اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

جای خالی رگولاتوری در صنعت پتروشیمی/ نهاد مهمی که پس از سال‌ها تشکیل نشد

به گزارش صنعت کار، ضرورت ایجاد رگولاتوری در صنعت پتروشیمی مقوله‌ای است که پس از خصوصی سازی واحد‌های پالایشگاهی بر سر زبان‌ها افتاد و به مرور زمان با تشکیل نشدن آن به یکی از چالش‌های این حوزه تبدیل شد.
رگولاتوری در هر صنعت وظیفه تنظیم ارتباطات و مقررات را میان دو بخش دولتی و خصوصی بر عهده دارد که نتیجه آن افزایش منافع به سود صنعت و اقتصاد کشور است.
جای خالی رگولاتوری مستقل در پتروشیمی از زمان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از ابتدا دهه ۸۰ احساس شد که در نتیجه آن باعث شد صنایع مرتبط با آن به صورت جزیره‌ای و جداگانه اقدام به تصمیم گیری کنند و تنها منافع خود را به دور از منافع جمعی مد نظر قرار دهند، که این مسئله در برخی شرایط به ضرر این صنعت نیز تمام شد.

در همین راستا غریب پور فعال حوزه پتروشیمی در خصوص ضرورت ایجاد رگولاتوری در پتروشیمی گفت: پس از خصوصی سازی‌های حوزه پتروشیمی و واگذاری آن به دستگاه‌های مختلف شرایط ایجاب کرد که واحد تنظیم روابط و مقررات ایجاد شود که نقش حکم فرمایی در کل صنعت داشته باشد.

فعال حوزه پتروشیمی تصریح کرد: تا پیش از خصوصی سازی شرکت ملی پتروشیمی مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده داشت که هم اکنون نیز کم و بیش فعالیت‌های خود را در این زمینه حفظ کرده است.
وی با اشاره به اینکه وجود نهاد رگولاتوری باعث تقویت بخش نظارتی است، افزود: نتیجه ایجاد آن افزایش قدرت رقابت، افزایش کیفیت محصولات تولیدی، افزایش تنوع محصولات، جهت دهی توسعه صنعت پتروشیمی بر اساس ظرفیت‌های کشور و ایجاد ابزار قانونی برای کنترل است.
کارشناس حوزه پتروشیمی در خصوص دلایل تشکیل نشدن این نهاد تاکنون گفت: تشکیل این نهاد از جمله اقداماتی است که پس از خصوصی سازی و حین عمل ضرورت آن احساس شد، اما تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
غریب پور در ادامه به بیان پیشنهاداتی برای تشکیل هر چه بهتر رگولاتوری پرداخت و گفت: وزارت نفت، شرکت ملی پتروشیمی، مجمع کارفرمایان صنعت پتروشیمی، مدیران عامل ذی ربط باید برای تشکیل آیین نامه و منشور رگولاتوری مشارکت همه جانبه داشته باشند تا نتیجه بهتری را پیش رو داشته باشیم.
برخی کارشناسان این حوزه معتقدند که ایجاد نهاد رگولاتوری قدرتمند می‌تواند مشکلات موجود در این حوزه در زمینه‌های قیمت و تامین خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش سرمایه گذاری را بر طرف سازد.

آن چه مشخص است، پتروشیمی‌ها در حال حاضر نقش به سزایی در صادرات غیر نفتی و تامین ارز مورد نیاز کشور دارند، به همین خاطر تلاش‌ها باید در راستای توسعه هر چه بیشتر آن صورت گیرد که به طور قطع ایجاد نهاد رگولاتوری گامی مثبت در جهت توسعه این صنعت خواهد بود.

منبع: میزان
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا