اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

لازمه موفقیت عرضه نفت در بورس، احساس ثبات در تداوم عرضه است

به گزارش صنعت کار، شورای عالی هماهنگی اقتصادی در روز 27 شهریورماه با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی را تصویب کرد. سپس در تاریخ 18 مهرماه، شرکت ملی نفت با انتشار پیش‌اطلاعیه عرضه نفت‌خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران اعلام کرد که در نظر داردتا پایان مهرماه امسال، نسبت به عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی اقدام کند. همچنین در راستا اعلام شده که فرآیند آغاز عرضه نفت در بورس آغاز شده و خرید و فروش محموله های 35 هزار بشکه ای نفت در بورس، روز ششم آبان ماه آغاز می شود.

در این راستا محمدصادق کریمی، کارشناس حوزه نفت و گاز در خصوص ملزومات پیاده‌سازی موفق عرضه نفت در بورس گفت: در این راستا چندین الزام وجود دارد، یکی مساله دراز مدت بودن این فرایند است که باید به صورت پیوسته، ثابت و در زمان طولانی مثلا 2 سال عرضه شود تا کسب و کارها براساس آن شکل بگیرد.

وی ادامه داد: دوم وجود کارگروه یا تیم واکنش سریع اصلاحی است. یعنی اینکه این کار خیلی پیچیدگی و جزئیات دارد؛ هر کدام از جزئیات می‌تواند در کار گیر و خلل ایجاد کند و باید تیمی باشد که آن را به سرعت رفع کند.

کریمی سومین الزام را توجه به میعانات در سازوکار عرضه نفت در بورس دانست و گفت: میعانات چیزی است که کار در آن راحت است و از طرفی کشور هم به حل کردن مساله میعانات بیشتر نیاز دارد.

وی افزود: چهارم بحث امکان معامله ریالی است، لذا باید مصوبه کنونی که گفته شده باید 80 درصد تسویه حساب به صورت ارزی باشد تغییر کند.

این کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه “الزام پنجم این است که فروش نفت حواله ای شود و این حواله های خرد قابل معامله باشد”، گفت: اینکه بتوان حواله را به کسی دیگر فروخت دو مساله را حل می کند یکی مساله پوشش را و دیگری ضمانت هایی که نفت بدان نیاز دارد.

وی ادامه داد: الزام آخر هم بحث قیمت پایه است، قیمتی که اکنون به عنوان قیمت پایه تعیین شده خیلی پایین نیست، ولی قیمت پایه جای بازی دارد و اگرچه شرکت ملی نفت محدودیت کف را برداشته اما می تواند قیمت را هرچه بخواهد پایین بیاورد ولی اگر نخواهد این کار میسر نمی شود.

کریمی با اشاره به گلوگاه‌هایی که ممکن است این طرح را مجدداً با شکست مواجه کند، اظهار کرد: به نظر بنده امکان شکست وجود دارد؛ یکی از احتمالات به جهت همین قیمت پایه است که شرکت ملی نفت می تواند آن را پایین نیاورد. لذا پایین آوردن یا نیاوردنش تابع اراده آنها است. احتمال دیگر به اشکالاتی برمی گردد که در مرحله عملیات می تواند به وجود آید. مثل جزئیات معرفی کشتی و بارگیری. مثلا در اطلاعیه ارزی آمده است که باید کشتی را معرفی کند اگر از سوی شرکت تایید نشد، یکی دیگر معرفی کند اگر بازهم تایید نشد باید 10 درصد جریمه به شرکت بدهد. از این جهت در عملیات مشخص می شود که چه گام های اجرایی باید برداشته شود تا مانع توقف طرح شود.

این کارشناس حوزه نفت و گاز خاطرنشان کرد: عرضه نفت در بورس راهکار کوتاه مدت، به این معنی که در این مدت زمانی، مسائل بزرگی را برای ما حل کند، نیست؛ چون حجمش کوچک است و ما باید سال ها قبل این کار را شروع می کردیم. بنابراین باید توجه داشت که حتی اگر کشور با تحریم روبرو نبود، بازهم می بایست این کار آغاز شود تا ظرفیت لازم به وجود آید.

وی با بیان اینکه “اگر فکر کنند که عرضه نفت در بورس هم مقطعی است این روش به نتیجه نمی رسد”، گفت: باید بگویم این روش در کوتاه مدت به حالت پایدار خودش نمی رسد، بلکه زمان براست و باید کسب و کارها شکل بگیرند، بازاریابی کنند قراردادها بسته شود و لازمه این مساله احساس ثبات و تداوم عرضه نفت است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا