اخباربانک و بیمهویژه ها

رفاقت با استارت‌آپ‌ها صنعت بیمه را روی گوشی می‌آورد؟

به گزارش صنعت کار، استارت‌آپ‌ها پدیده‌ای نوظهوری در دنیای اقتصاد هستند که در حال حاضر اغلب بر فناوری‌های اطلاعاتی مبتنی شده‌اند و بیشتر در دنیای مجازی تعریف می‌شوند. استارت‌آپ‌ها امروزه در همه حوزه‌های اقتصاد سنتی وارد شده‌اند و تحولاتی اساسی را رقم زده‌اند. البته این را هم باید اضافه کرد که یک استارت‌آپ تا زمانی یک استارت‌آپ است که هنوز رشد نکرده است و زمانی که یک استارت اولیه موفق بود و رشد کرد دیگر وارد فضای جدی مبادلات اقتصادی می‌شود و عنوان استارت‌آپ به آن اطلاق نمی‌شود.

صنعت بیمه به استقبال استارت‌آپ‌ها می‌رود

یکی از حوزه‌هایی که استارت‌آپ‌ها به آن وارد شده و تحولاتی بزرگ را رقم زدند حوزه حمل و نقل درون شهری بود. برندهایی مانند اسنپ و تپسی که حالا دیگر کمتر زبانی هست که آن را تلفظ نکرده باشد در ابتدا یک استارت‌آپ بوده‌اند که حالا کل فضای حمل و نقل درون شهری را در کلان‌شهرها دگرگون کرده‌اند.

صنعت بیمه یک حوزه بزرگ و مهم در اقتصاد کشور است که هنوز به طور جدی با فضای مجازی درگیر نشده است. بیمه مرکزی به عنوان کسی که ناظر بر کل فضای بیمه‌ای کشور است حالا ظاهرا عزم خود را جزم کرده است تا صنعت بیمه را با کمک ابزارهای مدرن ارتباطی به طور جدی‌تری وارد مناسیات رقابتی کند.

در راستای توسعه حضور استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه اخیرا غلامرضا سلیمانی، رئیس کل جدید بیمه مرکزی، تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور امضا کرده است که اگر اجرایی شود می‌تواند به توسعه چتر بیمه‌ای در کشور بینجامد.

سلیمانی با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که انواع سیستم‌ بیمه‌ای دارد، گفته که مسئله اصلی در این حوزه نفوذ بیمه‌ای میان آحاد شرکت‌ها و مردم است؛ از این رو نیازمند نوآوری در این بخش هستیم. در حال حاضر در سطح شرکت‌های بیمه‌ای قوانین و مقررات و همچنین پوشش‌های بیمه‌ای متنوعی داریم و قوانین نیز مصور شده است.

رئیس جدید بیمه مرکزی حضور استارت‌آپ‌ها در بخش‌ بیمه‌ را موجب تقویت بازاریابی صنعت بیمه‌ای و افزایش درآمد آن‌ها دانسته و معتقد است که استارت‌آپ‌ها می‌توانند باعث نفوذ چتر بیمه در جامعه، ‌امنیت سرمایه‌گذاری، سرزندگی و مسئولیت و بیمه شوند. همچنین نفوذ بیمه جزو دستورات رئیس‌جمهور است که در جلسه هیات دولت بر آن تاکید شده؛ از این رو در صدد هستیم صنعت بیمه بتواند چتر خود را در سطح جامعه بگستراند.

استارت‌آپ‌ها صنعت بیمه را توسعه می‌دهند

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ شرکت استارت‌آپی در بخش‌های بیمه‌ای اظهار کرد کرد که این شرکت‌ها برای ادامه فعالیت باید از لحاظ صلاحیت فنی و علمی به تایید بیمه مرکزی برسند و امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه بتوانیم بستری برای فعالیت این شرکت‌ها فراهم کنیم. امروزه بیمه مرکزی این واقعیت را پذیرفته است که این نوع شرکت‌ها در جهت رشد و توسعه صنعت بیمه بیمه عمل می‌کنند.

سلیمانی با بیان اینکه طبیعی است که فعالیت این شرکت‌ها در بخش‌های بیمه‌ای نیاز به قوانین دارند، گفته که در حال حاضر این قوانین در حال پیش‌نویس است و در اولین فرصت در شورای عالی بیمه، ‌ قوانین مربوط به آن تصویب خواهد شد. در حال حاضر این شرکت‌ها در قالب کارگزاران صنعت بیمه فعالیت می‌کنند که با تصویب قوانین مربوط این شرکت‌های فناور می‌توانند در جهت توسعه خدمات بیمه‌ای فعالیت کنند.

سرعت و شفاف‌سازی بیشتر خاصیت الکترونیکی سازی خدمات بیمه‌ای

پیش از این هم رئیس هیات مدیره یک استارت‌آپ بیمه‌ای با اشاره به لزوم آگاهی مردم از بیمه‌های عمر بر ضرورت الکترونیکی‌سازی خدمات بیمه‌ای و مشاوره‌ای تاکید کرده و گفته بود واقعیت این است که مردم خیلی از تفاوت پوشش‌های بیمه‌ای اطلاعی ندارند و سعی می‌کنند تا بیمه‌ها را خودشان به‌صورت مستقیم از نمایندگی‌ها بگیرند. این در حالی است که با مراجعه آنلاین به استارت‌آپ‌ها می‌توان با مقایسه قیمت‌ها و ویژگی‌های مختلف بیمه‌ها مناسب‌ترین بیمه‌ها انتخاب کرد.

تیم لطیف با بیان اینکه بیمه مرکزی از دیجیتال‌ شدن بیمه‌ها استقبال می‌کند، اظهار کرد: ما رقیب بیمه‌ها یا نمایندگی‌ها نیستیم بلکه می‌خواهیم دسترسی به اطلاعات را برای بیمه گذاران شفاف‌تر کنیم تا بهتر بتوانند تصمیم بگیرند.

او با اشاره به تفکیک بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری از یکدیگر اظهار کرد: ممکن است اشخاصی نخواهند ریسک بیمه‌های سرمایه‌گذاری را بپذیرند و تنها بخواهند بیمه‌های عمر را به خاطر پوشش خطرات جانی که انجام می‌دهند، بخرند. اینجا افراد باید بدانند که حق بیمه واقعی برای افراد چقدر باید باشد. در حالی که در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد.

لطیف با بیان اینکه در مبادلات اداری و بیمه‌ای با حذف کاغذ بازی‌ها می‌توانیم بهتر عمل کنیم گفت: در سیستم‌های الکترونیکی هم قیمت‌ها شفاف است و هم کارها زودتر پیش می‌رود. خوشبختانه بیمه مرکزی هم نسبت به دیجیتالی شدن خدمات بیمه‌ها نگاه مثبتی دارند.

مساله‌ای که در در حال حاضر در ارتباط با صنعت بیمه و مخصوصا بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری مطرح است بحث عدم اطلاع مردم از سازوکار بیمه‌ها است. مساله‌ای که به نظر می‌رسد با رشد حضور استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه به سمت حل شدن پیش برود. رونق حضور استارت آپ‌ها در صنعت بیمه می‌تواند به روی گوشی آمدن بیمه‌های عمر و زندگی کمک شایانی کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا