اخبارصنعت و معدنویژه ها

خط ویژه ترخیص گمرکی برای بخش تولید ایجاد می شود

به گزارش صنعت کار، از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحمانی»در نشست هم‌اندیشی با رئیس کل گمرک کشور، افزود: به این ترتیب، همه کالاهای معطل مانده در گمرک در مدت کوتاهی ترخیص می شود.
وی در ادامه پس از شنیدن گزارش معاونان وزیر صنعت و رئیس کل گمرک، با تأکید بر درک شرایط روز کشور، خاطرنشان کرد: بعضی از ساز وکارها که در گذشته برای شرایط عادی کشور ایجاد شده‌ بود باید در شرایط فعلی روزآمد و کارآمد شود و شرایط تحریم و جنگ اقتصادی را با قوانین و آیین نامه‌ های به روز شده اداره کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بیشتر مشکلات با تغییر ذهن و دیدگاه نسبت به شرایط فعلی کشور قابل حل خواهد ‌بود و باید با همفکری گمرک با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، مصوبه های لازم برای تسهیل ترخیص و ایجاد خط ویژه برای ترخیص مواد اولیه دریافت کنیم.
رحمانی به لزوم تسهیل ترخیص سریع تر مواد اولیه تولید اشاره کرد و گفت: معاونان وزیر صنعت آماده اند در سریعترین زمان ممکن همه بخشنامه های صادره را در کمترین زمان مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهند تا شرایط صادرات و واردات برای کمک به تولید و حفظ اشتغال تسهیل و کارآمدتر شود.

31 شهریورماه گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری از گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه های مرتبط با واردات کالا بویژه سازمان ملی استاندارد خواست شرایط سهولت ترخیص کالا را فراهم کنند و در شرایط فعلی کشور اجازه ندهند که روال اداری و بروکراسی، ترخیص به موقع کالاها به خصوص اقلامی که با سلامت و نیازهای ضروری مردم سروکار دارند را با مشکل مواجه کند.

** همکاری با بخش خصوصی
برپایه این گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز نیز در نشست هم‌ اندیشی با صاحبان صنایع، تشکل های تولیدی و صادراتی، بهبود وضعیت تولید داخلی را سرفصل برنامه‌های این وزارتخانه اعلام کرد.
وی گفت: به بخش خصوصی اعتماد و باور داریم و بدون همراهی و تصمیم گیری با یگدیگر راهی برای عبور از شرایط جدید نداریم.
رحمانی افزود: حمایت از تولید داخل از مهمترین اولویت های وزارت صنعت است و در بخشنامه های صادر شده اگر گرهی باشد حتما باز می کنیم.
وی تاکید کرد: شرایط امروز خاص است و در این شرایط بنا داریم جلسات ویژه ای را تا آخر هفته و حتی روز اربعین به صادرات و رفع مشکلات این بخش اختصاص دهیم.
این مقام مسئول، افزایش ظرفیت تولید در بسیاری از رشته های صنعتی را مطلوب توصیف و ادامه داد: برنامه هایی را برای حل مشکلات مربوط به حوزه بازار و تولید، تامین و حفظ واحدهای موجود و نیز حفظ تولید و اشتغال پیش بینی کردیم تا کالاهای مورد نیاز عموم مردم تولید و تامین شود.
وی بیان کرد: در روزهای آینده با اطلاع از آمار مربوط به حوزه تولید، صادرات و واردات و غیره در زمینه واردات بدون انتقال ارز تصمیم گیری خواهیم کرد.
برپایه این گزارش، در جلسه امروز تشکل های بخش خصوصی با وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیشنهاداتی برای برون رفت از مشکلات فعلی صنایع ارایه کردکه بیشترین موارد به برداشتن پیمان سپاری ارزی صادر کنندگان و برابری نرخ ارز ، رفع و حل مشکلات بخشنامه های متضاد و مخل امر تولید و صادرات اشاره داشت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا