اخبارتاپخودرو

دنده عقب صنعت خودرو در شش ماه/ تولید و واردات خودرو از عرش به فرش نشست

به گزارش صنعت کار، تابلوهای اخطار این روزها  یکی پس از دیگری بر سر راه صنعت خودرو سبز می شوند؛ اخطارهایی همچون کاهش واردات و تولید خودرو در نیمه نخست سال ازجمله اخطارهایی است که سر در جاده صنعت خودرو نصب شده اند. جاده ای که گمان می شد پس از برجام افق روشن تری پیش رو دارد و انتهای این جاده پر فراز و نشیب تحقق بند بند سند چشم انداز خودرویی باشد. اما گویی اتفاقات سال 97، صنعت خودرو را تا حدی از افق سند چشم انداز خودرو دور کرده است که انگار صنعت خودرو در مسیر بازگشت به عقب است.
از ابتدای امسال تاکنون که نیمی از سال 97 گذشته است، صنعت خودرو کشور با فراز و فرودهایی همراه شده است. یک روز اثرگذاری نرخ ارز بر قیمت خودرو و روز دیگر تخصیص نیافتن ارز دولتی به واردکنندگان خودرو؛ یک روز ممنوعیت واردات خودرو به کشور و بازهم روز دیگر محدود شدن روابط بین المللی برای صنعت خودرو پیش پای این صنعت سنگ اندازی می کنند که در نهایت مجموع این عوامل همگی به اخباری چون کاهش تولید و واردات خودرو و درنهایت کاهش درآمدهای صنعتی حاصل از صنعت خودرو منتهی می شود.
اکنون با گذشت شش ماه از سال 97 و نگاهی به اتفاقات رخ داده درصنعت خودروسازی، آمارها یکی پس از دیگری بازگشت به عقب را هم در تولید خودرو و هم در واردات خودرو گوشزد می کند. به گونه ای که با اعلام آمار گمرک مبنی بر واردات خودرو در سال جاری و مقایسه آن با سال های گذشته، نشان از کاهش 70 درصدی واردات دارد و آمار تولیدات داخلی اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان از کاهش 15 درصدی تولید در نیمه اول امسال و کاهش تولید 46 درصدی در یک ماه دارد.
نگاه و تحلیل آمارهای اعلام شده در تولید و واردات خودرو که صنعت خودرو ایران تنها از این رو راه تغذیه می شوند، نشان می دهد که با این آمار حداقل برای یک سال تمام از برنامه سند چشم انداز عقب خواهیم ماند. این در حالی است که هدف سند چشم انداز این است که صنعت خودرو سالانه و به مرور توان تولید و واردات را در کارنامه اش ثبت کند نه اینکه حتی یکسال به نیمی از تولیدات و واردات سال گذشته اش هم نرسد.
اکنون با صرف نظر از ممنوعیت واردات خودرو از تیرماه، با احتساب خودروهای جا مانده، بر اساس تازه‌ترین آمار تجارت خارجی ایران، در شهریورماه سال‌جاری تعداد یک هزار و ۲۵۹ دستگاه انواع خودروی سواری از طریق گمرکات سراسر کشور وارد شده است؛ بنابراین با احتساب خودروهای وارداتی در شهریورماه، در مجموع طی شش ماهه نخست سالجاری، ۱۳ هزار و ۷۷۱ دستگاه انواع خودروی سواری وارد کشور شده است که در مدت مشابه سال گذشته،  ۴۴ هزار و ۶۹۵ دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار به کشور وارد شده بود که این آمار بیانگر کاهش واردات خودرو تا مرز ۲/ ۶۹ درصدی را نشان می دهد.
از سویی دیگر، بر اساس آمارهای منتشر شده از وزارت صمت مبنی بر میزان تولید خودرو در شهریورماه و نیمه نخست امسال، مشخص است که تولید خودرو در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد کاهش و تولید خودرو در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 15 درصدی همراه شده است.
نگاهی به آمار تولید خودرو از سال 1390 تا 1396
دنده عقب صنعت خودرو در شش ماه/ تولید و واردات خودرو از عرش به فرش نشست
نگاهی به آمار واردات خودرو از سال 1390 تا 1396
دنده عقب صنعت خودرو در شش ماه/ تولید و واردات خودرو از عرش به فرش نشست
در این شرایط است که بسیاری از مسئولان و کارشناسان صنعت خودرو اینگونه شرایط را برای صنعت خودرو زنگ خطری برای شروع تبعات منفی اعلام می کنند، چرا که با گذشت شش ماه از سال بخش زیادی از فرصت های واردات و تولید خودرو از دست رفته است و به تبع آن با گذشت سه ماه از اجرای دور جدید تحریم های آمریکایی علیه ایران، زنگ خطر تعدیل نیروهای انسانی در شرکت ها به صدا درآمد. حال نگرانی اصلی این جا است که علاوه بر سال آینده، نیمه دوم امسال برای صنعت خودرو چگونه خواهد گذشت و دئلتمردان چه برنامه هایی برای نجات از گودال کاهش میزان تولید و واردات خودرو در سر دارند؟ آیا تولیدات داخلی و در نهایت صادرات خودرو کفاف هزینه های تحمیل شده به صنعت خودرو را می دهد و اشتغال این بخش جوابگوی نیاز شغلی بیکاران در بخش هایی همچون شرکت های واردکننده خودرو و قطعه سازان را خواهد داد  یا اینکه باید منتظر معجزه ای برای بهبود نجات صنعت خودرو ایران بود.
منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا