوع خارجی دستگاه های تست و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی 10 برابر محصول تولید داخلی است. همچنین دستگاه های تست تجهیزات پزشکی خارجی خدمات پس از فروش ندارد.
این فعال در صنعت تجهیزات پزشکی گفت: این شرکت در واقع سه تستر دستگاه شوک قلبی، سیمولاتور قلبی و سیمولاتور بیمار شبیه ساز را تولید می کند و در شرف تولید دو تستر دیگر در حوزه محصولات فیزیوتراپی است.
مدیرعامل شرکت موج پرداز تصویر تهران افزود: بیمارستانهای کشور از آنجا که بودجه لازم را ندارند تست دستگاه هایی مانند شوک قلبی را سالی یک مرتبه توسط شرکت های کنترل کیفی طرف قرارداد انجام می دهند در حالی که دستگاهی مانند شوک قلبی باید تست مداوم داشته باشد تا جان بیمار را نجات دهد.
مهرانداز ادامه داد: از سوی دیگر این شرکت با اینکه تولیدکننده تجهیزات پزشکی است و نیاز زیادی به تاییدیه ندارد، در فرآیند دریافت مجوز برای فروش محصول خود باید تاییدیه های زیادی را دریافت کند که این مستلزم صرف زمان و هزینه است. شرکت موج پرداز تصویر نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت در تامین نقدینگی و فروش محصول خود به بیمارستا نها حداقل برای نجات جان بیماران است.

* با غرفه داران نمایشگاه، واردکنندگان
مدیرعامل یک شرکت توزیع کننده تجهیزات پزشکی در ایران به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت توزیع کننده سه محصول ایرانی و خارجی در داخل کشور است.
محمد عباسپور فرد اظهار کرد: ماسک های فیلتردار ان 95 و ان 99 تولید کرج و ساکشن برقی دندانپزشکی تولید مشهد دو نوع محصول ایرانی و دستکش های جراحی ساخت مالزی محصول دیگری است که توسط این شرکت توزیع می شوند.
وی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز قیمت تجهیزات پزشکی به ویژه محصولات وارداتی را به شدت افزایش داده است. برخی از محصولات وارداتی در داخل گمرک مانده و ترخیص نشده است. از آنجا که برخی از تجهیزات پزشکی ساخت داخل کشور نیز تعدادی از ابزارهای اولیه خود را از کشورهای دیگر تامین می کنند بعد از نوسانات نرخ ارز قیمت نهایی تولید آنها افزایش یافته است.
مدیر این شرکت توزیع کننده تجهیزات پزشکی گفت: در مجموع افزایش قیمت تجهیزات میزان توزیع را نیز قدری کاهش داده است.
مدیرعامل یک شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی در تهران گفت: این شرکت چهار محصول را از چین وارد می کند که دو محصول فشارسنج دیجیتال و تب سنج آن در زمره تجهیزات پزشکی و ترازو و بخور سرد جزو اقلام مورد نیاز خانگی است و مربوط به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نمی شود لذا به فشارسنج عقربه ای ارز دولتی 4200 تومانی اختصاص داده شده و برای واردات در گروه اول کالایی قرار گرفته است.
سهیل سهرابی افزود: فشارسنج عقربه ای در داخل کشور تولید می شود و حقوق گمرکی آن 10 درصد است ولی فشارسنج دیجیتال در داخل تولید نمی شود و حقوق گمرکی آن پنج درصد است. در مقابل نحوه تخصیص ارز این دو قلم برعکس یکدیگر است .
این واردکننده تجهیزات پزشکی ادامه داد: یک سری چیزها را می توان در بخشنامه ها دید، مثلا شرکت هایی بذر گل کوکب وارد می کنند و وزارت جهاد کشاورزی آنها را از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف کرده است اما در مقابل برخی تجهیزات پزشکی باید مابه التفاوت ارز را پرداخت کنند.
کارشناس فروش شرکت بازرگانی آوین آکسون پارس خراسان گفت: این شرکت بطور عمده محصولات با کاربری های خاص وارد کشور می کند که مهمترین آن دستگاه سونوگرافی پرتابل فوق سبک است.
محمد امینی اظهار کرد: این شرکت همچنین نمایندگی انحصاری فروش و خدمات پس از فروش سونوگرافی های درامینسکی در ایران را دارد.
وی بیان کرد: ساخت دستگاه سونوگرافی در ایران به دلیل حساسیت های زیاد و استانداردهای خیلی بالای آن توان نظارت بر استانداردها و کیفیت دستگاه برای تولید را ندارد لذا این دستگاه هنوز در کشور تولید نشده است.
امینی در مورد تاثیر نوسانات نرخ ارز بر واردات سونوگرافی گفت: نوسانات ارز خیلی آسیب زننده بود، دستگاه های تصویربرداری پزشکی که تا قبل از آخرین مصوبه دولت، جزو اولویت های کالایی برای واردات بود و ارز 4200 تومانی به آن اختصاص می یافت ناگهان از فهرست کالاهای گروه اول نیازمند ارز دولتی خارج شد و به آن ارز ثانویه با نرخ 8800 تومان اختصاص یافت و این موضوع قیمت دستگاه سونوگرافی را تا دو برابر افزایش داد.
منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا