اخبارتاپخودرو

شدت گرفتن کلاهبرداری های شرکت های پیش فروش غیرمجاز / استارت شرکت های جدید خودرویی در اوج چالش های واردات

به گزارش صنعت کار، در میان مردم  همچنان خرید و فروش خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای ادامه دارد و در کنار آن فعالیت شرکت های فروش و پیش فروش خودرو که تحت نام لیزینگ ویا فروش اقساطی اقدام به فروش خودرو می کنند تبدیل به یک مسئله جدی شده است.
سردار حسین رحیمی رییس پلیس پایتخت نیز در همین راستا چند روز پیش به خریداران خودرو نسبت به فعالیت شرکت‌های غیر مجاز لیزینگ خودرویی هشدار داد و عنوان کرد متاسفانه شرکت‌های لیزینگی که تبلیغ هم می‌کنند و ما تبلیغات آن‌ها را در فضاهای شهری می‌بینیم به راحتی اقدام به تبلیغ فعالیت مجرمانه خود می‌کنند و تاکنون ۱۲ شرکت لیزینگی خودرو تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و مدیران دو شرکت نیز متأسفانه از کشور خارج شده‌اند. بنابراین لازم است که شهروندان حتما هنگام خرید و فروش لیزینگی خودرو با دقت کامل و اطمینان اقدام به خرید کنند.

این شرکت های لیزینگ نما با جلب نظر مشتری و فراخوان های پیش فروش با شرایط بسیار مناسب خریداران این نوع خودرو ها را فریب می دهند و از طریق جذب سرمایه های مردم اقدام به کلاهبرداری ازآن ها می کنند. موضوعی که حتی با پیش فروش خودرو های خودروسازان داخلی نیز از میزان آن کاسته نشده و گویا عطش خریداران خودرو برای خرید خودرو هنوز پایان نیافته است.

اگر چه در رسانه ها هشدار های پیاپی بسیاری به مردم در مورد این موضوع داده می شود تا از لیزینگی بودن و دارای مجوز بودن این شرکت ها برای فروش خودرو اطمینان حاصل کنند اما همچنان برخی از مردم فریب شرکت های کلاهبردار را می خورند و سرمایه خود را از دست می دهند.

در همین راستا بار ها انجمن ملی لیزینگ به مشتریان هشدار داده است تا در زمان خرید خودرو نسبت به اعتبار شرکت‌ها و اشخاص آگهی دهنده تحت نام لیزینگ دقت کنند.

در همین رابطه چندی پیش هادی موقعی دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران بر این موضوع تاکید کرد که  شرکت های لیزینگ  دارای مجوز از بانک مرکزی کاملا مورد اعتماد مردم هستند و شرکت هایی که مورد اعتماد مردم نیستند یا اصلا لیزینگ محسوب نمی شوند یا از شرکت‌های واسطه  به حساب می آیند که ممکن است به عناوین مختلفی شفاف عمل نکنند  و  حتی مجوز بانک مرکزی  را هم ندارند.

چگونه شرکت های لیزینگی غیرمجاز را تشخیص دهیم؟
برای آنکه مردم بتوانند شرکت های مجاز لیزینگی را از غیر لیزینگی ها و غیر مجاز ها تشخیص دهند کار سختی را پیش رو ندارند تنها لازم است به چند چیز در اسم و مجوز این شرکت ها دقت کنند. دبیر کل انجمن ملی  لیزینگ ایران نیز راه های شناسایی شرکت های لیزینگ را این گونه بر شمرده است:

اگر مردم قصد خرید لیزینگی و استفاده از خدمات شرکت لیزینگ را دارند؛ باید دقت کنند تا نام لیزینگ  یا واسپاری در عبارت عنوان یا نام  آن ها وجود داشته باشد. اما برای فهمیدن اینکه این شرکت ها لیزینگ هستند یا خیر می توانند به دو سایت بانک مرکزی در قسمت موسسات مجاز و دیگری سایت انجمن ملی لیزینگ ایران، که اعضای انجمن ملی لیزینگ همان شرکت های دارای مجوز هستند مراجعه کنند. اگر نام دقیق این شرکت ها در سایت وجود داشت این ها می توانند اطمینان پیدا کنند که این شرکت ها مجاز هستند و حتما باید نام دقیق را مطابقت دهند. شماره مجوز این شرکت ها و تاریخ صدور و مهلت مجوز نیز در این سایت ها نوشته شده است. همچنین نام مدیرعامل ها نیز قید شده است. حتی تلفن و سایت آن شرکت در این دو سایت قابل دسترسی است. در ر نتیجه حتی اگر ابهامی هم وجود داشت می توانند با انجمن لیزینگ تماس بگیرند و سوال کنند این شرکت جز شرکت های مجاز لیزینگ هست یا خیر؟ شرکت های کلاهبرداری که مجوز فعالیت ندارند و یا مجوز آن ها برای فعالیت باطل شده است سبب شده اند تا عملکرد شرکت های  لیزینگی نامطلوب جلوه کند و برخی از مردم تصور می کنند تمامی شرکت های لیزینگ غیر قابل اطمینان هستند.اما فعالان حوزه لیزینگ بر این اعتقادند که شرکت های لیزینگی خودرو در کوتاه شدن دست دلالان از بازار خودرو نقش کلیدی دارند و فعالیت های آنان به سود خودروسازان است.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا