اخبارراه و ساختمانویژه ها

آغاز تولید مسکن با سرمایه بخش خصوصی

به گزارش صنعت کار، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: 50 هزار واحد مسکونی را از طریق مشارکت مدنی با انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران آغاز کرده‌ایم که عملیات احداث آن طی هفته دولت در بعضی شهرها شروع شده و در برخی دیگر تا دهه مبارک فجر انجام خواهد شد. تمرکز ما هم بیشتر در مناطقی است که مسکن مهر را تحویل داده‌ایم و به اتمام رسیده است. جامعه مخاطب این طرح نیز اقشارمتوسط هستند.

احداث ۳۰ مرکز محله تا پایان سال

وی افزود: موضوع مهم دیگر که همزمان پیگیری می‌کنیم ایجاد مراکز محلات در مسکن مهر است. هم‌اکنون تعداد زیادی از مساکن مهر افتتاح شده اما محیط شهری لازم شکل نگرفته و خدمات عمومی به نحو مناسبی فراهم نیست. با این‌که سعی کردیم تعداد زیادی مدارس، فضاهای بازی و مجموعه‌های تجاری را تامین کردیم ولی با استانداردهای لازم فاصله طولانی دارد. به همین خاطر در قالب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، قصد داریم این مرکز محلات را به صورت مشارکت مدنی با سرمایه‌گذاران اجرا کنیم. در نظر داریم تا پایان سال عملیات احداث ۳۰ مرکز محله را در شهرهای جدید آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: این مراکز محلات، ترکیبی از کاربری‌ها از جمله فضاهای آموزشی، درمانی، انتفاعی، تجاری، ورزشی و مذهبی خواهد بود. اصلی‌ترین کارکرد این مراکز که در سایت‌های مسکن مهر خالی مانده‌اند این است که به  ارتقای کیفیت زندگی مردم کمک می‌کند.

ایجاد اشتغال از طریق احداث شهرک‌های گردشگری

طاهرخانی با بیان این‌که دو ظرفیت مهم در شرکت عمران برای فعال کردن حوزه ساخت و ساز و در سطح کشور وجود دارد، تصریح کرد: یک بحث مربوط به شهرک‌های تفریحی و گردشگری است که مصوبه هیات وزیران است و به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده نقاط مناسب را برای این فعالیت‌ها مشخص کند. این موضوع برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال، ظرفیت مناسبی است.

وی گفت: در حوزه شبکه‌های مسکونی هم این امکان وجود دارد. یکی از نکاتی که انشاءالله پیگیر خواهیم بود این است که بتونیم این ظرفیت را هم فعال کنیم. یعنی امکان بدهیم که شهرک‌های مسکونی بخصوص توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد شود تا بخشی از نیازهای مسکونی را در نقاطی که مورد نیاز است احداث کنیم. برای این هدف ابزارهای قانونی و نهادسازی لازم است که باید محقق شود.

احداث نسل نو شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی، محور بعدی را ایجاد نسل نو شهرهای جدید دانست و گفت: نسل نو شهرهای جدید در مناطقی که با توسعه فعالیتی و صنعتی گسترده مواجهند در دستور کار قرار دارد. سواحل مکران و خلیج فارس از ظرفیت بالایی برای سکونت برخوردارند ولی سکونت چندانی در آن نقاط شکل نگرفته است. در این مورد هم سعی داریم با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جلو برویم.

طاهرخانی هم‌چنین با بیان این‌که حمل و نقل از جمله برنامه‌های اصلی شرکت عمران است، تاکید کرد: عدم توفیق در سیاست شهرهای جدید عموما ناشی از این بوده که سیستم حمل و نقل انبوه و مناسب بین شهرهای جدید و شهرهای مادر ایجاد نشده است. این سیاست در سال‌های اخیر مدنظر قرار گرفته و با حدت و شدت دنبال می‌شود.

وی درباره افتتاحات آینده گفت: در مجموعه شرکت عمران پروژه‌های شاخص به تفکیک شهرها مشخص شدند. وقتی ما کار را شروع کردیم با حجم عظیمی از پروژه‌های نیمه تمام مواجه بودیم که قاعدتا همزمانی آنها به طولانی شدن و بعضا عدم امکان‌پذیری انجامید. به همین دلیل پروژه‌هایی که دارای اثر اجتماعی بالاتری بودند در اولویت تخصیص اعتبار قرار گرفتند. خوشبختانه بخش عمده‌ای از پروژه‌های شاخص در دهه فجر سال گذشته و هفته دولت امسال به افتتاح رسیدند. برنامه‌ی دقیقی هم برای دهه فجر امسال داریم که در صورت نهایی شدن تعداد آنها در آینده اعلام خواهد شد. دراین برنامه مسکن مهر، فضاهای ورزشی،  تفریحی، خدماتی و … قرار دارد.

وام ۵ میلیونی به جای آورده متقاضیان پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص برنامه افزایش ۵ میلیون تومانی وام مسکن مهر پردیس گفت: این رقم جایگزین آورده متقاضیان می‌شود. در واقع قصد داریم با این روش نقدینگی مورد نیاز برای برای نصب تجهیزات مراحل پایانی واحدها را تامین کنیم.

طاهرخانی هم‌چنین درباره مشکل کمبود پکیج شوفاژ دیواری در واحدهای مسکن مهر پردیس گفت: با وجودی که در این زمینه دچار محدودیت‌هایی هستیم، پکیج‌ها با اولویت قرار دادن کسانی که ساکن شده‌اند در حال نصب است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا