اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

واردات نفت ترکیه از ایران افزایش یافت

به گزارش صنعت کار، این رسانه ترکیه همچنین اعلام کرد: شرکت توپراش ترکیه که تنها خریدار نفت ایران محسوب می شود، در ماه آگوست روزانه 97 هزار بشکه و در ماه سپتامبر نیز روزانه 133 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده و در دو هفته اول ماه اکتبر نیز سه بار و هر بار محموله یک میلیون بشکه ای نفت از ایران خریداری کرده است.
به گزارش آیدینلیک، شرکت توپراش به منظور کسب مجوز برای ادامه خرید نفت از ایران بعد از آغاز تحریم های آمریکا که قرار است تا سه هفته آینده به اجرا در آید، با مقامات واشنگتن مذاکره می کند.
خریدار این میزان نفت از سوی شرکت توپراش مربوط به قراردادهای منعقد شده قبلی است.
به نوشته این رسانه، هر چند که مقامات وزارت خارجه آمریکا آمادگی خود برای همکاری با کشورهایی که واردات نفت از ایران را کاهش دهند، اعلام کرده است، ولی شرکت توپراش ترکیه خواهان خرید نفت از ایران است.
ترکیه در سال 2017 بیشترین نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین کرده و 11.5 میلیون تن نفت از ایران خریداری کرده بود.
روزنامه آیدینلیک همچنین نوشته است که مقامات ایرانی با اشاره به تجربیات کسب شده در دوره قبل تحریم های آمریکا، اعلام کرده اند که برای تحریم های ثانوی آمریکا در تاریخ چهارم نوامبر آماده بوده و در این زمینه نگرانی ندارند.
این روزنامه شمار کشورهایی را که از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی خواهند کرد، خیلی کم عنوان کرد.
به رغم اعمال فشار و تحریم آمریکا علیه ترکیه در خرید نفت از ایران، ترکیه در واردات گاز از ایران معاف شده و واردات گاز طبق قراردادهای قبلی ادامه می یابد.
مقامات رسمی ترکیه پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم نفتی ایران اعلام کرده اند که آنکارا، تصمیم آمریکا را در این زمینه اجرا نخواهد کرد.
نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد سابق ترکیه اعلام کرده بوده که تصمیم ایالات متحده در خصوص تحریم نفتی ایران نیز به ترکیه ارتباطی ندارد و آنکارا مجبور به اجرای آن نیست.
ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز حدود سه ماه پیش در گفت و گو با تلویزیون بلومبرگ در واکنش به اعلام تحریم خریداران نفت ایران از سوی آمریکا، بر ادامه پایبندی کشورش به قراردادهای گاز و نفت با ایران تاکید کرد و گفت: ایران شریکی مهم برای ترکیه است.
وی افزود: آنکارا ایران را یک شریک تجاری مهم خود می داند و از قراردادهای نفت و گاز با جمهوری اسلامی ایران دست بر نخواهد داشت و ترکیه همواره بر اساس منافع اقتصادی خود عمل خواهد کرد.
کالین اظهار کرد: آنکارا در چهارچوب منافع اقتصادی خود حرکت می کند و موافق تحریم نفتی آمریکا علیه ایران نیست.
به گزارش ایرنا، ایران و ترکیه با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری روابط اقتصادی، روابط تجاری گسترده ای با هم دارند به طوری که انستیتوی آمار ترکیه چند ماه پیش حجم روابط اقتصادی بین دو کشور در ٢٠١٧ را با بیش از 59 درصد رشد نسبت به سال قبل 10 میلیارد و 751 میلیون دلار اعلام کرد.
همچنین سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه چهار ماه پیش اعلام کرد: بیش از 50 درصد نیاز نفتی ترکیه توسط ایران تامین می شود و بنا به آمار غیررسمی، ترکیه خریدار حدود هشت درصد مجموع نفت صادراتی ایران است.
ایران و ترکیه در آگوست 1996 میلادی قراردادی 25 ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود و بر این اساس، ایران پس از روسیه و جمهوری آذربایجان سومین تامین کننده گاز ترکیه به شمار می رود.
ترکیه هم اکنون با واردات روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز بزرگترین خریدار خارجی گاز طبیعی ایران است به طوری که بیش از 70 درصد گاز طبیعی ایران به ترکیه صادر می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا