اخبارصنعت و معدنویژه ها

کمبود تولیدات و مواد اولیه، دلیل عدم عرضه کاغذ در بورس کالا

به گزارش صنعت کار، مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی ایرانصبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگارارن در خصوص وضعیت صنعت بسته‌بندی در ایران گفت: در سال گذشته برای کاغذهای بسته‌بندی معادل 850 هزار تن تولید رقم خورد؛ این در حالی است که در امسال این میزان با افزایش 150 هزار تنی روبه‌رو خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی ایران افزود: در حال حاضر 74 کارخانه بسته‌بندی در صنعت کاغذ وجود دارد که با ظرفیتی معادل با 2 میلیون 155 هزار تن تولید فعالیت می‌کند.

به گفته این مقام مسئول، با وجود فعال بودن این کارخانجات با ظرفیت 50 درصدی و مشکلاتی در زمینه تأمین خمیر کاغذ و آخال، تولید ورق کارتن در سال گذشته 680 هزار تن و در سالجاری بالغ بر 340 هزار تن تا این لحظه بوده است.

وی اظهار کرد: از کل ظرفیت 500 هزار تنی تولید معادل با 340 هزار تن به عنوان تولید واقعی از سوی شرکت‌های کارتن‌سازی و بسته‌بندی محقق شده است.

اسماعیل‌پور با اشاره به این که در 5 ماه نخست امسال معادل به 160 هزار تن از تولیدات کارخانجات به کشورهای مختلفی همچون گرجستان،‌ افغانستان، ترکمنستان، امارات، قطر، عراق، بحرین، روسیه، انگلیس و فرانسه صادر شده است گفت: این موضوع ناشی از استقبال از محصولات ایرانی و نیز اختلاف قیمت دلاری بوده که برای متقاضیان خارجی خرید کاغذ از ایران به صرفه بوده است.

وی ادامه داد: بیشتر صنایع بسته‌بندی در صنایع غذایی و مصرفی جامعه متمرکز می‌شود. در این راستا از حدود دو ماه قبل صادرات کاغذ منع شد، اما دوباره این تصمیم به اجرا گذاشته شده است.

مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی ایران همچنین با اشاره به عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات کاغذ افزود: در حال حاضر تولید یخچال یا گاز و هر کالای دیگری اگر به درستی بسته‌بندی نشود، مشکلاتی را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده در بر خواهد داشت و این موضوع باعث شده، تا امروز کارخانجات تولید لوازم خانگی با مشکلات دو چندان مواجه باشند.

وی با بیان اینکه شرکت کارتن‌سازی ایران در سال 1338 راه‌اندازی شده است، افزود: در سال‌های گذشته استراتژی تناژمحور در شرکت کارتن‌سازی ایران در حالی حاکم بود که با استقرار استراتژی سودمحور ضمن کاهش آسیب‌های احتمالی و بهینه سازی انرژی نسبت به کاهش نرخ استهلاک و همچنین وصول مطالبات شرکت اقدام شده است.

مدیرعامل این شرکت بورس همچنین از انعقاد قرارداد بلندمدت با صنایع بالادستی کاغذسازی به منظور خرید کاغذ با نرخی کمتر از قیمت بازار آزاد خبر داد و گفت: با وجود پذیرش ورق کاغذ در بورس کالا اما به دلیل کمبود تولیدات و مواد اولیه، امکان عرضه این کالا در بورس فراهم نشد.

وی افزود: 80 درصد مشتریان کارتن‌سازی ایران شامل شرکت‌های معتبر بورسی از جمله در زمینه پالایش روغن، شوینده‌ها و شرکت‌های غذایی هستند و برنامه افزایش سرمایه صد درصدی از محل آورده نقدی و حتی بررسی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌های ثابت را در دستورکار خود دارد.

این مقام مسئول در خصوص برنامه‌های این شرکت در زمینه تجاری‌سازی و ارائه محصولات جدید در زمینه بسته‌بندی و حمل و نقل وسایل نیز گفت: خرید ماشین‌آلاتی همچون دستگاه رنگساز و یا واگذاری دارایی‌های غیرمولد و مازاد در دستور کار شرکت بوده که می‌تواند به پیشبرد استراتژی سودمحور شرکت کمک نماید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا