اخبارتاپخودرونفت و پتروشیمی

آثار اجرای سهیه بندی سوخت بر بازار خودرو/ معمای سوخت، خودرو را به کدام مسیر می برد؟

به گزارش صنعت کار، موضوع سهمیه بندی بنزین که حدود یک ماهی از آن می گذرد، این روزها با تاکید وزیر نفت شدت گرفته است، چرا که موضوع قاچاق سوخت بیش از هر زمان دیگری به این بخش لطمه وارد می کند، به گونه ای که گفته می شود روزانه حدود 20 تا 40 میلیون لیتر بنزین هزار تومانی به کشورهای همسایه قاچاق می شود؛ این امر به گونه ای اتفاق می افتد که نرخ بنزین در کشورهای همسایه حدود 14 تا 18 هزار تومان برآورد شده است، از این رو سود قاچاق بنزین برای هر لیتر آن کم نیست.

حالا دولت برنامه سهمیه بندی بنزین را پیش از هر زمان دیگری جدی گرفته است و بیژن زنگنه نیز این موضوع را فوری تر از هر زمان دیگری در دستور کار دارد؛ چرا که قاچاق بنزین در مدت اخیر حداقل سه برابر شده است.
از سویی دیگر نیز، موضوع سهمیه بندی سوخت برای آن دسته از دارندگان وسایل نقلیه داخل کشور که حدود 20 میلیون خودرو است، با جدیت هرچه تمام تر در حال پیگیری است. چرا که به گفته برخی مقامات و کارشناسان، با سهمیه بندی بنزین همانند طرح قبلی، علاوه بر کاهش و جلوگیری از قاچاق سوخت، مدیریت مصرف نیز اجرایی می شود. اکنون در کنار اجرای این طرح، موضوعی همچون بهره نبردن همه افراد جامعه از یارانه بنزین است که این خانوار بهره ای از یارانه بنزین نمی برند؛ مطرح است.
اکنون با فرض اجرای سهمیه بندی بنزین طی ماه های آینده و تاثیر آن بر مصرف سوخت، آیا بازار خودرو که خود این روزها درگیر رکود خرید و فروش شده است، تحت تاثیر این مهم نیز به رکود بیشتری خواهد رفت؟ آیا خودروهای قدیمی و با مصرف سوخت بالاتر کاهش قیمت خواهند داشت و خودروهای با مصرف سوخت کمتر افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد؟
در همین زمینه برخی فعالان بازار خودرو می گویند: « به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای با حجم سی سی بالای 2500، به نظر نمی رسد تصمیمات حول نرخ سوخت تاثیری در قیمت این خودروها داشته باشد».
به گفته برخی دیگراز فعالان بازار، در دوره گذشته و زمان سهمیه بندی مصرف سوخت، تغییری در قیمت خودروهای با مصرف بالا احساس نشد. اکنون نیز پیش بینی نمی شود این امر تاثیری در روند افزایش یا کاهش قیمت خودروهای خاص داشته باشد.
بااین حال اما به نظر می رسد بازار خودرو واکنش هایی هر چند کم نسبت به سهمیه بندی مصرف سوخت از خود نشان دهد، چرا که ممکن است برخی خودروهای قدیمی و با مصرف سوخت بالا نسبت به سایر خودروها با استاندارد مصرف سوخت، تفاوت قیمتی در بازار داشته باشند.

با نگاهی به آمار خودروهای موجود در دست مردم و مسیر طی شده افزایش قیمت خودرو در نیمه نخست امسال، با فرض سهمیه بندی بنزین تا پایان امسال و افزایش نرخ سوخت از سال آینده، به نظر می رسد بازار خودرو نیز تحت تاثیر تصمیم گیری های سوختی تا حدی واکنش نشان دهد، چرا که با طرح های پیش فروش شرکت های خودروسازی و تحویل آن ها در سال آینده، گمان می شود خودروهای با مصرف سوخت متعادل متقاضیان بیشتری داشته باشند.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا